Verkstan

Slangpress

27 inlägg 18465 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Slangpress

gruskalle  
#580185 hör med hydroscand gav 14000 för en manuell press med backar från 1/4" till 1" sen köper man kopplingar och slang på swedol mycket billigre än hydroscand

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Slangpress

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#580191 Funderade på ett paket från Enskede hydralik, man plocka ihop kopplingar där i den gänga man vill ha där.
Paketen var från 1/4”-1” med med 20 kopplingar i varje storlek hälften rak o hälften vinklade

Användarvisningsbild

Re: Slangpress

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#580199 När man är lite sparsam så kanske man kapar bort presshylsan och återanvänder själva nippeln, nån som har erfarenhet av det?

Avatar Fallback

Re: Slangpress

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#580208 Komprimeras inte nippel vid pressning?
Har för mej jag läst innan i en tråd här eller på maskinisten där någon hade problem med att hitta nipplar till en kinesmaskin

Användarvisningsbild

Re: Slangpress

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#580210
gnisten83 skrev:Komprimeras inte nippel vid pressning?
Har för mej jag läst innan i en tråd här eller på maskinisten där någon hade problem med att hitta nipplar till en kinesmaskin

Jo den får stryk, men kan gå att återanvända. Jag vill höra mer fakta från nån som verkligen gjort det.

Användarvisningsbild

Re: Slangpress

Erre  
#580231
Slurfi skrev:När man är lite sparsam så kanske man kapar bort presshylsan och återanvänder själva nippeln, nån som har erfarenhet av det?

Tyvärr bara dålig erfarenhet.
Har testat ett par gånger för att snabbare få igång en maskin när inte nippeln finns att få tag i för dagen.

Funkar kanske på system där det inte är så högt tryck.

Avatar Fallback

Re: Slangpress

skogogräv  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#580244 Har en stor press från hydroscand.
Har använt stolpen en gång till vid nödfall.
Har pressmåtten och ställer då pressen på nån hundradel till så håller det.

Avatar Fallback

Re: Slangpress

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#583010 Apropå detta med att pressa egna slangar, vad kapar ni slangarna med?
När jag klipper med slang sax tycker jag att de har lätt för att bli sned kapat. ..

Användarvisningsbild

Re: Slangpress

källshult  
#583024
gnisten83 skrev:Apropå detta med att pressa egna slangar, vad kapar ni slangarna med?
När jag klipper med slang sax tycker jag att de har lätt för att bli sned kapat. ..

Använder en vinkelslip och en tun kapskiva

Avatar Fallback

Re: Slangpress

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#583047 Blir slangen ren av blåsning sen?

Användarvisningsbild

Re: Slangpress

källshult  
#583060 Använder skumgummi plugga som man blåser igenom slangen

Avatar Fallback

Re: Slangpress

HVA346  
#651303 Är det kris så kan man sprätta presshylsan å återanvända stolpen inga problem pressa lite bara kört många såna slangar på skördaren

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).