Skogsnyheter

Kungens skog angripen, Länstyrelsen nekar avverkn i reservat

13 inlägg 3200 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kungens skog angripen, Länstyrelsen nekar avverkn i reservat

Torbjörn Johnsen  
#580092 Enligt tidningen Expressen så har skogen runt Kungens gods Stenhammar stora angrepp av granbarkborre. En del av Stenhammars marker är Naturreservat med stora barkborreangrepp och godsets skogsförvaltning vill kunna avverka angripna träd i reservaten för att förhindra spridning och stoppa forsatta angrepp. Länstyrelsen säger dok nej till all form av avverkning.

– Vi vill gå in och hugga ut, men länsstyrelsen sa nej i mars. Häromdagen skickade vi in en ny ansökan. Vi tycker att det är jätteallvarligt, särskilt att vi inte får plocka bort angripet virke i reservat och nyckelbiotoper, säger Per Rudengren (godsets jord- och skogsförvaltare, SFO anm).


Stenhammars gods består av 2200 hektar mark varav 1400 hektar är produktiv skogsmark. Godset ägs idag av staten men arrenderas av Kungen.

Läs hela artikeln i Expressen här.
Stenhammars gods i Sörmland. Bild: Stenhammarsgods.se




   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Kungens skog angripen, Länstyrelsen nekar avverkn i rese

Avslutat-02  
#580109 Klart att godset ska få plocka bort döda träd, annars blir bara problemet ännu större och kommer att sprida sig vidare till grannarnas skog...

Myndigheternas okunskap och dessa tjänstemän slutar aldrig att förvåna mig.

Avatar Fallback

Re: Kungens skog angripen, Länstyrelsen nekar avverkn i rese

ÅsaNisse  
#580113 Myndighet mot myndighet. Tjänsteman mot tjänsteman. Stockholms stad rensar ju allt oavsett reservat eller inte enligt tråden Mer om barkborre. Varför ska då inte kungen få göra detsamma?
Det är hög tid att avskaffa länsstyrelserna och deras tjänstemannavälde.

Avatar Fallback

Re: Kungens skog angripen, Länstyrelsen nekar avverkn i rese

Bosse1  
#580114 Vem minns det här?Prinsen klipper band.

https://www.atl.nu/skog/de-var-inte-bju ... pspresent/

Avatar Fallback

Re: Kungens skog angripen, Länstyrelsen nekar avverkn i rese

Vågen  
#580252 Det är ju så att när det mänskliga ögat upptäcker angrepp av borren så är det redan försent. Borrarna har redan lämnat trädet. Avverkning i så fall endast för att rädda lite virkesvärde. För att hitta angreppen medans det ännu är chans att hindra spridning behövs tränad hund av vad jag förstått.

Användarvisningsbild

Re: Kungens skog angripen, Länstyrelsen nekar avverkn i rese

Camaro1969  
#580262 kungen är ju bara arrendator =)

Avatar Fallback

Re: Kungens skog angripen, Länstyrelsen nekar avverkn i rese

Avslutat-02  
#580271 Den skogsägare som blev drabbad borde stämma staten iom den domen som föll om tvångsinlösta marker.

Sedan tycker jag att man ska använda huvudet och helt enkelt bara köra dit maskinerna och avverka och plocka reda på allt vad borrvirke innebär.

Strunta i länsstyrelsen, de fattar ändå inget.

Avatar Fallback

Re: Kungens skog angripen, Länstyrelsen nekar avverkn i rese

Bosse1  
#580272 Synd att Kungen inte har förmågan att bekämpa skadedjuren :wink:

Avatar Fallback

Re: Kungens skog angripen, Länstyrelsen nekar avverkn i rese

Avslutat-02  
#580274 Tänkte du på länsstyrelsen eller borrarna? :lol:


Han är ju högste statschef, så teoretiskt sett så skulle han kunna starta krig med hela landets krafter emot både länstyrelsen och borrarna....
:lol: :lol:

Avatar Fallback

Re: Kungens skog angripen, Länstyrelsen nekar avverkn i rese

bgl  
#580335 Bättre vore om kungen åberopade 1634 års regeringsform där landshövdingen har ställning som regentens ställföreträdare i länet. Var regenten inom länets gränser var det hen som bestämde!

Avatar Fallback

Re: Kungens skog angripen, Länstyrelsen nekar avverkn i rese

Avslutat-02  
#580338
bgl skrev:Bättre vore om kungen åberopade 1634 års regeringsform där landshövdingen har ställning som regentens ställföreträdare i länet. Var regenten inom länets gränser var det hen som bestämde!


Ja men tänk om landshövdingen är Mp aktivist då......

Hur ska det bli då?

Användarvisningsbild

Re: Kungens skog angripen, Länstyrelsen nekar avverkn i rese

anersimyra  
#580349 De skulle gjort som Stockholm stad och skitit i att informera LS 8)

Avatar Fallback

Re: Kungens skog angripen, Länstyrelsen nekar avverkn i rese

Vågen  
#580381 Det kommer inte att bero på vare sig myndigheter, kungligheter eller vanliga skogsägare när det på sikt troligenkommer att bli svårt att hålla gran i södra Sverige. Detta vi ser nu är bara början på granbarkborre-problematiken. Nu har vi haft två mycket varma och torra somrar i rad. Det kan bli likadant nästkommande år. Jag är inte så säker att gran kommer att kunna odlas i södra Sverige om säg 30 år.
Tyskland har redan stora problem. Klart man kan hoppas men det blir nog bara varmare och varmare tror jag i alla fall.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).