Verkstan

Snabbfästen för kranspets

12 inlägg 3611 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Snabbfästen för kranspets

ThOnOr  
#579750 Hade tidigare skogstraktor då man skiftade mellan grip, skördaraggregat och energiklipp, då satt det bara med en tapp vilket var väldigt enkelt och gick snabbt att byta mellan prylarna.

Nu har jag en skotare och då sitter det 6 st bultar som håller fast gripen. Det är fruktansvärt trångt och bökigt att lossa dessa bultar och tar dessutom för lång tid i mitt tycke då man vill byta mellan redskapen. Nu när man står där och ska byta så svär man att man inte redan har kollat upp detta men bättre sent än aldrig :roll:

Har pratat med en kille från sit-right som sålde nåt de kallade för quick connector, de ville ha 10400 + moms för en överdel och 2 underdelar. En extra underdel kostade 3000 + moms. Får väl ses som rimliga pengar men vågade inte slå till då, innan jag fått se produkten med egna ögon.

Vad finns det mer för olika snabbfästen för kranspets? Är det någon som har provat något under en längre tid, håller dem? Vilka säljer snabbfästen?



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Snabbfästen för kranspets

källshult  
#579752 Det finns typ s 30 och s 40 fäste som dom har på grävmaskiner. Har sett att dom använder det på buskröjninsaggrgat när dom skifta till klingröjning såg även att hypro har typ sådan fäst. Sen har Krister Lennartsson ett snbbfäste

Avatar Fallback

Re: Snabbfästen för kranspets

Amatörhuggare 62  
#579758 Jag tycker Sitright funkar bra.
Och flera som kör kombination.
Virke å ris samtidigt.
tex : småobjekt,betesmarker.
Stadsnära huggning.
Har på sina Gremos.

Jag har tre underdelar.
Skopa,risgrip och ordinarie.
Nyckeln t snabbkopplingarna.

Användarvisningsbild

Re: Snabbfästen för kranspets

ThOnOr  
#579773 Okej. Jag har en timmergrip, risgrip och en energiklipp. När man ändå har olika prylar så är det ju bäst om man använder rätt sak.

Såg på deras youtube klipp att när det lyfter upp den så är det ett litet glapp, är det så på din?

   TS
Avatar Fallback

Re: Snabbfästen för kranspets

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#579774 Kopplas snabbkopplingarna när enheterna är ihopsatta?

Avatar Fallback

Re: Snabbfästen för kranspets

Amatörhuggare 62  
#579778 Det ska inte glappa. Då nöter det ju på öronen.
Ja slangarna kopplas sist.
Den rörliga delen ,på honorna.
Är rörlig åt båda hållen.
Så spaken jag visa förut.
Under honan ,å skjut på.
Kopplat.
Å över honan, och neråt.
Så är slangen loss.

Användarvisningsbild

Re: Snabbfästen för kranspets

stegmaster  
#579779 Måste vel bli billigast och enklast att använda standard S-40 grävmaskinfäste.
Et halv. auto fäste får man til 6000-7000kr och grind til redskap ca 1000kr.
Då behöver man bara gå ut en gång, då den låser själv.
Hydraulisk fäste er givetvis fint, men kostar minst dubbla och man behöver lägga upp hydraulik och el.
Dessutan måste man ju ut hur som helst för att koppla hydraulik til redskapen.

Detta Oilquick verkar vara byggt på et grävmaskinfäste, och kopplar dessutan hydrauliken, det vore ju riktig Nice. 8)


Avatar Fallback

Re: Snabbfästen för kranspets

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#579785 Står Hiab på den och speakern pratade om Hudiksvall på slutet med

Avatar Fallback

Re: Snabbfästen för kranspets

Palakangas  
#579795
gnisten83 skrev:Står Hiab på den och speakern pratade om Hudiksvall på slutet med

Oilquick är ett företag i Hudiksvall.

Avatar Fallback

Re: Snabbfästen för kranspets

Avslutat-02  
#579796 Det är bra grejer från en bra trakt.

Mycket bra industri från Hudiksvall och om nejd

Avatar Fallback

Re: Snabbfästen för kranspets

JoTh  
#579827 Vet flera som är nöjda med snabbfästet som Sit Right säljer, som några tidigare även har nämnt.
Det är konstruerat av samt tillverkas i Nedrländerna av Gierkink Machine Techniek, men säljs i Sverige genom Sit Right.
På Gierkinks sida finns film på bytet av grip.
https://www.gmt-equipment.com/gmt-products/quick-coupler-gmtc10.aspx

Har aldrig skådat någon som i skogen har använt Oilqucks lösning, då den troligen både blir för dyr samt kladdig. Vanligt grävmaskinsfäste typ S40 blir både tungt och saknar oljegenomföringar om man inte går på OilQuicks lösning, men då tappar man väsentligt i bygghöjd, vilket oftast brukar vara viktigt på en skogsanpassning.
OilQuicks lösning är väl i huvudsak framtagen för styckegodskranar.

Gierkinks lösning är det bara att skruva dit, så anser det även prisvärt och utan krångel att montera mot den standard som är på bultgruppen mellan en vanlig skotargrip och rotator.

Användarvisningsbild

Re: Snabbfästen för kranspets

stegmaster  
#579887 Detta verkar ha sitt ursprung från et grävmaskinfäste, men klumpig var det.
Men rett trevligt med hel aut, koppling.




Fiberdrives lösning.
Fin denna med.


 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).