Socialt (mer om oss)

En skogsbondes vardag

4050 inlägg 507986 visningar 117 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#581103 Rådigt ingripande av traktorförare: https://www.atl.nu/skog/dieseltjuvars-f ... 19d0c98f64

   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#581119 Lördagsnöje! :-bd Det blev lite underväxtröjning i dag på förmiddan. Tyvärr så finns det röta i granen .... :sad: Är nog mer tallmark än granmark. Tyvärr så var man ju inte med i början av beståndets bildande (inköpt för några år sedan), annars hade jag nog satt tall där.
Underväxtröjningen

   TS
Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#581327 Vad det växer (igen) på bara två år..... :surp:
Det är tydligen en enorm växtkraft i vägslyet! Röjer bort det med röjsåg.... men det är sensamt :roll: Man kanske skulle investera i en buskröjare?
Igenväxande väg.....

   TS
Användarvisningsbild

Re: En skogsbondes vardag

totte  
#581332 Man blir förvånad över hur otroligt i synnerhet videsly kan växa. En buskröjare till traktorn är nog ingen dum idé om du har ambitionen att hålla vägen öppen och snygg.

Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#581337 Någon som har tips på en bra buskröjare till en Valmet 604?

   TS
Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

Avslutat-02  
#581339 Ilsbo, orrliden. :-bd

Användarvisningsbild

Re: En skogsbondes vardag

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#581344
isteskog skrev:Vad det växer (igen) på bara två år..... :surp:
Det är tydligen en enorm växtkraft i vägslyet! Röjer bort det med röjsåg.... men det är sensamt :roll: Man kanske skulle investera i en buskröjare?


Nä gå å röja vägrenen med röjsågen är drygt. Gjorde det för några år sedan. Men det syns inte.

Förra året och i år så körde farsan med Kellfris slaghack med sidoförskjutning på en halvmeter. Det gjorde att man får bort det som hänger in o skrapar i. Samt växtligheten i mitten.

Samt håller parkeringsfickor o lite traktorvägar öppna från sly.

Men nu behövs det lite mer resurser. För att hålla det öppet lite längre ut. Har funderat på å skaffa nåt o köra själva. Men man kan ju inte ha allt. Så planen är att leja för det. Då håller det sig några år till nästa gång.

Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

Dennis1982  
#581346 Ser bra ut. Jag klipper med en bonnet släntklipp. Då får man med sig kanten ned till diket. Men bortkanten brukar vara svår att nå. Hade såklart varit bra att ha en kättingröjare men får leja in med ett antal års mellanrum.

Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#581557 Här ska det bli frötallar! Ett bestånd på ca ett tunnland med grov tall av bra kvalitet. Rundvirke ska få syna ut stamblock(brukar jag göra själv också) och om det kan bli några stolpar. Har underröjt det på gran och löv, enstaka småtallar har jag spart. Får se vad som blir kvar av dessa efter avverkningen. Bilden är tagen där det är lite glesare, skulle tro att det står över 300 kubik/ha på området. Hinner jag ska jag hugga det själv ...... :???:
Blivande fröträdsställning

   TS
Användarvisningsbild
MF förare  
#581560 Vacker vy! 👍

Användarvisningsbild

Re: En skogsbondes vardag

Torbjörn Johnsen  
#581587
isteskog skrev:Här ska det bli frötallar! Ett bestånd på ca ett tunnland med grov tall av bra kvalitet. Rundvirke ska få syna ut stamblock(brukar jag göra själv också) och om det kan bli några stolpar. Har underröjt det på gran och löv, enstaka småtallar har jag spart. Får se vad som blir kvar av dessa efter avverkningen. Bilden är tagen där det är lite glesare, skulle tro att det står över 300 kubik/ha på området. Hinner jag ska jag hugga det själv ...... :???:


Fint bestånd! Det där är ju riktig finhuggning att göra själv. Så länge man inte har nån skördare i närheten att titta på :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

Avslutat-02  
#581590 Va tusan Iste, det där hugger du upp lätt när surqvarnan startat.... :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#581763 Återbeskogning eller återställning? https://www.skogsaktuellt.se/artikel/60 ... 90813-1725

   TS
Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#582198 En berättigad fråga! https://www.skogen.se/nyheter/varfor-ra ... grov-bjork

   TS
Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#582300 Virkestransport på tåg: https://www.skogsaktuellt.se/artikel/60 ... 90816-1729

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).