Skogsröjning

Husqvarna 555 fxt

32 inlägg 10315 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 555 fxt

Thomas Z  
#579672
vinterrojarn skrev:Låter som tjyvluft...

Kolla på dekompventilen, den är ett vanligt problem.

Om den inte stänger riktigt så får man mycket krångel.

Jag hade en såg som dekompventilen var paj på, den gasade hela tiden. Man fick antingen röja eller åka hem.
Jag röjde en stund, men fick ge upp.

Det finns en plugg som man kan skruva i istället.

Var sitter den ventilen

   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 555 fxt

Avslutat-02  
#579674 Dekompventilen är placerad framför tändstiftet.
En liten knapp man trycker in för att reducera kompressionen vid start av sågen.

Det är ganska vanligt fel, jag har nog bytt bara på mina sågar minst 10 och ska jag räkna på kunders maskiner...så mer än jag vill räkna....därför tänkte jag att det var bäst att börja där.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 555 fxt

Avslutat-02  
#579678
D Brown skrev:Är liknande tendenser på min 555rxt. Gör man ett uppehåll i arbetet så går inte sågen ner på tomgångsvarvtal, klingan fortsätter rotera.
Gör man då en kort gasning så faller den ner på rätt tomgång.


Prova du med att fetta in vajern...
På 555 så sitter det en spray nippel på vajern i höjd med tankens lägsta punkt.

Ett annat fel som kan uppstå är att länken i förgasaren, hakar sig lite emot plasten och då kan också fenomen uppstå.
Senast redigerad av Avslutat-02 lör 03 aug 2019, 09:16, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 555 fxt

Avslutat-02  
#579679 @Thomas Z

Hur gammal är sågen?

Så det inte är garanti på den.....

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 555 fxt

Värmlänning  
#579690
vinterrojarn skrev:
D Brown skrev:Är liknande tendenser på min 555rxt. Gör man ett uppehåll i arbetet så går inte sågen ner på tomgångsvarvtal, klingan fortsätter rotera.
Gör man då en kort gasning så faller den ner på rätt tomgång.


Prova du med att fetta in vajern...
På 555 så sitter det en spray nippel på vajern i höjd med tankens lägsta punkt.

Vad skall man spraya / fetta med för produkt?

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 555 fxt

Avslutat-02  
#579691 Jag brukar använda vatten fritt silicon pga att det inte fryser, finns på sprayflaska.
Annars så går kopparpasta lika bra, bromsoksfett, huvudsaken är att det är i sprayform.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 555 fxt

Värmlänning  
#579695
vinterrojarn skrev:Jag brukar använda vatten fritt silicon pga att det inte fryser, finns på sprayflaska.
Annars så går kopparpasta lika bra, bromsoksfett, huvudsaken är att det är i sprayform.

Hmm kopparpasta har jag hemma, blir att prova det. Tack!

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 555 fxt

Avslutat-02  
#579697 Varsågod. Smörj även länkarna inne vid förgasaren, det är plast så det ändå det resulterar i är att gasen fungerar bättre... :-bd

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 555 fxt

Avslutat-02  
#579699 Ni som vill ha en lite rappare såg men inte göra någon större modifikation.

Gör så här:

Inne vid förgasaren så sitter det en länkarm, kolla på den när ni gasar, om den inte öppnar spjällen helt på förgasaren sätt då en skruv i den delen där vajern sitter.
Då får ni en rappare och mera svarande såg utan att ha tagit isär något.

Mvh
Bilder någon?

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 555 fxt

Thomas Z  
#579728
vinterrojarn skrev:@Thomas Z

Hur gammal är sågen?

Så det inte är garanti på den.....

Osäker men tror den är från 2017 köpte den begagnad. Av en firma som sa den var servad.... NOT 😠

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 555 fxt

Avslutat-02  
#579731 Det var inte roligt.

Men bra att det blir gjort...

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 555 fxt

dannertskog  
#618891 Jag hade ett liknande fel som jag hoppas du inte har.
Min gamla 555:a hade samma tendenser som din till en början.

När jag släppte gasen efter att ha kört ett tag så fortsatte klingan att snurra.
Det kom från ingenstans. Hade massor röjning så körde på några dagar till.

Problemet blev värre, och till slut skenade maskinen okontrollerat, så fick slänga in den i bilen och byta till reservröjaren.

Blev tipsad att den kunde ta in luft via cynlinerfotspackningen. När jag skulle skruva av cylindern så märkte jag att en skruv saknades och cylindern var lös. Efter att ha dragit fast en ny skruv i cylindern så gick sågen nästan som vanligt igen.

Tyvärr tror jag att detta slet rätt kraftigt på röjaren som aldrig blev sig själv igen.

Har blivit noggrannare att kontrollera och efterdra skruvar, speciellt när sågen körts hårt när det är varmt. (detta var sommaren 2019)

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 555 fxt

Avslutat-02  
#618895 Om jag var du så skulle jag kolla packboxarna... Tror packningen blåstes dels av att skruven inte fanns men också för att den tjuvar lite i vevhuset....

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 555 fxt

dannertskog  
#618899 Det är mycket möjligt! Har en reserdelsröjare också, och det vevhuset verkar helt okej, även om cylinder och kolv har skurit. Ska försöka bygga ihop en hel av två gamla maskiner. Inte för att tjäna pengar, men för att det är kul 🛠️

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 555 fxt

Avslutat-02  
#618902 Vad är det för röjare? Har cylinder och kolv till en hva-jonsered 545-2245..

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).