Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Räkne exempel.

192 inlägg 51342 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Räkne exempel.

sveakatten  
#580667 Ok, och hur gör jag då?
Har sådana också. :d

   TS
Användarvisningsbild

Re: Räkne exempel.

Lars Lundqvist SLU  
#580671 Hugger oregelbundet hårt, försöker öka höjdspridningen, planterar lite här och var. Kraschade bestånd blir på sikt fullskiktade... :)

Skogsstyrelsen kommer knappast applådera.

Avatar Fallback

Re: Räkne exempel.

isteskog  
#580672 Knappast de kommande arvingarna heller! 😉

Användarvisningsbild

Re: Räkne exempel.

Lars Lundqvist SLU  
#580673 Jodå, därför att om 40-50 år är skogen i princip fullskiktad ;)

Avatar Fallback

Re: Räkne exempel.

isteskog  
#580675
Lars Lundqvist SLU skrev:Hugger oregelbundet hårt, försöker öka höjdspridningen, planterar lite här och var. Kraschade bestånd blir på sikt fullskiktade... :)

Skogsstyrelsen kommer knappast applådera.


Finns det försök som det du beskriver ovan?

Användarvisningsbild

Re: Räkne exempel.

Lars Lundqvist SLU  
#580677 Nej, inga planerade, följda, utan det bygger på vad man vet om beståndsdynamik, utländska erfarenhet, osv.

"Best guess..."

I brist på hårda fakta måste man gissa.

Användarvisningsbild

Re: Räkne exempel.

Mellberg  
#580700 Verkar inte bli något blädningsförsök sveakatten. På mindre områden några ha , kan man testa olika ideer. Det har jag gjort några gånger, ofta med inte helt lyckat/förväntat resultat.

Skall i höst börja hugga/röja igenom ett 20 år gammalt hygge. Nordsluttning ner till havet. Inget gjort sedan avverkningen, ca 3 ha. Började hugga upp en basväg i fjol, bilder finns i någon tråd.

Faktiskt lite spännande om det går att få till något vettigt :?:

Användarvisningsbild

Re: Räkne exempel.

A-skog  
#580762 Lars, om man har ett bestånd som är ordentligt skiktat, men slutit sig så att plantor och småträd saknas - hur ser du på att "bläda" tills träden börjar bli för få och tillväxten avtar. Sen börja om med hygge. Syftet skulle kunna vara att minska hyggesandelen på fastigheten, eller bara skjuta hygget på framtiden.

Användarvisningsbild

Re: Räkne exempel.

Lars Lundqvist SLU  
#580766 Det du gör då är att gallra. Inget fel i det. Bara du gallrar svagt. Äldre skog tål inte hårda gallringar.
Du förlänger omloppstiden. Inget konstigt med det.

Avatar Fallback

Re: Räkne exempel.

sveakatten  
#600412 Har börjat bläda eller om jag ska kalla det dimensions huggning, eftersom jag tar bort nästan allt över 25-27cm i bröthöjd.
Blir att se rätt bra ut , tycker ja, lite luckor blir det men tycker inte dom blir så stora så det stör.
:d

   TS
Användarvisningsbild

Re: Räkne exempel.

Lars Lundqvist SLU  
#600424 Vad får du för volym kvar? Det är det som avgör vilken tillväxt du får.

Avatar Fallback

Re: Räkne exempel.

sveakatten  
#600511 Lungn, jag har ju precis börjat. Har huggit fröträd, men är för blött för att köra fram mera där innan det fryser.
Är du klar med boken?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).