mån 29 jul 2019, 23:44#578969
Om man ska ha hjulingen för arbete är det bäst med en mindre motor. Storkubikarna är bara hetsiga och svåra att krypköra med. Med en hjuling är det fästet och inte motorstyrkan som avgör dragförmågan.
Yamaha har återinfört elektrisk diffspärr from de nyaste 450. Can-am har Visco-lock, en automagisk anordning som gör att det börjar driva på bägge framhjulen om det slirar. I teorin är ju diffspärr bättre, men å andra sidan är Visco-lock alltid aktiv när fyrhjulsdrift är på. Skonsammare för axlar och kardan vid snäva svängar också.
Yamaha har centrifugalkopplingen som gör den smidigare vid krypkörning och mjukstart än tex Can-am. Dock har Can-am from 2019 elektronisk gas som enligt vad som sägs förbättrar dessa egenskaper.
Om man köper Can-am så ska det vara en Pro-modell. De har lägre utväxling än övriga.
Traktor B registrering kostar inte så mycket extra på Can-am och det är väl använda pengar. Tror det är väsentligt dyrare på Yamaha. Oavsett traktor a eller b får man köra överallt utom på motorväg förstås. Billig försäkring via Folksam. Blinkers och backspeglar gör körningen på väg mycket säkrare. Släpvagnskontakt, min 450 får dra ett 750 kg personbilssläp, helt lagligt på vägen! Den körs på vilket körkort som helst utan någon särskild behörighet. Det är endast toppfarten som är elektroniskt begränsad, man har ingen begränsning av vrid eller effekt.
Åkkomforten är enligt min uppfattning bättre på Can-am, men Yamaha har mer kvalitetskänsla.
Can-am Promodeller har parkeringsbroms vilket både är säkert och praktiskt. Vet inte hur det är på nyaste Yamaha?
Can-am sägs ha den mest effektiva styrservon, men Yamaha har undan för undan förbättrat sin så idag är nog skillnaden mindre.
Can-am 5 års garanti är bra, men häromkring vill de ha från 2400 kr och uppåt för årlig service vilket de säger är ett krav för att garantin ska gälla. Det blir totalt en bra slant även om den bara används några timmar årligen. Vet inte vilka servicekrav Yamaha ställer, kanske är samma där.
Mintkola eller lakritskola, bara välja