Föryngring

Trico viltskydd

148 inlägg 61418 visningar 32 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Trico viltskydd

källefall8  
#580780 Vad kör du dör munstycken till hardi lansen? Är det backventil på den oxå? Har just beställt en Hylte lantmän -spruta som inte kommit ännu. Har tidigare lånat en likadan av en kompis men med den har det droppat efter varje planta. Nu stod det att den nya skulle ha ”droppskydd” vad det nu är. Den där teleskopiska lansen ger jag annars inte mycket för.

Arevo
Avatar Fallback

Re: Trico viltskydd

uffejohan  
#580812 Det där med droppande spruta har jag också haft problem med tills jag kom på felet. I mitt fall berodde det på att det fanns luftbubblor mellan pump och munstycke. När jag höll munstycket högt och sprutade ut Trico några gånger tills allt bludder upphört, försvann också droppet.

Användarvisningsbild

Re: Trico viltskydd

Traktordave  
#580882 Hur länge behandlar ni era granplantor med Trico?

Vi gör alltifrån ingen, till en men som mest 2 behandlingar.

Avatar Fallback

Trico viltskydd

källefall8  
#580915 Täckrotsplantor minst 2 ggr efter plantering

Avatar Fallback

Re: Trico viltskydd

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#580978 5-6 års behandling betraktar jag som normalt.

Avatar Fallback

Re: Trico viltskydd

alias  
#581191
Tåndemåla skrev:Jag kör en gammal backe spruta men kom över en ny slang med munstycke och allt så vi får se hur det blir.

Jag gick även över senaste hösten till abrinol då jag 2017 inte hittade en tillräklingt torr dag för att köra trico. Noll skador och bra täkning även på löv!👍👍


@Tåndemåla:
Hur är dina erfarenheter av Arbinol B (både gällande i vilken väderlek det går att behandla och preparatåtgång)?

Har själv kört HaTe2 när väderleken inte tillåter Trico, men då måste årsskotten vara invintrade.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Trico viltskydd

Seb macahan  
#581210
källefall8 skrev:Vad kör du dör munstycken till hardi lansen? Är det backventil på den oxå? Har just beställt en Hylte lantmän -spruta som inte kommit ännu. Har tidigare lånat en likadan av en kompis men med den har det droppat efter varje planta. Nu stod det att den nya skulle ha ”droppskydd” vad det nu är. Den där teleskopiska lansen ger jag annars inte mycket för.


Jag kör det munstycke som Hylte rekommenderar till Trico. Min droppar ytterst lite efter varje behandling sedan har jag för mig att sprutan såldes som "dropfri". Jag är mycket nöjd i alla fall.

Avatar Fallback

Re: Trico viltskydd

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#581237 När det gäller droppandet tycker jag det är värre när man jobbar med lägre tryck. Brukar ta i ordentligt för att det ska vara maxtryck i sprutan, då blir det bättre spridning vid munstycket och tydligare till och frånslag.
Om sprutan stänger långsamt behövs ventilen rengöras. Trico fettar in det mesta den är i kontakt med så att tvätta alla ventildelar i tvål och varmt vatten brukar göra att den kommer igång igen. Händer sällan under pågående säsong utan fettet härdar när sprutan inte används så den kan vara helt hopplös när man tar fram den för säsongen.

Användarvisningsbild

Re: Trico viltskydd

Seb macahan  
#581275 Hylte sprutan är en membran pump och jag tror inte dropp blir lika känsligt då.

Avatar Fallback

Re: Trico viltskydd

källefall8  
#581288 Har som sagt inte hämtar min spruta än, ligger nog på posten nu. Skulle man beställt speciellt munstycke då? Jag uppfattade att denna spruta var anpassad för Trico

Avatar Fallback

Re: Trico viltskydd

Håkan A  
#581316
Har som sagt inte hämtar min spruta än, ligger nog på posten nu. Skulle man beställt speciellt munstycke då? Jag uppfattade att denna spruta var anpassad för Trico


@källefall8, ska du inte spruta jättemycket fungerar det säkert utmärkt med standardutrustningen. Har hört att flera använder denna spruta med bra resultat!
Som uffejohan skrev så är avluftningen av sprutan mycket viktigt för att undvika spill och efterdropp.
Min gamla manuella spruta har nackdelen att den ganska tidigt blandar in luft när jag går i terräng och pumpar upp tryck, därför använder jag ett efterdroppskydd/filter på den, då kan jag oftast gå stråket färdigt så jag slipper ta extra steg för att komma tillbaka till depån. Det verkar som att Hyltesprutan också är utrustad med efterdroppskydd.
Behandlar du enbart plantor fungerar det säkert utmärkt med standardmunstycket.
För min egen del uppskattar jag att kunna skifta spridningsvinkel beroende på om jag behandlar talltoppar på 3-4 m höjd eller jag behandlar ett toppskott på en planta som är 30-50 cm hög. Därför har jag kostat på mig några olika munstycken anpassade för t.ex. Trico.
Delar även busholles uppfattning att högre tryck är att föredra, åtminstone med solosprutan.

Avatar Fallback

Re: Trico viltskydd

källefall8  
#581330 Ok, får hoppas det funkar! Är det någon som använder Trico i en spruta som inte ära membran-typ? Dvs högtryckspump - kolv

Avatar Fallback

Re: Trico viltskydd

80-90  
#584691
1567266963_d43b72ae-8983-4b75-bd03-2ac18b8e4606.jpeg
1567266964_69843a33-e3e8-4a96-b192-5aff569aa939.jpeg
I dag har jag varit ute å behandlat tall ! Ska bli kul å se hur det funkar

Avatar Fallback

Re: Trico viltskydd

alias  
#584708
alias skrev:
Tåndemåla skrev:Jag kör en gammal backe spruta men kom över en ny slang med munstycke och allt så vi får se hur det blir.

Jag gick även över senaste hösten till abrinol då jag 2017 inte hittade en tillräklingt torr dag för att köra trico. Noll skador och bra täkning även på löv!👍👍


Tåndemåla:
Hur är dina erfarenheter av Arbinol B (både gällande i vilken väderlek det går att behandla och preparatåtgång)?

Har själv kört HaTe2 när väderleken inte tillåter Trico, men då måste årsskotten vara invintrade.

MVH
Alias


Jag gör ett nytt försök att få ett utlåtande kring erfarenheten av Arbinol B av @Tåndemåla - går det att få ett omdöme?

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Trico viltskydd

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#584714 Så mycket Trico behövs inte, en liten dutt på toppen räcker gott.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).