Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Sveriges tre trädslag

7724 inlägg 577223 visningar 90 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Lars Lundqvist SLU  
#580062 Det finns ingen tidpunkt som är mer rätt än någon annan. Men för att det ska bli en vettig diskussion måste ni definiera vad ni vill ha som referens. Om ni då väljer väldigt olika tidpunkter så kommer ni aldrig komma överens, utan då får ni acceptera att ni har olika målbilder.

Om man tittar på vad som varit dominerande under störst andel av tiden under den senaste årmiljonen eller så, så är det väl inlandsis och ingen skog alls?

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#580065 Vettig diskussion?
Kanske måste reda ut först vad vi diskuterar om?

Ängsmark, våtmarker som påverkas av djur och människor? Eu regler?

Trakthyggesbruket?


Eller olika eror från istiden och framåt?

Eller allmänt svammel?

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Palakangas  
#580068 Eller allmänt svammel? :d

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Lars Lundqvist SLU  
#580081
vinterrojarn skrev:Kanske måste reda ut först vad vi diskuterar om?

Exakt.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#580090 ja men va bra då har jag ett förslag ... vi kan hålla oss till den revolution som vi bevittnat i sveriges skogar sen 1950 .. först då började man på allvar fasa ut hagar, ängar och små åkrar, människor avfolkade glesbygd och sålde sina djur, granskog planterades på det för ett friskt växt och djurliv i ett omväxlande skogslandskap så viktiga öppna mulbetade ytorna .. sverige har varit en otrolig idyll, med ett landskap skapat av människor och deras djur ... det är helt felaktigt att dela upp detta skogslandskap i skog, ängar och åkrar ... det är som att tala om pannkaka som endera mjöl, mjölk eller ägg .. ingen detalj klarar sig utan den andra .. det är detta vi måste förstå .. eller rättare ... kommer att förstå .. varje detalj har ett kretslopp, liksom alla detaljer tillsammans i ett land har ett kretslopp som kan kallas samhällsekonomiskt kretslopp, om man förstör ett av kretsloppen så inverkar det på alla andra, vatten, skogen, ekonomin, luften, osv är alla beroende av att denna ordning får råda .. vi kan alltid ändra på detaljer, och det har oftast ett pris .. på 50 talet hade vi en bra balans i sverige olika kretslopp, därför tror jag att det är en bra utgångspunkt för en referens, särskilt för naturen, om vi tittar på skogar, så var dessa fortfarande naturliga, självsådda eller frösådda, hyggen var små, och mosaiklandskapet gav något till alla, i alla delar av landet, man bröt faktiskt upp åkrar fortfarande, på min gård hade bonden som brukade 3 hektar, gett sig fan på att få åkern att bli en rektangel,, så den skulle bli lättare att bruka, han la ut sten i de runda hörnen och körde på jord och gössel så sent som 1959 ... det blev inte riktigt klart men så gick det till på de flesta gårdar i sverige fram till 50 talet .. sen 1970 har vi kalavverkat ca 65% av vår produktiva skogsmark, och som jag brukar säga, har vi inte facit över vad detta brutala ingrepp i skogens kretslopp kommer att inverka på skogens kretslopp, när vi nu går in i andra generationens kalhyggesbruk .. jag är ganska säker på att vi bara sett början på problemen det kommer att skapa med träddöd och trivialisering av växt och djurliv .. så mitt förslag är att diskussionen håller sig till de sista 70 åren, en omloppstid .. jag gillar historia och det har säkert sin plats i skogsbruket, men nu går det snabbt så vi har inte tid att grotta i hundratals år gamla synder .. tyskland håller på att fasa ut de granskogar som planterades efter andra världskriget, och bedriver knappt något kalhyggesbruk längre, så den som vill se 20 år framåt, har en lite glugg in i framtiden där ... för då har vi fått hit deras klimat ...

   TS
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Lars Lundqvist SLU  
#580102 Jag föreslår att vi lägger startpunkten 1880 istället, för har då massaindustrier börjat etableras på allvar, utvandringen till Nordamerika är som störst under 1880-talet och industrialiseringen börjar skjuta fart på allvar.
Huvuddelen av befolkningen lever på landsbygden på små jordbruk och är väldigt fattiga, därav utvandringen.
Den storskaliga exploateringen av Norrlands skogar har hållit på några decennier men det är under perioden ca 1880-1930 som den är som intensivast.
Aktiv föryngring genom plantering och sådd är dessutom etablerade tekniker vid det här laget, även om de i huvudsak bara används i den södra halvan av landet .

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Björn T  
#580123 Jag tycker 50talet blir bra. Det var ju när Ulf kom till som det började spåra ur. =)) =)) =))

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#580254 det var först på 90 talet när jag köpte min första skogsfastighet som jag började fundera allvarligt på om det var rätt att kalhugga en stor skogsyta .. fram till dess var jag nog som de flesta var på 60-80 talet, helt ovetande om det skadliga i den metoden, vem har inte plockat hallon på ett hygge, och tyckt det var toppen med dessa hyggen ...
min farfar planterade igen en liten fin åkerlapp med gran och jag hjälpte honom när jag var 7 år en och en halv meter mellan plantorna, det ser för jävligt ut nu 60 år senare, marken är steril och de flesta granarna är självdöda .. jag var ner till ransäter för ett par år sen och kollade, farfars potatisodlingar var gräsmatta liksom ängar och det sterila gårdstunet som var en prunkande trädgård 1960 och hela jävla klarälvsdalen har blivit en skrämmande granplantering ... allt skapat av de nya moderna människorna som köpte stället när farfar dog ... tyvärr var vi för många ungar för att komma överens om att behålla det .. när det gäller norrlands skogar för hundra år sen så var det mesta kvar i naturligt tillstånd, ingen körde två mil på vintern för att hinna avverka ett par stockar med yxa och såg, och sen dra dom med hästen till en älv två mil, det hände inte .. så därför ska vi inte spekulera över hur det såg ut i väglöst land, och därför är 1950 bra, då vägar började byggas och de återstående 80% av norrlands naturliga skogar ... skövlades ...

   TS
Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Palakangas  
#580257 Du vet bra lite om norrländskt skogsbruk för hundra år sedan. Eller så vill du inte ulf 1.

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#580259 Men ulf, vilket svammel. Min farfar åkte med tåg ca 25 mil innan han med häst och kolstig körde sista 2.5 milen upp till en avverkning, man drog sig dit det fanns jobb.

Med yxa och såg högg de slutavverkning, farfar körde ut med en ardener som hette Sara, hon var 13 år gammal och hade ängshö med sig i kolstigen.

De bodde i kojor ute i skogen och levde spartanskt.

De hade med sig en apterare som klättrade runt i bland de fällda träden.

Jag träffade min farfar allt för få gånger som liten, men han brukade berätta om sina minnen i skogen, innan han vart tvungen att jobba som rörmokare.

Ingen åkte 2.5 mil för att slutavverka, vilket dumt påstående.

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#580261
Palakangas skrev:Du vet bra lite om norrländskt skogsbruk för hundra år sedan. Eller så vill du inte ulf 1.


För Ulf som kan lika mycket om skog som jag kan om damskor, nämligen inte ett dugg.

Så existerade inte norrländskt skogsbruk förens vid 1955 och på ca 10 är så hade man avverkat hela norrland.

När man i verkligheten har plockat ut virke ut norrland så länge landet har funnits.
Eller hur mycket virke högg vi inte i Sverige för att frakta med båt till första världskriget?

Men det var säkert bokträd, eller ek???
Nä, gran och tall.. handbarkad med barkjärn och yxa. Men första världskriget började väl 1960??? Eller hur Ulf?

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

isteskog  
#580264 Dom som var med och körde enforasväg till älven eller två kolryssar till järnvägen eller de som hade nära till avlägget men bodde ett par mil från närmaste bebyggelse och låg i dragiga, kalla kojor tillsammans med huggarna skulle nog ta SvammelUlf i nackskinnet och ruska om honom en aning. Vilken historielöshet den mannen har ......... 😱

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Lars Lundqvist SLU  
#580265
ulf 1 skrev:ingen körde två mil på vintern för att hinna avverka ett par stockar med yxa och såg, och sen dra dom med hästen till en älv två mil, det hände inte ..

Nej, man bodde i kojor vid avverkningsställena och stockarna kördes med häst ner till närmaste flottningsbara vattendrag. Helst inte mer än någon kilometer. Med fyra km till avlägget hann köraren bara två vändor på en dag.
Men man flottade på alla möjliga vattendrag.

"Generellt kan tre faser urskiljas i utvecklingen av den industrianknutna timmer- flottningen. Den första sträckte sig från mitten av 1800-talet och fram till omkring år 1900. Den kännetecknades av successivt ökade flottningsmängder och ett expan- derande flottledsnät. Under denna tid byggdes det svenska flottledsnätet ut från ungefär 5000 till omkring 20 000 kilometer. I slutet av 1800-talet flottades i genom- snitt ungefär 12 miljoner kubikmeter per år. Den andra fasen började omkring år 1900 och kännetecknades av en fortsatt utbyggnad av flottledsnätet, dock inte lika expansivt som under 1800-talet, och ökade flottade virkesmängder. Vid slutet av 1930-talet var flottledsnätet cirka 30 000 kilometer och årligen flottades i genom- snitt nästan 18 miljoner kubikmeter. Från tiden kring 1950 och framåt inträffade den sista fasen i timmerflottningens utveckling. Den präglades av avveckling och upp- visade allt mindre flottade virkesmängder och ett allt glesare flottledsnät. Vid 1980- talet var den svenska flottningsepoken över."

Med 3000 mil flottleder borde även Ulf inse att man flottade i mängder av väldigt små vattendrag. Och det handlade totalt sett om väldigt stora virkesmängder.
För den som vill lära sig om flottning finns en hel del litteratur. Den här, som handlar om återställning av flottleder, har mönga fina bilder på flottleder i pyttesmå battendrag:

"Återställning av älvar som använts för flottning" https://www.naturvardsverket.se/Documen ... 5649-2.pdf

Den här bilden säger också en del.

1565074403_b83bfcb9-7bbf-42b7-bdf3-bb605c991ef1.jpeg

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

isteskog  
#580267 När Hälsskogen avverkades i slutet av 1800-talet kördes virket ner till Bysjön (grannsjö till där jag bor) Då var det fråga om en fora om dan. Den vintern var det över hundra huggare och körare på Hälsskogen och de flesta låg kvar i kojor under veckorna. Idag avverkar Sveaskog de forna NATURSKOGARNA igen ..... 8)

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#580269 Man högg och flottade ända ner till för klena stockar så de sjönk.
Det blev vändningen för flottningen, för det blev högre logistik över framförandet.
Och riskerna att hamna under bröten när den gick ökade markant.

I och med detta så blev det avgörande för framtida skogsbruk att man anlade vägar i det väglösa landet. Från ca 1950 och framåt. Tusan karl har du aldrig hört talas om Snoddas och flottarkärlek Ulf?

Om inte så kan jag avslöja att det är flottare med färg, inte blottare med färg....
Det tillhör en annan skara..... :d

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).