Motorsåg och handhållet

Stihl FS410C - montera gräsklinga/trimmerhuvud

9 inlägg 5158 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Stihl FS410C - montera gräsklinga/trimmerhuvud

Boppen  
#581571 Hallå, nu finns det stor risk att jag skämmer ut mig - men den risken tar jag ;)

När man ska montera gräsklinga / trimmerhuvud enligt medföljande instruktion.
$matches[2]


Visst är den onumrerade delen i mitten ”tryckskivan” - samma som används när man kör röjklinga?
$matches[2]


Det som tillkommer är egentligen bara den brickan som ligger mellan tryckskivan och själva gräsklingan/trimmerhuvudet?
1565627598_image.jpg

Plus att man byter ut den skruvade brickan som sitter i vinkelväxeln.

Det får jag det till om jag kollar medföljande instruktion till gräsklingan och manualen till röjsågen.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Stihl FS410C - montera gräsklinga/trimmerhuvud

Avslutat-02  
#581582
Boppen skrev:Hallå, nu finns det stor risk att jag skämmer ut mig - men den risken tar jag ;)

När man ska montera gräsklinga / trimmerhuvud enligt medföljande instruktion.
$matches[2]


Visst är den onumrerade delen i mitten ”tryckskivan” - samma som används när man kör röjklinga?
$matches[2]


Det som tillkommer är egentligen bara den brickan som ligger mellan tryckskivan och själva gräsklingan/trimmerhuvudet?
1565627598_image.jpg

Plus att man byter ut den skruvade brickan som sitter i vinkelväxeln.

Det får jag det till om jag kollar medföljande instruktion till gräsklingan och manualen till röjsågen.


Gör det lättare för dig.

Ta den inre brickan, sedan klingan, sedan klämbrickan, sedan muttern.
Mer behövs inte.

Du kan använda mutterskyddet om du vill, men den gör ingen större skillnad.

Användarvisningsbild

Re: Stihl FS410C - montera gräsklinga/trimmerhuvud

Pamf  
#581649 @vinterrojarn menar du att man inte behöver den skruvade brickan eller är det bara mutterskyddet/stödkoppen du menar att man kan skippa?

Avatar Fallback

Re: Stihl FS410C - montera gräsklinga/trimmerhuvud

Avslutat-02  
#581654 Brickan som man skruvar fast ska sitta där hela tiden, men den stora plåtbrickan behövs inte och inte heller mutterskyddet.

Utan endast de brickor som har splins...
Slut siffror.

1600
2704.
Och den brickan utan nummer.
De tre är allt du behöver.

Avatar Fallback

Re: Stihl FS410C - montera gräsklinga/trimmerhuvud

Boppen  
#581671 Så man kan lägga klingan direkt mot tryckskivan (den med splines och hål så man kan "låsa" som jag har i andra bilden ovan) alltså?

Kan väl erkänna vad jag lyckades med (och här hade jag kunnat haft en utläggning med bortförklaringar men jag skippar det) - jag monterade det trimmerhuvuder _utan_ att sätta ditt tryckskivan med splines ;-) Vilket innebar att när jag drog igång röjsågen så gängade trimmerhuvudet direkt in sig så långt det bara gick och nöp fast. Och jag kunde inte låsa axeln så när jag skulle dra upp muttern och tog i så snurrade allt bara med ^#(^

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stihl FS410C - montera gräsklinga/trimmerhuvud

JensSkoog  
#581683
Boppen skrev:.........Och jag kunde inte låsa axeln så när jag skulle dra upp muttern och tog i så snurrade allt bara med ^#(^

Välkommen i klubben - var det första jag gjorde med en lånad
röjsåg många år tillbaka när jag skulle byta från klingan till tråd :oops: :oops:

Kommer inte i håg hur jag löste det, men det tog sin tid :((

Avatar Fallback

Re: Stihl FS410C - montera gräsklinga/trimmerhuvud

Avslutat-02  
#581684 Pollygrip, rörtång som mothåll. Sedan gängar man loss alltihopa...

Avatar Fallback

Re: Stihl FS410C - montera gräsklinga/trimmerhuvud

Boppen  
#581744
JensSkoog skrev:
Boppen skrev:.........Och jag kunde inte låsa axeln så när jag skulle dra upp muttern och tog i så snurrade allt bara med ^#(^

Välkommen i klubben - var det första jag gjorde med en lånad
röjsåg många år tillbaka när jag skulle byta från klingan till tråd :oops: :oops:

Kommer inte i håg hur jag löste det, men det tog sin tid :((


Självklart var det här också en lånad såg (typ oanvänd) då jag ville se om det är nåt för mig. I mitt fall blev det till att göra slarvsylta av trimmerhuvudet : :d

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stihl FS410C - montera gräsklinga/trimmerhuvud

Göt  
#581755 Gjorde det där så sent som igår man får fundera ett bra tag hur dom tänkt, innan man får det att fungera, hittade en film på Youtube nu idag visserligen på en mindre STIHL , men principen är nog samma. se länk

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).