Skogsröjning

Bekämpa Jättebjörnloka

21 inlägg 6314 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bekämpa Jättebjörnloka

fretre  
#579492 Sorry, men det verkar som om allt efter bokstaven "J" faller bort ur länken. Den som vill läsa om jätteloka på Wikipedia får således slå upp det själv. 🙂

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Bekämpa Jättebjörnloka

Avslutat-02  
#579512
fretre skrev:Sorry, men det verkar som om allt efter bokstaven "J" faller bort ur länken. Den som vill läsa om jätteloka på Wikipedia får således slå upp det själv. 🙂


Ingen fara för min del, ville bara tala om det så att det gick att åtgärda.
🤗

Avatar Fallback

Re: Bekämpa Jättebjörnloka

Avslutat-02  
#579513
D Brown skrev:
anersimyra skrev:Lokan måste få utveckla frön, i annat fall dör inte plantan utan kommer igen nästa år.. :o


Det måste väl vara bättre att få en planta nästa år, än att vägslåttern ska sprida 10-20.000 frön.
I år fick den dock smaka roundup innan blomning och vek ner sig efter någon vecka.

Det senaste vägslåttern verkar sprida efter loka och lupin är vild palsternacka, ser ju ut som krondill efter vägarna. :|



Vild palsternacka är en jätte god rotfrukt.
Passar bra till älg eller kanin.
:grin:

Användarvisningsbild

Re: Bekämpa Jättebjörnloka

anersimyra  
#579587 Har man enbart ett fåtal plantor så fungerar det som sagt utmärkt att knyta in blomställningen och samla in frön vilket får till följd att hela plantan dör. Slår man ändå ner blomställningen innan den satt frö så överlever plantan, vill man undvika gift så fungerar det utmärkt att med ett speciellt aggregat spruta ner hetvatten i stammen och på så sätt döda plantan.. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Bekämpa Jättebjörnloka

anersimyra  
#579588 Jag ska förstås tillägga att det finns företag som effektivt bekämpar stora bestånd med hetvattenmetoden.. :-bd

Avatar Fallback

Re: Bekämpa Jättebjörnloka

Tosca  
#579631 Salta i den avskurna stammen ska fungera, har inte provat själv dock.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).