Jakt och Fiske

Jaktsabotör häktad i Småland

16 inlägg 4893 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Jaktsabotör häktad i Småland

Torbjörn Johnsen  
#580132 Enligt SVT Småland så har en 30-åring häktats i Växjö som misstänkt för ett stort antal jaktsabotage. Det handlar om förstörda och nedrivna jakttorn i en mycket stor och systematisk omfattning, 100 talet jakttorn nämns.

SVT Nyheter Småland rapporterade häromdagen om att mannen greps under natten till torsdagen i sin bostad på en mindre ort i Växjöområdet. Under sommaren har flera jakttorn, jaktstugor och annan jaktutrustning saboterats. Polisen uppger att det kan röra sig om upp emot 100 jakttorn.


Enligt artikeln i SVT handlar det om en person med anknytning till organiserad jaktsabotageverksamhet. Det finns sedan något år tillbaka en grupp som kallar sig Hunt Saboteurs Sweden och som har livlig aktivitet på Facebook. Där finns många kommentarer från både arga jägare och personer som sympatiserar med sabotörerna.

Här kan ni läsa hela artikeln på SVTs sajt.



   TS
Avatar Fallback

Re: Jaktsabotör häktad i Småland

Avslutat-02  
#580149 Är väl någon/ några green Peace aktiviteter som varit framme med en släng av grönsakssjukan, symtom är väl allmänt aggressivt beteende emot älgpass eller jägare.
Sjukligt begär av grönfoder och allmänt konstiga vegetariska rätter.
Kaninerna börjar göra uppror.


Klädsel: allmänna kläder som iskrigare brukar se ut. De handlar nog i samma butik.

Avatar Fallback

Re: Jaktsabotör häktad i Småland

isteskog  
#580153 Lättledda ungdomar som tror dom kan förändra världen med ickedemokratiska medel .... Synd bara att de ser upp till såna som 30-åringen ..... 😤

Avatar Fallback

Re: Jaktsabotör häktad i Småland

Avslutat-02  
#580156 Har man vaccum i skallen och dåligt med uppfostran hemifrån så är detta förståeligt.

Ett samhälle av småterrorister håller på att växa fram, när de når åldern 20 så över går de i att stämplas som samhällsterrorist.

Lätt förvirrade människor som lyssnar på dårskap och förstå sig påare.

Vissa inom klimatet andra inom detta område.

Far säger alltid, ingen har dött av sunt förnuft men många av uteblivet....
Senast redigerad av Avslutat-02 mån 05 aug 2019, 22:17, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Jaktsabotör häktad i Småland

jannee  
#580158 Som samhället utvecklas är det inget att förundra sig över.
"Tror" att det är väldigt många som sympatiserar med ovannämnda marodör.
Tänk på djurens rätt till en lååång ärofull levnad och död. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Jaktsabotör häktad i Småland

Torbjörn Johnsen  
#580161 Lite off topic men tangerar temat:
Åkte på E4:an genom Jönköping i går och såg blåljus längre fram. När jag närmade mig stod en ambulans parkerad (fortfarande blå-blinkande) på vägrenen och två personer med ambulansjackor i signalfärg kom gående vägkanten, i riktning mot trafiken. Och där, precis i gräskanten, upptäckte jag en katt som såg relativt stendöd ut. När jag passerade ambulansen såg jag att det stod ”Djurambulans” på bilen. I övrigt såg den ut precis som en vanlig folkambulans.
Har inte sett något liknande förut och vet inte vem som driver sådan verksamhet. Någon som vet?
Jag kanske kan verka okänslig :???: men är det inte lite ”overkill” för en katt?

   TS
Avatar Fallback

Re: Jaktsabotör häktad i Småland

jannee  
#580164 Hur många är det inte som väjer och kör av vägen för en katt/kanin/hare eller ekorre men även för en igelkott.
Alla som oförklarligt hamnar i mittenräcken (som numera finns lite varstans) har oftast just väjt för ett sådant djur :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Jaktsabotör häktad i Småland

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#580169
Torbjörn Johnsen skrev:Lite off topic men tangerar temat:
Åkte på E4:an genom Jönköping i går och såg blåljus längre fram. När jag närmade mig stod en ambulans parkerad (fortfarande blå-blinkande) på vägrenen och två personer med ambulansjackor i signalfärg kom gående vägkanten, i riktning mot trafiken. Och där, precis i gräskanten, upptäckte jag en katt som såg relativt stendöd ut. När jag passerade ambulansen såg jag att det stod ”Djurambulans” på bilen. I övrigt såg den ut precis som en vanlig folkambulans.
Har inte sett något liknande förut och vet inte vem som driver sådan verksamhet. Någon som vet?
Jag kanske kan verka okänslig :???: men är det inte lite ”overkill” för en katt?


För nån kanske den katten var som ett barn så man ska aldrig underskatta ett djurs liv

Avatar Fallback

Re: Jaktsabotör häktad i Småland

Avslutat-01  
#580186
Torbjörn Johnsen skrev:Lite off topic men tangerar temat:
Åkte på E4:an genom Jönköping i går och såg blåljus längre fram. När jag närmade mig stod en ambulans parkerad (fortfarande blå-blinkande) på vägrenen och två personer med ambulansjackor i signalfärg kom gående vägkanten, i riktning mot trafiken. Och där, precis i gräskanten, upptäckte jag en katt som såg relativt stendöd ut. När jag passerade ambulansen såg jag att det stod ”Djurambulans” på bilen. I övrigt såg den ut precis som en vanlig folkambulans.
Har inte sett något liknande förut och vet inte vem som driver sådan verksamhet. Någon som vet?
Jag kanske kan verka okänslig :???: men är det inte lite ”overkill” för en katt?


https://www.djurambulansenjkpg.se/behoever-du-hjaelp

de ska enligt dem själva ha tillstånd för utryckning

Avatar Fallback

Re: Jaktsabotör häktad i Småland

Avslutat-02  
#580203 Hur många katter eller andra djur har man inte dragit av vägen?

En gång för ca 5 år sedan så skulle jag släpa en katt av vägen som var på körd, när jag hittade fram till den så levde den. jag tog upp den och åkte till veterinär. Efter ett samtal till polisen för att de skulle betala för besöket så fick jag höra att jag skulle släppa av katten där jag hittade den, det gjorde jag inte.

Jag åkte runt i byn där jag var och knackade dörr, till slut så hittade jag en barnfamilj som kände igen katten, det var en katt mamma med 5 kattungar.

Så det jag gjorde den dagen fick den familjen att behålla sin katt i livet ett tag till.

Alla liv är lika mycket värda, oavsett...

Avatar Fallback

Re: Jaktsabotör häktad i Småland

Värmlänning  
#580217 Jaktsabotören är namngiven på Flashback... för dom som är intresserade!

Avatar Fallback

Re: Jaktsabotör häktad i Småland

Avslutat-02  
#580226 Jag tycker inte om att man går ut med namn offentligt förens dom vunnit laga kraft.

Men där är det ju olika, men i detta fall så är väl vederbörande stolt över sitt verk, men i andra fall så kanske inte alla inblandade är lika trygga eller bekväma med offentligheten.

Varken offer eller förövare.

Avatar Fallback

Re: Jaktsabotör häktad i Småland

Värmlänning  
#580229
vinterrojarn skrev:Jag tycker inte om att man går ut med namn offentligt förens dom vunnit laga kraft.

Men där är det ju olika, men i detta fall så är väl vederbörande stolt över sitt verk, men i andra fall så kanske inte alla inblandade är lika trygga eller bekväma med offentligheten.

Varken offer eller förövare.

Behöver man ha ansiktsmask när man utövar sin ”hobby” bör man hängas ut offentligt!

Avatar Fallback

Re: Jaktsabotör häktad i Småland

Avslutat-02  
#580234 Det kan jag hålla med om.
Det jag menar är bara, oskyldig tills motsatsen är bevisad.
Det lever jag efter oavsett.

Men jag förstår alla känslor och tankar, åsikter.

Jag själv är tacksam för den lilla del som ej blev offentlig när jag var under utredning och åtal. Så jag har lite halvt som halvt svårt med den offentliga utfläkningen

Avatar Fallback

Re: Jaktsabotör häktad i Småland

Värmlänning  
#580236
vinterrojarn skrev:Det kan jag hålla med om.
Det jag menar är bara, oskyldig tills motsatsen är bevisad.
Det lever jag efter oavsett.

Men jag förstår alla känslor och tankar, åsikter.

Jag själv är tacksam för den lilla del som ej blev offentlig när jag var under utredning och åtal. Så jag har lite halvt som halvt svårt med den offentliga utfläkningen

Jag har full förståelse för din åsikt! Jag är bara hemskt trött på dessa miljöfascister :!:
Denna person är dock inte oskyldig, de har haft god anledning till att anhålla han.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).