Trähantverk

75mm spontad plankvägg renovering

7 inlägg 3837 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

75mm spontad plankvägg renovering

slatte  
#580699 Hej! Hur skulle ni laga en upprutten plankvägg med stående 3tums spontat plank. En sommarstugsägare i byn var nämligen och frågade om råd hur han skulle gå tillväga. Enligt ägaren till huset är ett hörn på huset ca 2 meter åt vart håll och vertikalt 75cm- 100cm uppruttet. Hur hade ni reparerat detta?

Om det hade varit ett mindre parti och inte i ett hörn hade jag bara kapat av och fyllt på med 75mm reglar.

Edit: 2 våningar har huset



   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: 75mm spontad plankvägg renovering

Dennis1982  
#580701 En tanke kan väl vara att stämpa upp den yttervägg som är bärande. (sadeltak?) sedan hade jag kapat ur det dåliga och ersätta med en uppreglad vägg. Skulle ha dubbla 3" under takstolen.

Avatar Fallback

Re: 75mm spontad plankvägg renovering

Dennis1982  
#580704 Såg nu att det var 2 våningar. Då blir det ju lite mer jobb. Och känns lite klent med en 3" regelvägg. Då hade jag försökt stämpa. Sedan riva en halvmeter i taget och fylla på med nya plank eftersom.

Avatar Fallback

Re: 75mm spontad plankvägg renovering

slatte  
#580715 Då är du inne på samma spår som jag, avlasta väggen och såga bort det dåliga planket. Och fylla på med stående 75mm virke.
Jag har nämligen lite 75x175mm som jag kan sälja till han för en billig peng 😃.

Det som kändes lite olustigt är att det är dåligt så långt upp som 1meter. Att lappa 1 meter bärande vägg kändes lurigt.

   TS
Avatar Fallback

Re: 75mm spontad plankvägg renovering

Dennis1982  
#580716 Jag hade nog bytt plank upp till mellan bjkl. Känns inte bra att få en led mitt på väggen.

Avatar Fallback

Re: 75mm spontad plankvägg renovering

slatte  
#580733 Låter klokt :)

   TS
Avatar Fallback

Re: 75mm spontad plankvägg renovering

Dennis1982  
#580737 Och du får sälja mer plank 😀

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).