Traktorer och processorer

Äldre eller nyare traktor?

18 inlägg 5556 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Äldre eller nyare traktor?

Vindelälvens  
#580767 Tja är på gång att köpa min första ordentliga traktor.
Driver eget inom trädfällning och behöver en hjälpreda.
Mina funderingar går mellan en Valmet 505 -84 med tillhörande skogsvagn för 200'
Eller en valtra 6200 för 325' utan redskap eller vagn.
Har väldigt lite erfarenheter av traktorer överhuvudtaget. Har en del i min krets som är kunniga som tycker att jag hellre ska satsa på Valmeten eftersom de är mindre som kan gå fel med dom. Men jag har även läst mig fram att 6200:an är en populär maskin som är driftsäker. Ni som är kunniga, kan ni hjälpa mig att komma till ett beslut som ska fungera långsiktigt.
Jag är inne på valtran men de blir en betydligt större investering.. mvh rådvill. :-ss



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Äldre eller nyare traktor?

Avslutat-02  
#580772 En valmet 505 är en riktig slithäst.
Den är byggd för att jobba.
Billiga delar och ganska lätt skruvad.

Det som talar emot är väl åldern.

Användarvisningsbild

Re: Äldre eller nyare traktor?

Vindelälvens  
#580778 Okej! Jag tänker väl lite samma, vill ju ha traktorn ett bra tag innan jag känner att de är dags att byta. Sen fick jag knappt plats i 505:an med mina 190cm..
Senast redigerad av Vindelälvens tor 08 aug 2019, 21:48, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Äldre eller nyare traktor?

Axl  
#580781 Har du lite spridning på verksamheten hade jag satsat på 6200 (om det är så att den är snabbare). Jag har en Valmet och tycker den är långsam efter väg.

Användarvisningsbild

Re: Äldre eller nyare traktor?

Grålle52  
#580782 325 verkar häftigt. Årsmodell timmar? Min 6200 räcker både i skogen och på åkern men är klen vid vägtransport. 20hk till hade inte varit fel
Senast redigerad av Grålle52 tor 08 aug 2019, 22:09, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Äldre eller nyare traktor?

Vindelälvens  
#580784 4000h och en 2006:a

   TS
Avatar Fallback

Re: Äldre eller nyare traktor?

Avslutat-02  
#580785 Lite högt kanske. Men å andra sidan, så är den bara schysst så kan den vara värd det.

Tycker priset ligger ca 20-30.000 kr för mycket men då vet ju inte jag om säljarens garantier.

Avatar Fallback

Re: Äldre eller nyare traktor?

hfab  
#580788
vinterrojarn skrev:En valmet 505 är en riktig slithäst.
Den är byggd för att jobba.
Billiga delar och ganska lätt skruvad.

Det som talar emot är väl åldern.
Har du inte tillgång till en bison?
Eller har jag misstagit mig?

Avatar Fallback

Re: Äldre eller nyare traktor?

Avslutat-02  
#580789 Nä.... :shock: då hade jag varit lycklig.
Nä min gamla Bm 650 får duga.

Avatar Fallback

Re: Äldre eller nyare traktor?

Robertberg  
#580790 Den traktorn gjordes fram till 2007, att det är en så sen modell är ett plus.
Timmarna är också låga.

6200an kommer du bli nöjd med och ha kvar länge, bra rymlig hytt.

Avatar Fallback

Re: Äldre eller nyare traktor?

Sture Andersson  
#580791 Valtran har ett högre oljeflöde än Valmeten ,som är en stor fördel .

Valmeten 505 har en sjukdom att fodren släpper ,jag har en 605 där motorn är renoverad innan jag köpte den .Enligt vad jag lärt mig är det på äldre än 1990 som det kan hända ,om dom är renoverade så händer det inte sen .

Användarvisningsbild

Re: Äldre eller nyare traktor?

källshult  
#580793 Det där med foder släp är olika. Har haft en 505 - 83 som hade gått 8000 timmar och inte rört motor finns även dom som gått över 15000 timmar. Men jag har att det var så på 705 och 805. Men jag har inte råkat ut för det att foder sjunker. Har haft 705 som hade gått 8500 timmar. 505 och 605 är bränsle snåla. Men jag fick byta den genomgående axel till krafttag och hydraul pump och medbringare på svänghjulet på min 705 två gånger. Men det är är lätt att dela på man gör det på en förmiddag har även gjort det i skogen på en vänplan men det tog lite längre tid

Användarvisningsbild

Re: Äldre eller nyare traktor?

Grålle52  
#580827 Röstar definitivt på 6200an. Även om den är lite dyr är den bra. Rymlig hytt med, uppskattas om man är 196cm som jag.

Användarvisningsbild

Re: Äldre eller nyare traktor?

Vindelälvens  
#580836 Jo de kanske får bli så, då är de ju ytterligare iaf 100' för en vagn och skopa/pallgafflar. Men jag tror jag borde bli nöjdast i längden med 6200:an. Den var reserverad till idag så får hoppas den inte blir såld då 😂

   TS
Användarvisningsbild

Re: Äldre eller nyare traktor?

Aqualize  
#581463 En 6200 har väl (lite) mindre utrymme när man svängt runt jämfört med 505:an. Har du provsuttit 6200:an?
Min 6300 från 1991 svänger ju runt åt höger (handbroms på vänster sida) så det är lite bökigt med skorna runt. Hur var det på 505:an?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).