Öppna kategorin

Manuel huggnings företag?

26 inlägg 4625 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Manuel huggnings företag?

Tommy90  
#581618 Hejsan dum fråga säkert för vet redan svaret och det är alltid nej men tänker ändå ställa den! Kan man starta ett företag som går ut på manuel huggning? Att hugga på förtjänst åt folk med motorsåg men inte via ett större företag utan att man fixar arbetet själv och väljer själv vad man tar betalt för arbetet och sen så får dom sälja till dom större företagen? Att vara ensam försörjande skogshuggare som går och tar bort träd som inte större maskiner kan ta bort i skogen som i branta backar m.m. och vad skulle man kunna ta betalt? :shock:



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Manuel huggnings företag?

Tommy90  
#581620 Har länge drömt om att ha ett företag där jag kan försörja mig med enbart motorsåg

   TS
Avatar Fallback

Re: Manuel huggnings företag?

Avslutat-02  
#581623 Klart du kan försöka....

Men du lever i fel land.... Österrike kanske...

Avatar Fallback

Re: Manuel huggnings företag?

Westra Aros  
#581628 Känner en som börjar gå över till manuellhuggning och skotar med en liten vimek så det är möjligt men han har slitit dygnet runt så länge jag har känt honom så om det är värt det är en annan fråga.

Användarvisningsbild

Re: Manuel huggnings företag?

Vedproducent  
#581629 Du får nog ha kontakt med väldigt många avverkningsgrupper. Blir inte många träd på varje avverkning. Men däremot i bok, ekskog finns det ju arbete.

Användarvisningsbild

Re: Manuel huggnings företag?

Tommy90  
#581670 Tack för svaren! Har någon tips om hur och vad man ska göra med ett motorsåg för att ha arbete så skriv gärna jag är idel öra! Tycker i dag då alla skriver och pratar om att vi ska rädda naturen så skulle behovet efter folk som vill arbeta med motorsåg växa! För skogsmaskiner gör ju ändå en väldigt stor skada

   TS
Användarvisningsbild

Re: Manuel huggnings företag?

halvproffs  
#581675 Tomthuggning verkar det finnas rätt gott om och om du även har maskiner att köra bort träden så är det ett plus.

Användarvisningsbild

Re: Manuel huggnings företag?

Tommy90  
#581680 Traktorer har jag och funderar på att investera i en fyrhjuling

   TS
Avatar Fallback

Re: Manuel huggnings företag?

Sture Andersson  
#581681 Du får nog bredda dig lite om det ska gå ,ha en bra traktor med timmerkärra så du kan hugga vindfällen och barkborre trä ,sen får du ta åt dig röjning och plantering med .

Användarvisningsbild

Re: Manuel huggnings företag?

Tommy90  
#581703 Hmm

   TS
Avatar Fallback

Re: Manuel huggnings företag?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#581799 Linjerydding kunne da vore noke?

Användarvisningsbild

Re: Manuel huggnings företag?

Tommy90  
#581811 Jo det och tomthuggning plus som hjälp där man inte slipper med maskin

   TS
Användarvisningsbild

Re: Manuel huggnings företag?

anersimyra  
#581816 Har du tillräckliga kunskaper så som utbildning och erfarenhet så bör du absolut börja med en anställning för att få en inblick i yrket.. :-bd

Avatar Fallback

Re: Manuel huggnings företag?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#581847 Ja da vil eg og sei, men da er kanskje vanskeligt og få arbeid.

Avatar Fallback

Re: Manuel huggnings företag?

rikard_e  
#581851 Det är svårt att få heltid på enbart manuellfällning. Det finns för lite att göra då maskinerna har blivit större.

Men det möjligheterna för röjning, förröjning och manuellfällning går fint som f-skattare. Gäller att du har ABC-kort i motorsåg, är PEFC-certifierad. Vissa skogsbolag kräver även att du har Hlr-utbildning.

Innan jag slutade med det för 8 månader sen fanns det väldigt mycket att göra.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).