Motorsåg och handhållet

Kedjeslip Oregon Sure-sharp 12 V

14 inlägg 3751 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kedjeslip Oregon Sure-sharp 12 V

Ent  
#580795 Oregon Sure-sharp 12 V för 299 Kr. Är det något att ha? Någon som prövat?


https://www.jula.se/catalog/tradgard/ve ... ip-008307/



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Kedjeslip Oregon Sure-sharp 12 V

Avslutat-02  
#580796 Nä, men för de pengarna så är det värt att prova. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Kedjeslip Oregon Sure-sharp 12 V

Fredrik Reuter  
#580819 Rätta mig om jag har fel men "Dremel-metoden" har några motståndare här på Skogsforum?

Det kan gå fortare och bli vassare med bra rundfilar. 👍

Avatar Fallback

Re: Kedjeslip Oregon Sure-sharp 12 V

Avslutat-02  
#580821 Ja må då vara, men vid stensågade kedjor så kan det vara en underlättande sak.

Inget slår filade kedjor.
Men den glade amatören är nog lika glad ändå.

Avatar Fallback

Re: Kedjeslip Oregon Sure-sharp 12 V

Ent  
#580826 Vid sten- eller spiksågning kör jag med en gammal borrmaskinsdriven kedjeslip från Jula. Den funkar helt OK för mina behov. Den är ju inte till hjälp i skogen så jag har (nästan) alltid med en extrakedja. I sämsta fall var det dock just den kedjan som stensågades senaste gången och inte blev slipad :(( :oops:

Med denna verkar det som att man fixar kedjan på plats, och 12V har finns på hjulingen och kranvagnen. Jag kanske slår till vid nästa resa till länscentrum. Om någon hinner före och vill dela sin utvärdering är jag tacksam.

   TS
Avatar Fallback

Re: Kedjeslip Oregon Sure-sharp 12 V

axwell  
#580861 Jag har i flera år kört med Dremels laddningsbara som gör drygt 30´rpm och den fungerar perfekt.
Verkar vara bökigt med Oregons sladdstrul.

När jag började med Dremeln fanns det diamantstift som höll rätt diameter under sin livslängd, nu är det ett annat mtrl. som inte är i närheten btr. diametern redan efter första kedjan.

Resultatet med Dremeln kan jag inte klaga på men det bettet som flatfilat ger ligger i en annan division. :-bd

Avatar Fallback

Re: Kedjeslip Oregon Sure-sharp 12 V

Ent  
#580867
axwell skrev:Jag har i flera år kört med Dremels laddningsbara som gör drygt 30´rpm och den fungerar perfekt.
Verkar vara bökigt med Oregons sladdstrul.

När jag började med Dremeln fanns det diamantstift som höll rätt diameter under sin livslängd, nu är det ett annat mtrl. som inte är i närheten btr. diametern redan efter första kedjan.

Resultatet med Dremeln kan jag inte klaga på men det bettet som flatfilat ger ligger i en annan division. :-bd


Jo det där med flatfilning verkar spännande men jag har hittills inte gett mig tid att testa. Med mitt måttliga tempo är det inte själva sågandet som tar tid utan allt runt omkring innan veden ligger under tak. Vid vanlig vässning funkar mall och fil alldeles utmärkt. Om man fixar efter stensågning upplever jag att det blir tillräckligt vasst med Jula-slipen, fast ofta tar jag ändå något drag med filen efter montering på sågen.

Om man stensågar en flatfilad kedja, då är det vad jag förstår bara handjagande som gäller, eller finns det maskinell flatfilning??

Jag blir allt lite sugen på Oregonslipen. Sladd kan man leva med. 12 Volt har jag alltid med, på Atv, snöskoter eller bil. Eller ett skruvdragarbatteri om man verkligen ska bortom all civilisation, men det är inte aktuellt häromkring.

Det där med stiften snabbt slits, antar att det finns både bättre och sämre grejor där?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kedjeslip Oregon Sure-sharp 12 V

guhra  
#581101 tror vanliga kedjeslipmaskiner funkar för vad det nu kallas, square grind kallas det tydligen over there. Andra slipskivor som skärps annorlunda gissar jag. Det verkar smidigt att slipa, speciellt om man som mig hittar alla gömda stenar och bråte.

Användarvisningsbild

Re: Kedjeslip Oregon Sure-sharp 12 V

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#581117 Square ground kräver lite speciell slipklinga för att få till hörnet rätt.

Avatar Fallback

Re: Kedjeslip Oregon Sure-sharp 12 V

Ent  
#581232 Är Square ground samma sak som här kallas flatfilning?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kedjeslip Oregon Sure-sharp 12 V

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#581242 Inte säkert alls. Flatfilning brukar vara ett skär, ingen vinkel i hörnan.
Square filat är två skär, en i sidan, en i topp plattan och de möts i hörnan.

Avatar Fallback

Re: Kedjeslip Oregon Sure-sharp 12 V

Ent  
#581245
Mange skrev:Inte säkert alls. Flatfilning brukar vara ett skär, ingen vinkel i hörnan.
Square filat är två skär, en i sidan, en i topp plattan och de möts i hörnan.



OK, hittade ju bra info här: https://www.oregonproducts.com/en/square-filing

Nåja, sådant finlir lär nog få vänta tills pensionen, om man får någon... 🙏 ^#(^

   TS
Avatar Fallback

Re: Kedjeslip Oregon Sure-sharp 12 V

Ent  
#596805 Jag slog till och köpte en sån där Oregonslip på Jula. Nu hade den legat till sig och anpassat sig till luftfuktigheten 😉. Prövade med en stensågad kedja på 550XPn och det blev ju helt OK med mina mått mätt.
För vanligt underhållsvässande blir det som väntat att fortsätta med mall och rundfil.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kedjeslip Oregon Sure-sharp 12 V

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#596820 Det tar lite tid o lära sig köra maskin och sköta den rätt. Precis som allt annat så krävs det kunskap, erfarenhet och rutin. Inget av det följer med i köp av vare sig Slip eller fil. Viktigast är att veta hur resultatet ska bli, oavsett om du filar eller slipar....

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).