Motorsåg och handhållet

Vad är bra att ha i huggarbältet?

410 inlägg 210887 visningar 61 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

halvproffs  
#579882 Bara det nödvändigaste i bältet. kilar och den signalröda slägghammaren blir kvar vid stubben till nästa träd ska ner.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

Värmlänning  
#579886
guhra skrev:Tack alla för de snälla orden, tog mig runt 6 timmar men jag har semester så vad sjutton...

JensSkoog skrev:
När du skriver "knåpade ihop", betyr det att du själv har
gjort det från botten av med nål och tråd?


Ja visst jag har skurit till och färgat och sytt osv, det är ganska kul men mest resultatet som är givande.

knpåade ihop ett skydd till min Hultsbruk arvika när jag ändå hade grejerna framme :geek:
Lite tung att ha i bältet dock!
stämpeln har jag gjort av farsans gamla gjutform för manschettknappar.

Otroligt snyggt hantverksarbete! Du har talang

Avatar Fallback

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

Ent  
#579930
Zixten skrev:Jag försöker också hålla det till så lite som möjligt i bältet, har alltid traktor / ATV i närheten där dunk och verktyg finns.
Fäller jag så jag behöver kilar brukar jag ha med mig ett gäng i bältet och slagbrytjärn, oftast blir dom kvar vid stubben när jag fällt så får jag gå dit och hämta när nästa träd skall ner, tycker att främst slagbrytjärnet är i vägen och är onödigt tungt att bära på

Så jag funderar på att göra som en som var med på motorsågskursen jag gick, han hade en tygkasse med kilar och slägga i, när trädet var fällt la han kassen på stubben, eller kastade över den till nästa träd.


Precis, jag ska utvärdera kil-hölstret när jag hugger under hösten men i praktiken lär jag återgå till att enbart ha hölstret för massavedsax plus måttband, resten i nån lämplig bag.

Oavsett lär alla varianter bli mer praktiska än att ha kilar, slägga och brytjärn liggandes här och där i riset. 🤔

Avatar Fallback

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

Brorsan  
#579992 Måttband, krok, liten sax.
Resten i en axelremsväska vid stubben tillsammans med dunken.
Hugger sällan klent/ gallring.

Avatar Fallback

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

Ent  
#580009 Jag vill också instämma i berömmet av Guhras hantverk, det ser jäkligt nice ut👍👍👍. Såna där grejor kommer att åldras med behag.

Användarvisningsbild

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

halvproffs  
#580051 Fint hantverk! Kommer du från Tärnsjötrakten?
Sveriges bästa och största garveri? Har själv saker därifrån, tex ryggsäck. Danske bonden hade ett program därifrån när dom renoverade en arbetssele till hästen där. Har varit där för länge sen och tittat på tillverkningen av skinn och läderprodukter. Förr köpte företaget in alla älghudar dom kunde. Räckte till en dags produktion. Sen hjortlusflugan kom hit så tror jag att dom inte är intresserad av älghudar.

Användarvisningsbild

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

guhra  
#580112 Nej jag är sörmlänning, har aldrig varit till Tärnsjö men känner till att de har ett garveri, har inte handlat läder på flera år sist var nått samhälle söder om Örebro kan inte ens hitta butiken på nätet nu. Läderhantverk är trevligt för man behöver inte en hel verkstad, klarar sig gott med ett köksbord... Till skillnad från motorsågar. 🙂

Avatar Fallback

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

brassel  
#587605 Förut hade jag jag mer vattenflaska i huggarbälte, men har numera den hellre i bröstspännet under hakan i liten smidig ryggsäck.
Annars så lite som möjligt i både bälte och ryggsäck.
Bäst tycker jag är med flaska med sugrör i då går det att ta sig en sipp väldigt smidigt.
Har samma flaska (senast hittat en smidig modell på Dechlaton), på karbinhake på vänster axel när jag röjer.

Användarvisningsbild

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

Williamm  
#692612 Är den krig som finns i Skogmas katalog som heter V-kroken samma som de vimek-krokar som dykt upp i tråden?
https://skogma.se/v-kroken-lyftkrok-185915001001/

Avatar Fallback

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#692614 Det var länge sedan jag tappade bort min Vimekkrok, men V-kroken är i alla fall av samma kvalitet. Inte att jämföras med HVA mfl dåliga kopia.

Användarvisningsbild

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

Williamm  
#692616 Men det är alltså inte samma? Är vimekkrogen orange?

Avatar Fallback

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#692618 Min var vinröd vill jag minnas. Vimekkroken har väl slutat säljas, så någon annan har tagit upp tillverkningen. Om det är exakt samma vet jag inte, en väldigt lik.
Senast redigerad av Mangan tor 07 jan 2021, 22:17, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

Williamm  
#692619
Mangan skrev:Min var vinröd.


Då tror jag att jag råkar har en äkta vimekkrok.

Avatar Fallback

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#692622 Så här ser den ut

Sweden-viking - Omdömen på Biltema lyftkrok & lyftsax?

Användarvisningsbild

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

Williamm  
#692626 [quote="Mangan"]Så här ser den ut[quote]

Tack!
Finns den kvar?

Så här ser min ut:
1610054801__mg_0337.jpg

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).