Motorsåg och handhållet

problem med jonsered cs 2250 s

15 inlägg 8333 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

problem med jonsered cs 2250 s

Marcus Sjöberg  
#523640 Hej jag har ett problem med min 2250 och undrar om ni som har haft den här sågen har haft samma problem som jag. när jag sågar så blir kedjan hela tiden lös och jag måste spänna om den nästan hela tiden, den här snabbklopling så man behöver inga verktyg för att byta kedja eller svärd.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: problem med jonsered cs 2250 s

TrioBrake  
#523677 Farsan hade precis samma sak med sin! Kommer nu dock inte ihåg vad man måste byta.... Men om du googlar på det så är jag säker på att du får svar

Användarvisningsbild

Re: problem med jonsered cs 2250 s

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#523741 Är det som den sträcker kedja eller är svärdet löst?
Blir det varmt?

Användarvisningsbild

Re: problem med jonsered cs 2250 s

Marcus Sjöberg  
#523750 svärdet rör sig inte för den här jag dragit åt så den sitter. Det känns som att kedjan sträcks men det gör den inte, det jag har sett är att hjulet man snurrar på för att spänna kedjan snurrar sakta när jag kör med sågen. ja det blir varmt.

   TS
Avatar Fallback

Re: problem med jonsered cs 2250 s

tgr  
#577506 Kom du fram till någon lösning?

Min såg beter sig på samma vis.
Det blir väldigt varmt fort. Både svärd och kåpan runt drivhjulet.
Det verkar som det kommer olja men mer rinnande än jag mins att den var när den var ny. Kanske pga värme.
Det blir även mer oljigt runt svärdsfästet.
Jag mitt svärd sitter också fast bra men man ser spänningsvredet sakta rör sig.
Med tanke på hur ofta det behövs spännas om så verkar kan det väl inte bara vara töjning av kedjan pga värme?

/Erik

Avatar Fallback

Re: problem med jonsered cs 2250 s

Avslutat-02  
#577510 Om det är den verktygslösa kedjespänningen ni menar? Så är det flera stycken som fått för mycket färg på kåpan, då låser inte låsdrevet, men det går att byta till en annan kåpa med en svärdsbult och mutter.

Den heter 5440979-03
Samma kåpa till 2245 som till 2250.

Avatar Fallback

Re: problem med jonsered cs 2250 s

Avslutat-02  
#577514 Sprängskiss....

Användarvisningsbild

Re: problem med jonsered cs 2250 s

Marcus Sjöberg  
#579365 jag löste problemet med en bricka och en mutter. har också bytt svärd till 15 tum. använder just nu snabbkoplingen igen men drar åt en mycket hårdare dock

   TS
Avatar Fallback

Re: problem med jonsered cs 2250 s

Avslutat-02  
#579392 Hur gammal är sågen?...

Användarvisningsbild

Re: problem med jonsered cs 2250 s

Marcus Sjöberg  
#579399 3 år i jul. den har dock inte gått mer än 50 timmar typ.

   TS
Avatar Fallback

Re: problem med jonsered cs 2250 s

tgr  
#579457 Ska prova bricka å mutter. Såg att jag hade 13” 1.5svärd som blånat lite så jag köper nog ett nytt. Min såg är från 2011 men har inte gått så många timmar, kanske 20-25L bensin.

Avatar Fallback

Re: problem med jonsered cs 2250 s

Avslutat-02  
#579466 Skicka mig ett pm om ni vill byta in era kåpor och köpa en kåpa utan snabb spänning. Eller bara köpa kåpan ändå...
:-bd

Avatar Fallback

Re: problem med jonsered cs 2250 s

J-sson  
#596385 Jag har problem med att kåpan lossnar medan jag sågar. Blev less på den och lät den vara i källaren. Satte i dagarna ihop den igen och löste problemet med bricka och mutter. Drar åt med verktyg nu och det sitter mycket bättre. Hade bricka och mutter hemma.

Den där verktygslösa konstruktionen på denna moddel verkar vara katastrof! Men å andra sidan var problemet lätt att åtgärda.

Finns det andra kåpor för denna modell där man kan använda verktyg?

Avatar Fallback

Re: problem med jonsered cs 2250 s

Avslutat-02  
#596386 Ja det är samma kåpa till 2240s 2245 2250. det finns kåpor att få tag på och om du läser lite högre upp i tråden tror jag att artikel numret står där, så kan du beställa en hos din återförsäljare, jag ska bara verifiera numret.

544 09 79-03 japp det är det. Ordinarie pris: 741 kr exkl moms och frakt.

Forumpris: 520 kr exkl moms och frakt.
Frakten ligger 50 kr exkl moms oavsett storlek på order.

Avatar Fallback

Re: problem med jonsered cs 2250 s

J-sson  
#596396 Jag kör med bricka och mutter tills vidare för att känna hur det fungerar. Ev kan jag byta till låsmutter.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).