Traktorer och processorer

volvo bm 430 stannde plötsligt

76 inlägg 27248 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

volvo bm 430 stannde plötsligt

Emilerik1  
#579929 Hej vänner!
Har en 430-77:a som plötsligt stannade när jag klöv. Ingen tendens att hacka, hosta till eller något bara tvärdog.
ung. som när man drar i stoppen. Började kolla bränsle så klart. Full tank inget nämnvärt skit i glaset. Bytte båda filterna för säkerhets skull, började lufta. Får fram bränsle till en spridare, den närmst hytten, men inte fler. Luftade pumpen och där kommer det fint. då lossade jag röranslutningarna i pumpen från de spridarna som inte fick bränsle, och det kom inget ut från pumpen då. Har ni några förslag om hur jag kan gå vidare? Traktorn används inte mycket, men är för det mesta fulltankad eller näst intill iaf. Kan man plocka bort pumpen och rengöra den?, eller har ni några andra tips?
Oerhört tacksam för det i så fall!!
MVH Jonas



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: volvo bm 430 stannde plötsligt

Avslutat-02  
#579934 Ta av rören från pumpen fram till spridarna, och blås i dem med tryckluft och se om något kommer ur.

Användarvisningsbild

Re: volvo bm 430 stannde plötsligt

Nyborg  
#579936 Perkinsmotorn är känslig, behöver nästan lufta alla stegen som visas i instruktionsboken. Att det kommer i en spridare men inte de andra kanske bara betyder att det inte var riktigt tomt i just det röret. Tror det var att man ska lufta på sex eller sju ställen. :oops:

Avatar Fallback

Re: volvo bm 430 stannde plötsligt

tallen100  
#579939 Sitter väl c.a.v pump på dom, och där har du två luftskruvar, sen brukar det räcka att släppa på ett spridarrör och köra på starten.
Men luftade du ordentligt vid filtren efter bytet?

Avatar Fallback

Re: volvo bm 430 stannde plötsligt

Avslutat-02  
#579950 Prova att lufta igen vid filtren sedan att köra på starten tills det kommer diesel vid spridarrören....

Lite konstigt är det ju, för de brukar urna ur när bränslet sinar.....

Användarvisningsbild

Re: volvo bm 430 stannde plötsligt

BloM 230  
#579989 Byt matarpumpen på höger sida.
Vi har en 430 som tvärdog flera gånger när jag körde upp från isen på land. Det blev ett litet skutt varje gång man körde över landkallen och traktorn stannade...
Bytte filter ett efter ett och kollade slangar och blåste med tryckluft men inget hjälpte, traktorn gick en runda till men vid nästa skutt stannade den. Bytte då matarpumpen och inga problem efter det. Ett litet tips om du byter pump, försök få tag i nya gummi tätningar till bränslerören också. Det var lite krångligt att få dom flyttade hela från den gamla pumpen till den nya.

Edit. Ändrat till "matarpump" som jag felaktigt skrev "handpump". Tack till röjarn för bifogad bild!
Senast redigerad av BloM 230 tis 06 aug 2019, 20:14, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: volvo bm 430 stannde plötsligt

Emilerik1  
#580079 Hej och tack för svar.
Det jag tycker är konstigt är att det bara kommer bränsle från 1 röranslutning till pumpen, alltså röranslutning som går till spridare. Tycker ju att om det är luft så skulle det inte kommit från någon isf. Har luftat både vid filter (som jag fyllde innan jag monterade) spridarna och vid pumpens båda luftningar.
>Hjääääääääällp!!!!!!!

   TS
Avatar Fallback

Re: volvo bm 430 stannde plötsligt

Avslutat-02  
#580085 Det låter mer som om det är stopp någonstans....

Och rören är öppna?
Fram till spridarna?
Jag plockade ner mina när jag hade problem med 650:in.
Blåste ur med tryckluft.
Det har inte hänt något med avstängningen på traktorn, den är väl kopplad till pumpen..

Så att den inte har stängt flödet.....

Avatar Fallback

Re: volvo bm 430 stannde plötsligt

Avslutat-02  
#580089 Har du verkstadshandbok?

Jag har en digital version annars.

Vet dock inte hur jag ska ladda upp den för den är 145 mb stor.... :-bd

Avatar Fallback

Re: volvo bm 430 stannde plötsligt

Avslutat-02  
#580091 Har du kollat matarpumpen?

Avatar Fallback

Re: volvo bm 430 stannde plötsligt

grålle-68  
#580097 Hej hade liknande problem det finns en kula i bakventilen på fin filter nr5 på bild ovan, satte ditt en fjäder allt tryck gick i retur tillbaka till tank.

Användarvisningsbild

Re: volvo bm 430 stannde plötsligt

Emilerik1  
#580098 Om det är pumpen,har fått nys om en som suttit på en 72:a. också en cav pump. är det någon skillnad på årsmodellerna?

   TS
Avatar Fallback

Re: volvo bm 430 stannde plötsligt

Avslutat-02  
#580099 Ingen större avvikande skillnad som ska ställa till det för att byta.

Avatar Fallback

Re: volvo bm 430 stannde plötsligt

HN  
#580100 Hej har en bekant som haft liknande problem. Det var en axel i pumpen som nöp och gick av. Bara en tanke som slog mig.

Avatar Fallback

Re: volvo bm 430 stannde plötsligt

Avslutat-02  
#580105 Emilerik 1 är den dyr den pumpen du har på gång?

Annars så köp den och prova eller ta delar ifrån den ena till den andra osv.

Ingen idé att vänta på att skruva isär och leta fel, man bör ha en reserv minst....

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).