Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Bakaxel komatsu.

25 inlägg 7661 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Bakaxel komatsu.

AKKAMAAN  
#576762
skogsjan695xl skrev:
Valmet 890 skrev:Du har väl inte råkat kasta om nån elmagnet eller slang du lossat?
Magneterna sitter på rätt plats. Bytte en i taget och inga slangar har varit lös. Märker nu att hytten oxå sjunker ihop vid stillastående.

Eftersom det ena "ologiska" felet avlöser det andra så misstänker jag starkt att det är en massa skräp som cirkulerar i systemet och "spökar" med ventiler etc. Kan vara en havererad kolvtätning i t ex en stabiliseringscylinder. Ett jäkla skit om det crikulerar runt bitar från brustna oringar och tätningar. Förr eller senare hamnar det mest i returfiltret om det inte sätter sig i t ex en chockventil som sedan aldrig håller tätt igen. Kolla om returfiltret har en massa stora gummifragment...

Olofsfors skogsmaskinsband
Avatar Fallback

Re: Bakaxel komatsu.

alfha  
#576799 Alltid tråkigt när det krånglar.

Jag fick ett liknade fel på min 911.3 att bakaxeln inte var still och att hytten började luta. Hade ute komatsu meken som efter lite klurande o ringande kom farm till att det var "mexikanaren" en ventil som oringarna fallit bort. Efter nya oringar fukar det perfekt.
Förre ägaren på min maskin sa att det var ett vanligt fel och att man fick byta oringar ofta. Spåren som de ligger i var lite förstora.

Användarvisningsbild

Re: Bakaxel komatsu.

skogsjan695xl  
#576809 Komatsu misstänker att det är nån av dom nya patronventilerna som krånglar, möjligen om man dragit dom för hårt eller så. Ska sätta i dom gammla igen å se om det blir skillnad. Magneterna drar iaf har jag kollat.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bakaxel komatsu.

skogsjan695xl  
#576953 Gamla patronerna i igen och det fungerar. Är en chock än som släpper igenom så bara jag får den kommer det nog bli helt bra.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bakaxel komatsu.

skogsjan695xl  
#579571 Satte i den sista chockventilen idag, men utan resultat. Blir att renovera kolvar å se sen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bakaxel komatsu.

skogogräv  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#579579 Plugga kolvarna först så du inte behöver packa i onödan.
Skrev du inte att den va helt stel plötsligt.då är ju kolvarna inte kass.bara en tanke för att slippa onödigt skruvande.

Användarvisningsbild

Re: Bakaxel komatsu.

skogsjan695xl  
#579582
skogogräv skrev:Plugga kolvarna först så du inte behöver packa i onödan.
Skrev du inte att den va helt stel plötsligt.då är ju kolvarna inte kass.bara en tanke för att slippa onödigt skruvande.
Den tanken hade jag. Men det är bara åt ett håll felet är så om en är hel så höll den fast axeln.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bakaxel komatsu.

skogogräv  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#579584 Ok,lycka till med skruvandet.

Användarvisningsbild

Re: Bakaxel komatsu.

skogsjan695xl  
#580559 Nu till lösningen.
Som tidigare skrivits om packningar så kan jag säga som såhär att dom var i princis obefintliga på båda sidor. Ompackade nu och maskin står som ett järnspett i backen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bakaxel komatsu.

skogogräv  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#580577 Kanon

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).