Motorsåg och handhållet

val av motorsåg??

132 inlägg 17020 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: val av motorsåg??

Avslutat-02  
#579705 Säg inte det...
Att det blir en brexit betyder ju inte att all form av utlandshandel upphör men däremot så kan varorna bli försenade och att en extra tullavgift tillkommer men det vet vi inte ännu, eu och Storbritannien vill ju fortfarande ha handels samarbete, så jag tror det går bra...
Men som sagt jag vet inte riktigt...

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: val av motorsåg??

Atlas50  
#579713 Jag trodde Stihl va tysk ingenjörskonst...Är Stihl Brittisk?

   TS
Avatar Fallback

Re: val av motorsåg??

Blivande snickare  
#579714
Atlas50 skrev:Jag trodde Stihl va tysk ingenjörskonst...Är Stihl Brittisk?

Nej stihl är tyskt men marknadspriset på den nya modellen har varit bra i England :smile:

Avatar Fallback

Re: val av motorsåg??

Palakangas  
#579716
Atlas50 skrev:Jag trodde Stihl va tysk ingenjörskonst...Är Stihl Brittisk?

British style är inte Tyska Stihl.

Användarvisningsbild

Re: val av motorsåg??

Arvid0  
#579720
Blivande snickare skrev:
Atlas50 skrev:Jag trodde Stihl va tysk ingenjörskonst...Är Stihl Brittisk?

Nej stihl är tyskt men marknadspriset på den nya modellen har varit bra i England [emoji2]
jag har flera gånger köpt snickerimaskiner från England till mycket bättre priser än i Sverige, makita, Bosch, festool mm. vet inte om det är pga större omsättning?

Avatar Fallback

Re: val av motorsåg??

Avslutat-02  
#579721 Lägre tullavgifter.

När John deere skeppar över vissa modeller av traktorer, så lägger de destinationen till ett land med minsta tullavgifter.

Oftast Holland. John deere själva ska börja frakta mera till Indien.

Det är väl något liknande med stihl och Storbritannien.
Senast redigerad av Avslutat-02 lör 03 aug 2019, 14:34, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: val av motorsåg??

JörgenO  
#579732
vinterrojarn skrev:Lägre tullavgifter.

När John deere skeppar över vissa modeller av traktorer, så lägger de destinationen till ett land med minsta tullavgifter.

Oftast Holland.

Det är väl något liknande med stihl och Storbritannien.


Jag är ganska säker på att tullavgifter vs 3e land är lika i hela Europa. Om jag kommer ihåg rätt så finns inte heller tullavgifter mellan olika EU- länder inklusive UK.
Att en hel del import via båt kommer till Rotterdam beror nog mest på centralt läge och stor hamn.

Användarvisningsbild

Re: val av motorsåg??

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#580034
Tosca skrev:Större sågar är relativt få på blocket, jag spanade ett halvår innan jag köpte ny istället. Mer än halva priset för en såg som man varken vet skick, timmar eller skötsel på - då känns det bättre med en ny med garantier.
Mitt val föll på en Hq 576, en 70-kubikare med datorstyrd förgasare.

Har man tur är det en seriös säljare bakom annonsen. Jag hade tur och hittade en renoverad Jonsered 2095 som såldes av sågmek, en mycket kunnig HVA säljare som tyvärr inte verkar vara aktiv på forumet längre.

Användarvisningsbild

Re: val av motorsåg??

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#580043 Saknar Sågmek.. Och dig, TH...
Nästa utställning, "på farfars tid", är utanför Höganäs i Jonstorp. Lite närmare dig!

Användarvisningsbild

Re: val av motorsåg??

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#580416
Mange skrev:Saknar Sågmek.. Och dig, TH...
Nästa utställning, "på farfars tid", är utanför Höganäs i Jonstorp. Lite närmare dig!

Missade tyvärr Degeberga i år p.g.a. för mycket grävande av fiberdike och potatisland. Det blev svårt att köra bil några längre sträckor :sad: Jonstorp borde dock gå bra :grin:

Användarvisningsbild

Re: val av motorsåg??

totte  
#580417 Då ses vi där th! :grin:

Användarvisningsbild

Re: val av motorsåg??

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#580451 Ser fram emot att träffas! Det är länge sen nu!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).