Verkstan

Valmet 911.3 och 860.3

41 inlägg 12878 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Valmet 911.3 och 860.3

Black Grove  
#575502
vinterrojarn skrev:Efter att ha pratat med en bekant som känner till dessa motorer, så fick jag reda på att ventiler han var lite ospecificerad över vilka. de hänger sig i öppna lägen. Det jag pratar om är inte ventilerna i motorn utan externa.

Det man brukar få göra är att kalibrera och uppgradera motorprogram varan.

Hoppas detta är till någon hjälp.


Den enda ventilen som är reglerbar vad jag kan förstå är nån regulator på pumpen.

Är ju en överströmsventil i slutet av railen jag är lite lur kanske kärvar och inte slår helt tätt men den är bara mekanisk och släpper när trycket blir för högt tror jag.

Misstänker dom haft nått bränslebekymmer, var med en hel massa bränslefilter.

Tackar för alla tips.

Torde väl inte vara en vanlig ODBII kontakt för diagnos på elektroniken?

/Johan

   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Valmet 911.3 och 860.3

Avslutat-02  
#575503 Nä det är en annan kontakt på dessa maskiner kommer ej ihåg vad den heter bara.

Avatar Fallback

Re: Valmet 911.3 och 860.3

Black Grove  
#575506
vinterrojarn skrev:Nä det är en annan kontakt på dessa maskiner kommer ej ihåg vad den heter bara.


Går man in under ECU i skotardatorn står det då inga aktiva felkoder.

Men vet ju inte om den ligger och kollar allt.

Tror det ska gå få ut lite felkoder med en simpel diagnoslampa som blinkar. Gissar det sitter om motorn används på en simplare installation typ elverk. Men kanske går koppla in.

Måste läsa manual delen till motorn lite bättre.

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 911.3 och 860.3

Black Grove  
#579727 Senaste starterna av skotaren har den då gått igång väldigt snällt.

Har en boggilåda i delar då det skulle bytas lite tätningar men hittade även ett begynnande lagerhaveri så väntar på delar.

Dock har högväxeln slutat fungera.

Har bra tryck till blocket och spolen får ström och ventilen verkar då öppna som den ska, haft loss den och kollat att inget kärvar där.

Ska kolla tryck en extra gång när jag får ihop boggilådan.

Men har en som säger att det ska vara sensorer som känner att man verkligen fått i växel innan man får hare på skärmen. Men hittar då inte att det ska finnas när jag letar i elscheman eller sprängskisser?

Måste väl framöver lyfta upp tanken så man kan se växellådan bättre men tänkte att jag frågar här om nån har nått bra tips.

mvh /Johan

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 911.3 och 860.3

Tralsmo  
#579756 Har en 840.2(tidig).
Hadde ochså problem med hög å låg för ett tag sen. Skiftade patronen från låg med den till till diffen ( sitter jämte varann på serviceblocket). Då funkade hög å låg. Det märkliga va att diffen funkade efter det ochså.

På min sitter det ingen givare som känner hög eller låg. Så fort du slår över vippbrytaren så tror datorn att det du valt är inkopplad. På min får man vrida lite på midjan fram å tillbaka för att säkra att den bytt.

När jag pratade med komatsu så säger dom att om solenoiderna inte funkar så strävar den att hamna i högväxel.

Avatar Fallback

Re: Valmet 911.3 och 860.3

Black Grove  
#589306 Hög/låg fungerar då nu.

Packade om cylindern som växlar, tätningen på kolvhuvudet föll i bitar när den demonterades.

Har även hittat att det ju finns möjlighet se inne i en diagnosmeny vilken växel som ligger i. Men det hittades efter cylindern packats om.

Men fick då upp hare på skärmen när jag hade loss och kollade att spolen fick ström så verkar inte som maskinen bryr sig om att kolla att högväxel verkligen är igång innan den byter symbol på skärmen. Eller är det gremlins i elbiten? Nu fungerar då växlingen som den ska.



Måste fråga här om någon har koll om det finns farthållare på dessa skotare och om så hur aktiverar man den? Har ju tyvärr inte komplett användarmanual till skotaren. Men hittar i manualen till skördaren att den bör ha nån form av farthållare så borde väl finnas på skotaren också?

/Johan

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 911.3 och 860.3

Black Grove  
#589828 Och nu vägrar den starta alls.

Ska kolla runt lite om det går låna en mätare och se vad den får upp för bränsletryck i railen till veckan.

Kan inte få upp några felkoder på ECU i felsökningsmenyn.

Sitter ju en sensor på railen men går då inte se nått tryck rail tryck i datorn.

Sen verkar tryckregulator sitta i pumpen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 911.3 och 860.3

Black Grove  
#590266 Kan ju uppdatera här också. Maskinen är igång.

Var nog troligtvis en ärgad kontakt på ena generatorn som orsakade problemet.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 911.3 och 860.3

Karkebo  
#590320 Kul att det är flera som skaffar gammla stora skördar och skotare. Köpte en 911.1 maj -13 hade då mycket toppbrott på hela skogen (160 ha ) och kroppen var slut på grund av borrelia. Har haft mycket nöje av 911an sköter nu skogen bra trots sjukdomen och den höga åldern ( 77 år ) till en kostnad som inte är högre än att transportera hit inhyrda maskiner. Köpte en 830.1 för 2 år sen den ersätter MB tracen som har fått pension från skogen som den slitit i sedan -81.
Använder 830 utan kjedjor eller band då jag åker till och från skogen med den och även skotar fram virket. Ett härligt gubbdagis.

Mvh Karkebo

Avatar Fallback

Re: Valmet 911.3 och 860.3

Black Grove  
#590345 Är man inte rädd för hydraulolja på fingrarna är en äldre riktig skogsmaskin mycket maskin för pengarna.

Har ju slirat runt med jordbrukstraktor med skogsvagn bakom en del tidigare.

Mycket småjobb som vindfällen och mindre grejer är ju omöjligt leja för och blir fort omöjligt både komma fram och orka jobben med motorsåg men ska man bara göra sånt är det nog svårt köpa skogsmaskiner för flera hundra tusen. Men finns nog mycket kubik som ligger och ruttnar bort i detta avlånga land.

Är väl ett tag kvar till gubbe, har ju inte fyllt 40 än men det börjar närma sig.

Fast har börjat kalla mig själv "surgubben på berget" då jag bor på en höjd.

Finns ju band hela vägen runt till skotaren och det behövs när det börjar vara lite snö. Vissa ställen behövs det nog även sommartid då det är rätt brant terräng på några platser.

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 911.3 och 860.3

Black Grove  
#639000
Black Grove skrev:Kan ju uppdatera här också. Maskinen är igång.

Var nog troligtvis en ärgad kontakt på ena generatorn som orsakade problemet.



Är ju inte så aktiv här.

Men kan uppdatera att det var inte den ärgade kontakten som hittades som var felet att den inte ville starta mellan varven.

Var vevaxelsensorn men var bara fel motstånd i den och inget avbrott, borde fått larm vid avbrott, men fel motstånd fick den inga bra signaler.

Är aktivast på youtube även om det är som en dålig plattform vara social på med problem kommentera mellan varven.

/Johan

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).