Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Föryngra i luckor = trakthyggesbruk

63 inlägg 28499 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Föryngra i luckor = trakthyggesbruk

Lars Lundqvist SLU  
#580134 "Schackruteförsöket", som är en variant av geografiskt uppdelad slutavverkning (fast som egentligen bara är en experimentell uppställning för att svara på väldigt konkreta frågor), innebär att man har ett schackrutemönster av små hyggen och orörd skog. Varje liten ruta inom försöksytan är 30x45 meter, 1350 m2.

1565007324_screen_shot_2019-08-05_at_14.12.33.png

   TS
Avatar Fallback

Re: Föryngra i luckor = trakthyggesbruk

isteskog  
#580136 Har det gjorts någon utvärdering av detta?. Eller är det för färskt? Hur har man tänkt sig att föryngra ytorna?

Användarvisningsbild

Re: Föryngra i luckor = trakthyggesbruk

Lars Lundqvist SLU  
#580137 Jodå, en första utvärdering publicerades 2010

https://pub.epsilon.slu.se/2277/1/erefur_c_100426.pdf

   TS
Avatar Fallback

Re: Föryngra i luckor = trakthyggesbruk

morco  
#580138 Jag har en fundering som skulle kunna passa in i denna tråd. Jag har en avdelning på 4 ha, 250 kbm/ha med 30 gran, 60 tall och 10 löv, 70 årig något olikåldrigt. Trädslagen är inte helt blandade utan det är mindre grupper, jag har nu upptäckt en hel del barkborreangrepp och ser framför mig hur detta kommer fortsätta.

Min fundering är om man till vintern skulle hugga rent på gran, det skulle bli ett flertal luckor/ hyggen på 0.2-0.5 ha samt på en del ställen lite glesare tallskog där tallen säkert skulle ta för sig och grovna till. Totalt skulle det bara bli ett uttag av gran på runt 200 fub så det är ju inte detta som gör mig ekonomiskt oberoende vilket jag är ok med.

Ingen av områden av gran är större än 0.5 ha så om de inte angränsar till varandra borde det väl inte behöva avverkninganmälas? Jag skulle ju egentligen gärna se en självföryngring med björk eller tall, är luckor om 0.2-0.5 med omgivande tallskog för små för att det skulle funka. Skulle ju självklart kunna plantera gran igen men jag är inte så sugen på det då skiten bara ruttnar, dör eller blåser ner….

Användarvisningsbild

Re: Föryngra i luckor = trakthyggesbruk

Lars Lundqvist SLU  
#580139 Varför inte anmäla det som timmerställning/skärmställning? Du glesar ut i tallpartierna mellan luckorna och hoppas på naturlig föryngring av tall över hela området?

   TS
Avatar Fallback

Re: Föryngra i luckor = trakthyggesbruk

morco  
#580142 Det är ju kanske en tanke, tycker bara att tallen fortfarande har en hel del att ge om den bara blir kvitt granen. Man kanske ska ta det i steg, skulle helst inte göra något då det är en vacker blandskog men då granen i princip är mogen vill jag inte se den sakta decimeras av borren....

Misstänker att man då även bör markbereda??

Avatar Fallback

Re: Föryngra i luckor = trakthyggesbruk

isteskog  
#580145 Lars! Kan du göra en snabb sammanfattning av försöket. Min engelska är för dålig och jag lyckades inte översätta studien. :((

Användarvisningsbild

Re: Föryngra i luckor = trakthyggesbruk

Lars Lundqvist SLU  
#580148 Nej, men Charlotta har själv gjort det. ;)

https://www.slu.se/globalassets/ew/ew-c ... s07-01.pdf

   TS
Avatar Fallback

Re: Föryngra i luckor = trakthyggesbruk

isteskog  
#580150 Tack Lars! Inga direkta nyheter för mig ..... Granen kommer i kanterna och tallen mer mitt i rutorna. 😉

Avatar Fallback

Re: Föryngra i luckor = trakthyggesbruk

jannee  
#580159 Bara till att avverka och någon anmälan behövs inte. Sedan gör du det som du finner bäst. Du får otvivelaktigt en snabbare föryngring om du markbereder.
Valdemarsvik, då tänker jag mig berg lite här och där.
Ingen direkt granmark, mer tall och sedan björk i svackorna eller?
Plantering i luckorna snabbar på föryngringen

Avatar Fallback

Re: Föryngra i luckor = trakthyggesbruk

morco  
#580198 Helt rätt, jag har ca 60 % tall på hela fastigheten och tallen är generellt mer välmående. Bra tillväxt på granungskogen men mycket röta på de senaste avverkningarna.

Har på ca 3 ha planterat gran och den tar sig fint men frågan är om det är rätt trädslag egentligen....

Jag ska ta ett snack med ett par uppköpare om de är intresserad att komma för så liten post, finns iofs ytterligare ett rent granbestånd på 0,6 ha som skulle kunna sopas ner.

Kanske markberedning och plantera gran glest i luckorna för att få upp någonting om självföryngringen uteblir?

Användarvisningsbild

Re: Föryngra i luckor = trakthyggesbruk

Lars Lundqvist SLU  
#580206
morco skrev:Kanske markberedning och plantera gran glest i luckorna för att få upp någonting om självföryngringen uteblir?

Och hur tänkte du sköta dessa mikrobestånd sen då, framöver? Problemet om du skapar såna små luckor är att det blir inga hanterliga bestånd av det som går att sköta med röjning och gallring.
Är det inte bättre att försöka skapa två eller tre hanterliga bestånd av det hela, om du inte vill ha det som ett enda bestånd?

   TS
Avatar Fallback

Re: Föryngra i luckor = trakthyggesbruk

sveakatten  
#580268
Lars Lundqvist SLU skrev:Jodå, en första utvärdering publicerades 2010

https://pub.epsilon.slu.se/2277/1/erefur_c_100426.pdf

Du brukar säga att det sällan fattas ljus för tillväxten, säger inte denna studie något annat, eller tolkar jag den fel?

Användarvisningsbild

Re: Föryngra i luckor = trakthyggesbruk

Lars Lundqvist SLU  
#580273 Nej, dom manipulerade inte ljuset. Dom beskuggade inte och dom satte inte upp lampor. Att det blir skillnad mellan beskuggade och solbelysta partier kan förklaras på en hel rad sätt som inte har med upptaget ljus att göra, exv högre marktemperatur, snabbare snösmältning, kortare tjälperiod, osv. Det kan dessutom bero på nåt som inte ens har med solinstrålning att göra men som råkar sammanfalla med detta, som vindriktning och vindbelastning, hur snön packas, osv.
Om man vill testa om ljuset är direkt begränsande för tillväxten så måste man manipulera ljuset, inte manipulera en massa annat. Det är så man testat effekten av vatten- och/eller kvävetillgång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Föryngra i luckor = trakthyggesbruk

sveakatten  
#580292 Ok, du menar alltså endast fotosyntesen, när du säger att ljuset inte är hindret?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).