Skogsröjning

Sota ljuddämpare?

40 inlägg 8751 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Sota ljuddämpare?

Hugin  
#580738 Röjsåg HQ 245, som började bli svår att få upp i varv i våras. Justeringar på förgasarskruvarna kom inte till rätta med problemet. Körd på 95-oktan och hemmablandat. Nu, inför förväntat lägre temperaturer och möjlighet att köra igång röjningsjobbet igen; åtgärder för att få snurr på sågen igen?
Misstänker sot i ljuddämparen, så frågan är: hur kollar jag om det är problemet och hur går jag lämpligast tillväga för att sota ur den (tror inte att den är delbar)?



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Sota ljuddämpare?

Avslutat-02  
#580742 Den är delbar, men endast om du svetsar ihop den igen.

Borra två små hål i den så är det problemet med igensotade ljuddämpare löst.

Det är ganska ofta jag får göra det på ljuddämpare som man kör HB på.....

Avatar Fallback

Re: Sota ljuddämpare?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#580753 Dålig bensin och antagligen lite generöst med olja. Som gjort för sotning. :grin:

Avatar Fallback

Re: Sota ljuddämpare?

Avslutat-02  
#580754 OM det nu är ljuddämparen så gäller ovan.

Men annars, tändstift,bränslefilter.
Ur med gamla soppan i med ny HB.
Helst övergå till aspen.

Avatar Fallback

Re: Sota ljuddämpare?

Hugin  
#580770 Att övergå till aspen eller annan alkylatsoppa rakt av, på en såg som tidigare körts på handelsbensin och hemmablandat, är inte lösningen. Räcker att studera tidigare trådar i ämnet på forumet!
Fler uppslag till att sota ljuddämparen?

   TS
Avatar Fallback

Re: Sota ljuddämpare?

Avslutat-02  
#580776 Det går ju att elda ur den.
Antingen så tänder man eld på den eller så värmer man med gas tills den blir röd, sedan får den svalna och man blåser sedan ur med tryckluft.

Avatar Fallback

Re: Sota ljuddämpare?

Hugin  
#580779 Tack. Kanske ett uppslag!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sota ljuddämpare?

anersimyra  
#580817 Att man inte generellt kan gå direkt från handelsbensin till alkylat anser jag vara en envis skröna.. :-bd nu får jag säkert mothugg, men med tanke på hur många egna och andras maskiner som fungerade felfritt med alkylat när alkylaten blev vanlig så anser jag det som sagt vara en envis skröna att det generellt skulle vara ett problem.. :-bd

Avatar Fallback

Re: Sota ljuddämpare?

isteskog  
#580818 Inga problem heller för mig när jag gick från hemmablandat till Aspen! 👍

Avatar Fallback

Re: Sota ljuddämpare?

Avslutat-02  
#580822
anersimyra skrev:Att man inte generellt kan gå direkt från handelsbensin till alkylat anser jag vara en envis skröna.. :-bd nu får jag säkert mothugg, men med tanke på hur många egna och andras maskiner som fungerade felfritt med alkylat när alkylaten blev vanlig så anser jag det som sagt vara en envis skröna att det generellt skulle vara ett problem.. :-bd


Kan bara hålla med föregående inlägg och Istes.

Tanka och kör....

Avatar Fallback

Re: Sota ljuddämpare?

tallen100  
#580840 Håller också med föregående skrivare, det enda är att man brukar få justera förgasaren lite grann.
Bara att köra :-bd

Användarvisningsbild

Re: Sota ljuddämpare?

halvproffs  
#580845 Oj oj oj. Snart kommer ett svavelosande inlägg från @huggarn😊

Avatar Fallback

Re: Sota ljuddämpare?

Avslutat-02  
#580848 För eller emot aspen?

Jag har då bara vid något tillfälle varit med om att en såg som gått på HB och övergått till aspen fått problem.

Då har det gällt sot eller tändstiftet som geggat igen....

Tror det var en såg som skrurit av dessa symtom....

Avatar Fallback

Re: Sota ljuddämpare?

tallen100  
#580881
halvproffs skrev:Oj oj oj. Snart kommer ett svavelosande inlägg från @huggarn😊

Saknar @Huggarn s inlägg, hoppas han dyker upp :ymparty:

Avatar Fallback

Re: Sota ljuddämpare?

Avslutat-02  
#580918 Har nog aldrig läst ett inlägg ifrån honom.... :shock:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).