Socialt (mer om oss)

Fakturering för nedtagna träd

50 inlägg 12677 visningar 114 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Fakturering för nedtagna träd

Avslutat-02  
#579343 Som sagt, det där är riktigt farliga saker för ens ekonomi.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Fakturering för nedtagna träd

svampbob  
#579362
torpöbo skrev:Finns prejudikat från Saltsjöbaden/Älgö om avverkning på kommunens mark. Tror det var bortåt 200' per träd i böter.


Visst var det där några män i gryningen kom via båt och utrustade med motorsågar och fällde tallarna som skymde utsikten. Jag vill minnas att det bara var fastighetsägaren som fick böta.

Det blev genast knepigt nu på flera sätt men var jag TS så skulle jag primärt för att ha ryggen fri bortse från den ekonomiska ersättningen och istället gå till kommunen och anmäla den olagliga avverkningen.

Ett av ledorden jag har i mina verksamheter är "Gör inte affärer med idioter" oftast är det ju så att man tidigt märker att det är något fel på kunden men fortsätter och tänker det här löser sig nog. Vilket det sällan gör utan idioten flyttar fram sina positioner när du är flexibel.

Användarvisningsbild

Re: Fakturering för nedtagna träd

Vedproducent  
#579363 Jag skulle nog ”offrat” lika mycket tid på att köra tillbaka riset där det låg. Så kan han få se om någon vill köra ut riset gratis sen från olagligt avverkad mark. Anmäl till kommunen!

Användarvisningsbild

Re: Fakturering för nedtagna träd

Mellberg  
#579367 Vore jag TS skulle jag bita i det sura äpplet och lägga det hela bakom mig. Samt inte ett ord om att det är kommunens träd du fällt, inte till någon. Du måste förstå att detta kan bli en riktigt kostsam historia för dig.

Har du redan pratat runt är det bara att omedelbart anmäla det inträffade till kommunen.

Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

Jolly  
#579369
Vardon skrev:
Skogsjanne skrev:Vet inte om det är lagligt, men med smarttelefonerna så finns det väl många appar för att spela in sina samtal, då hade man ju lätt kunnat kolla exakt vad som sagts. Känns som man vid lite olika tillfällen har varit i samma läge som både dig, kunden och även kollegan.

Det är lagligt att spela in samtal man själv deltar i. Man behöver inte ens upplysa om det.

Jag har appen ACR på min telefon. Den spelar in allt automatiskt så fort jag ringer eller blir uppringd. Funkar jättebra!

Användarvisningsbild

Re: Fakturering för nedtagna träd

anersimyra  
#579374 Oxelösunds kommun har ett pågående ärende där peabs entreprenör felaktigt fällde ett hundratal tallar på kommunens mark. Kommunen begär runt 9.000:- kronor per träd lite beroende på storlek. Hur peab löser det hela gentemot entreprenören vet förstås bara de inblandade, men kommunen ställer förstås skadeståndskravet på Peab vilka de även är tvungna att polisanmäla. Trädfällning på tomt innefattas generellt inte av något regelverk där entreprenören kan ställas till ansvar för att tomtägaren ljugit för denne angående tomtgränsen vad jag känner till.. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Fakturering för nedtagna träd

Vedproducent  
#579376 Ja att det handlar om mycket stora belopp är helt klart när det gäller träd som växer där det inte betraktas som ren skogsmark. Frågan är bara vems ansvaret är? Det är den som avverkar träden som är skyldig att förvissa sig om var tomt/gränsen går.

Så vem avverkar träden? Är det den som bestämmer att dom träden ska avverkas eller är det den som håller i motorsågen?

http://prastosten.se/olovlig-tradfallning/

Avatar Fallback

Re: Fakturering för nedtagna träd

Avslutat-02  
#579378 Skulle nog säga att entreprenören är utan skuld, för "beställaren/markägaren" var ju hemma och kunde ha sagt till om att han var utanför rågången.

Men beställaren hade nog redan detta som avsikt, att få någon att fälla träden åt honom, om dessutom riset försvann så försvann ju nästan alla spår också.....

Nä, anmäl och red ut, tror nog inte den stugägaren gör om det efter utredning....

Bästa är väl att underrätta sitt försäkringsbolag och rådgöra med de vad nästa steg ska bli...

Användarvisningsbild

Re: Fakturering för nedtagna träd

Vedproducent  
#579397
vinterrojarn skrev:Skulle nog säga att entreprenören är utan skuld, för "beställaren/markägaren" var ju hemma och kunde ha sagt till om att han var utanför rågången.

Men beställaren hade nog redan detta som avsikt, att få någon att fälla träden åt honom, om dessutom riset försvann så försvann ju nästan alla spår också.....

Nä, anmäl och red ut, tror nog inte den stugägaren gör om det efter utredning....

Bästa är väl att underrätta sitt försäkringsbolag och rådgöra med de vad nästa steg ska bli...

Om markägaren säger att han aldrig visat på dom träden på fel sida så kan det bli knepigt. Att den som fällde dom har gjort det på eget initiativ tex. Ord mot ord.

Avatar Fallback

Re: Fakturering för nedtagna träd

röjar kalle  
#579401 Ring kommunen och anmäl den olagliga avverkningen. Sen när gubben säger att det var du som utförde jobbet nekar du.Eller väntar du till gubben och kärringen åker bort då hugger du ner resten av träden på tomten.När sedan dom börjar yla säger du ni har ju beställt att träden skulle fällas.Har hållit på med trädfällning i 44 år men aldrig blivit blåst någon gång men det gäller att vara djävligt tydlig att dom har förstått. 😡

Avatar Fallback

Re: Fakturering för nedtagna träd

Avslutat-02  
#579402 Då måste han ju även säga emot kollegas vittnesmål....

Det är ju en stor hjälp i detta ärende.

Stug ägaren har visat båda.....

Användarvisningsbild

Re: Fakturering för nedtagna träd

Sunilorblede  
#579434 Mycket liv i tråden, kul!

Historien är nu lagd till vila sedan vi tog ett samtal till.
Gällande kommunträden så inser jag fter att ha synat tomten idag att jag hade lite fel bild i skallen av vart träden jag fällt stod då jag tittade på flygfotot. Det är kanske 2 träd som var kommunens, och det är inte ett område där träden direkt är viktiga för miljön och väldigt speciella, kommunens mark i området sköts med skogsbruk och området gallrades med maskin som vanligt för några år sedan så den biten rotar jag inte mer i.

Gällande vår affär så hävdar kunden fortfarande, efter att jag grundligt gått igenom vad jag menar sades i vårt första samtal, att han aldrig fått höra att det skulle uppstå någon kostnad. Han hävdar att det enda jag sa i vårt telefonsamtal var vilken tidpunkt jag kan göra jobbet. Störande förstås men i den här biten väljer jag att tänka att han helt enkelt är en riktigt egocentrisk typ som inte tar in saker som sägs.

Efter att ha förklarat lite vad saker och ting kostar och så vidare så landade vi i att jag fakturerar en summa som inte är hela pengen jag hade tänkt men tillräckligt för att jag känner mig nöjd. Då jag diskuterade offerterna han sade sig ha fått så erkände han att ingen hade erbjudit upplägget med bara virke som betalning.
Som en del varit inne på så är det ju så att det finns 2 uppfattningar om hur den överenskomna affären såg ut och inga papper eller dokumentation. Jag är nöjd med hur det hela slutade och går ur saken en lärdom rikare.

   TS
Avatar Fallback

Re: Fakturering för nedtagna träd

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#579436 De är nog så bra en sån historia kan bli och en lärdom inför framtiden att dokumentation av avtal är de enda som fungerar för att slippa att hamna i ett sånt läge 👍

Användarvisningsbild

Re: Fakturering för nedtagna träd

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#579454 Jag sålde några fakturor för ca tio år sedan pga svajigt kundintryck, första gick bra pengarna kom in från fakturabolaget.
Andra blev nekad pga nu framkom det att den första inte betalats av slutkunden och jag fick återbetala till fakturabolaget.
Så, istället för att missa en faktura så missade jag två pga fakturabolaget var otydligt.
Lyckligtvis var summorna hanterbara.

Användarvisningsbild

Re: Fakturering för nedtagna träd

anersimyra  
#579468
Sunilorblede skrev:Mycket liv i tråden, kul!

Historien är nu lagd till vila sedan vi tog ett samtal till.
Gällande kommunträden så inser jag fter att ha synat tomten idag att jag hade lite fel bild i skallen av vart träden jag fällt stod då jag tittade på flygfotot. Det är kanske 2 träd som var kommunens, och det är inte ett område där träden direkt är viktiga för miljön och väldigt speciella, kommunens mark i området sköts med skogsbruk och området gallrades med maskin som vanligt för några år sedan så den biten rotar jag inte mer i.

Gällande vår affär så hävdar kunden fortfarande, efter att jag grundligt gått igenom vad jag menar sades i vårt första samtal, att han aldrig fått höra att det skulle uppstå någon kostnad. Han hävdar att det enda jag sa i vårt telefonsamtal var vilken tidpunkt jag kan göra jobbet. Störande förstås men i den här biten väljer jag att tänka att han helt enkelt är en riktigt egocentrisk typ som inte tar in saker som sägs.

Efter att ha förklarat lite vad saker och ting kostar och så vidare så landade vi i att jag fakturerar en summa som inte är hela pengen jag hade tänkt men tillräckligt för att jag känner mig nöjd. Då jag diskuterade offerterna han sade sig ha fått så erkände han att ingen hade erbjudit upplägget med bara virke som betalning.
Som en del varit inne på så är det ju så att det finns 2 uppfattningar om hur den överenskomna affären såg ut och inga papper eller dokumentation. Jag är nöjd med hur det hela slutade och går ur saken en lärdom rikare.

Bra där, när jag själv startade eget 1990 fick jag rådet av en annan entreprenör att vara såpass övertydlig att det gränsade till det absurda och alltid ha uppfattningen att kunden alltid hör vad den själv vill höra.. :-bd

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).