Skogsröjning

Sota ljuddämpare?

40 inlägg 8747 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Sota ljuddämpare?

Avslutat-02  
#580922 Jag hade lite problem med en 2255 röjsåg tidigare, var väl kanske första modellen som kom ut, hette #355 hva .

Iallafall, de var kända för att sota igen, men jag borrade två småhål på sidan om vanliga utblåset...... Rak igenom fram till kolven, och det blev en väldig skillnad på såg....
Mera drag, bättre respons, snålare på soppa....nu borrar jag alla mina sågar och har inga bekymmer alls med sot eller annat.

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Sota ljuddämpare?

Blivande snickare  
#580926
vinterrojarn skrev:Har nog aldrig läst ett inlägg ifrån honom.... :shock:

Fanns en tid på forumet före du hittade hit också ;)

Avatar Fallback

Re: Sota ljuddämpare?

Avslutat-02  
#580927 Ooo ja ....
Men det kanske hade varit roligt att läsa ett inlägg av honom, det var ju mera det jag menade....

Avatar Fallback

Re: Sota ljuddämpare?

Blivande snickare  
#580932
vinterrojarn skrev:Ooo ja ....
Men det kanske hade varit roligt att läsa ett inlägg av honom, det var ju mera det jag menade....

Dom finns alla kvar, använd sökfunktionen, skriv in Huggarn och när du hittar ett inlägg av honom går du via hans profil till alla hans inlägg.
Du märker när du hittat rätt :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Sota ljuddämpare?

Avslutat-02  
#580933 Tack min vän :-bd

Sen om jag klarar av det där får vi se,,,, jag lyckades ju ändra språk på telefonen när jag skulle ändra skriv inställningarna..... :shock: suck.......

Jag och datorer....... 😡

Avatar Fallback

Re: Sota ljuddämpare?

isteskog  
#580936 Har du blivit som Ulf, Vinterröjarn? Han hade ju ändrat på sitt språk skrev han..... men inte märkte jag någon större skillnad efter ett tag .... Blir du Snällröjarn nu då? 😉

Avatar Fallback

Re: Sota ljuddämpare?

Avslutat-02  
#580951 Nä, sommarröjarn möjligen......
:lol:

Vad ska jag ändra på?
Jag är väl lika klar och allmänt kanske otrevlig som vanligt?
Eller är jag trevlig tills man kliver på mig som huggormen....? :lol:

Nä då, jag kan framstå som otrevlig och dryg men är oftast schysst och trevlig.

Men som det uffe höll på med var ju bara en show för gallerierna...

Avatar Fallback

Re: Sota ljuddämpare?

Avslutat-02  
#580964 Men förutom att jag kanske behöver en ljuddämpare, vad har detta med tråden att göra?
..................................................................

Byt:
Tändstift
Bränsleslang
Bränslefilter
Bränsle
Rengör filter
I med fett.
Gasa och kör.

Det är mina tips till dig över röjsågen. :-bd

Avatar Fallback

Re: Sota ljuddämpare?

röjar kalle  
#580980 Jag har aldrig haft några problem sedan jag gick från Aspen till hemma blandad Bf 98. :-ss =))

Avatar Fallback

Re: Sota ljuddämpare?

Lindveden  
#580983 Har gjort så här med ett par röjsågar som har haft sot i ljuddämparen: skruvat loss dämparen, sprutat in en del brake-clean o låt stå en liten stund sen efter det så tagit tryckluft o blåst ur allting. Monterat tillbaks dämparen o fått en helt annan såg igen som gått väldigt fint igen

Avatar Fallback

Re: Sota ljuddämpare?

Avslutat-02  
#580994 Oavsett hur man löser upp sotet och sågen fungerar igen så beror sotet på något...

Att en ljuddämpare sotar igen är inte bra varken för arbetsmiljön eller för maskinen....

Ta reda på varför de sotar igen......

Mina har sotat igen pga att tröskeln på gasen varit för låg, och orsakat dåligt gaspådrag och oförbrändt bränsle...

Användarvisningsbild

Re: Sota ljuddämpare?

anersimyra  
#581016
röjar kalle skrev:Jag har aldrig haft några problem sedan jag gick från Aspen till hemma blandad Bf 98. :-ss =))

Maskinerna går lite längre per tank på handelsbensin, men 98 är ju bortkastade pengar, min gode Karl.. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Sota ljuddämpare?

Avslutat-02  
#581018 Detta har jag alltid tillsatt när jag har blandat själv.

Och jag har det även i bilen.

https://www.biltema.se/bilvard/tillsats ... 24QAvD_BwE

Avatar Fallback

Re: Sota ljuddämpare?

Palakangas  
#581019
anersimyra skrev:
röjar kalle skrev:Jag har aldrig haft några problem sedan jag gick från Aspen till hemma blandad Bf 98. :-ss =))

Maskinerna går lite längre per tank på handelsbensin, men 98 är ju bortkastade pengar, min gode Karl.. :mrgreen:

En gång i tiden stod valet mellan Elvis Presley och Tommy Steele. Nu mellan vilken sorts bensin som ska nyttjas i motorsågar 🎅🦌🥰

Avatar Fallback

Re: Sota ljuddämpare?

Avslutat-02  
#581022 Ja men om man då tänker så här:

Elvis= handelssoppa

Tommy= Alkylat.

Elvis var en fantastisk produkt, tills att framgången steg åt huvudet och allt började gå ut för, hamburgare och droger..
Allt samlades till en stor klump som mest bestod av skräp... Ungefär som dagens mackbränsle.

Tommy, en mjukare variant av Elvis.
Men bättre skräpmässigt, inte lika full av skit. Alla runt omkring slapp bli nersölade av skräpet som följer efter vid droger.....

Så man väljer själv...
Jag tycker att Elvis, den riktiga....är toppen. :-bd

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).