ATV och UTV i skogen

Slaghack el. liknande till ATV

11 inlägg 7093 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Slaghack el. liknande till ATV

Rka  
#581114 Vi har ca 7 hektar betesmark som varit orörd i över 10år.
Förutom det långa gräset, har det har växt upp lite mindre sly och diverse annat bröte som behöver röjas
Har kollar runt lite efter slaghack och märkt att det finns mycket på marknaden.

Iron Baltic har en 18hk slaghack som jag tycker verkar intressant se länk
https://www.hanseriksson.se/produkt/iro ... tor-18-hk/

Tacksam för tips på lämplig maskin.



   TS
ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: Slaghack el. liknande till ATV

Avslutat-02  
#581139
Rka skrev:Vi har ca 7 hektar betesmark som varit orörd i över 10år.
Förutom det långa gräset, har det har växt upp lite mindre sly och diverse annat bröte som behöver röjas
Har kollar runt lite efter slaghack och märkt att det finns mycket på marknaden.

Iron Baltic har en 18hk slaghack som jag tycker verkar intressant se länk
https://www.hanseriksson.se/produkt/iro ... tor-18-hk/

Tacksam för tips på lämplig maskin.


Finns en liknande på x-maskiner i östersund, säljaren Henrik hjälper gärna.
Tror de begärde hälften.... :-bd

Avatar Fallback

Re: Slaghack el. liknande till ATV

bgl  
#581156 Nu är ju inte Hans Eriksson känt för att vara någon lågprismarknad!

Avatar Fallback

Re: Slaghack el. liknande till ATV

Avslutat-02  
#581157 Ursäkta, det är en begagnad maskin, men det kanske inte spelar någon roll... :roll: :roll:

Användarvisningsbild

Re: Slaghack el. liknande till ATV

Vardon  
#581187 7 Ha , jag hade nog funderat att lägga pengarna på en traktor med lämplig maskin eller leja bort till nån som har sakerna.

Har en liten kellfri själv, den funkar helt klart men används mest på ställen där traktorn är för stor med slåtter mot sidan. Styrservo hade varit bra på atv med...

Användarvisningsbild

Re: Slaghack el. liknande till ATV

Rka  
#581212
vinterrojarn skrev:Ursäkta, det är en begagnad maskin, men det kanske inte spelar någon roll... :roll: :roll:


Nej det går bra med beg.
Tack för tipset!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Slaghack el. liknande till ATV

Rka  
#581218
Vardon skrev:7 Ha , jag hade nog funderat att lägga pengarna på en traktor med lämplig maskin eller leja bort till nån som har sakerna.

Har en liten kellfri själv, den funkar helt klart men används mest på ställen där traktorn är för stor med slåtter mot sidan. Styrservo hade varit bra på atv med...


Det är lite knixigt med traktor, så du lutar åt en slaghack med lite större motor.
Har en riktigt bra ATV med styrservo ;)

Enl. Hans Eriksson är 13-14hk i klenaste laget.
Kina-motorer var visst ingen höjdare heller.
Men det är klart han vill sälja sina egna prylar... ;)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Slaghack el. liknande till ATV

Peter_Högdahl  
#583013 Har en Bronco slaghack med Briggs & Stratton 13,5HK och den orkar inte slå ner riktigt tjockt högt gräs..... Vet ej om tex 15HK hade hjälpt heller🤔

Användarvisningsbild

Re: Slaghack el. liknande till ATV

T-Grön  
#588762 Har en slaghack med 18hk Briggs & Stratton motor. Den går jättebra, men det avgörande för resultatet är hastigheten. Min egen Grizzly 450 gick lite för fort för att vara optimal. Har provat några Can Am men de har alla gått för fort på lägsta växeln. Däremot var den Honda 420 som jag fick hyra av Northbike helt suverän som arbetsfordon.
Den gick precis lagom, så man behövde inte slira på remmen som med de andra. Hondan har väl inte rem kanske, men den var helt överlägsen.

Användarvisningsbild

Re: Slaghack el. liknande till ATV

Tokslut  
#604825
T-Grön skrev:Har en slaghack med 18hk Briggs & Stratton motor. Den går jättebra, men det avgörande för resultatet är hastigheten. Min egen Grizzly 450 gick lite för fort för att vara optimal. Har provat några Can Am men de har alla gått för fort på lägsta växeln. Däremot var den Honda 420 som jag fick hyra av Northbike helt suverän som arbetsfordon.
Den gick precis lagom, så man behövde inte slira på remmen som med de andra. Hondan har väl inte rem kanske, men den var helt överlägsen.

Hondan är väl manuell eller har Hydrostatdrift på den modellen

Användarvisningsbild

Re: Slaghack el. liknande till ATV

T-Grön  
#604868 Har för mig att det var växellåda på den. Men inte säker.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).