Socialt (mer om oss)

Fakturering för nedtagna träd

50 inlägg 12589 visningar 114 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Fakturering för nedtagna träd

anersimyra  
#579288 Skicka faktura med åtta dagars kreditering så ska du se att ” nollan ” kommer hävda att någon sorts lag ger rätt till trettio dagar.. :-bd

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Fakturering för nedtagna träd

Pertan69  
#579291 Jag hade skickat räkningen sen hur kvaliten på virket väger upp det är hans problem.

Baltic inkasso har en hemsida det brukar räcka med att använda deras brevpapper står det 🙏

Glömde en sak, fakturera fullt för vimek maskinen, det bra priset ska inte han ha

Avatar Fallback

Re: Fakturering för nedtagna träd

Avslutat-02  
#579292
Göt skrev:Fakturerar du det kostar, 400 kr tim. med motorsåg och skotningen bör ju gå 1500 kr tim., Att sälja en faktura kostar pengar, vet inte om det är någon större ide. tre påminnelser sen kronofogden för indrivning.


Det räcker med en, tror till och med att det räcker att skicka ett brev om att skulden är obetald, men inte mer än så....

Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

Vardon  
#579294
Robertberg skrev:Men nu finns det två olika uppfattningar om vad den "godkända affären" är, och det är där problemet ligger.

Att jämföra några spillbitar gips och krokiga spikar med timmerstockar tycker jag inte heller är rättvist.


Exakt...

Sen är det klart att alltid ska det hotas med våld, mc-gäng och annat så fort en sån här fråga dyker upp. Kom bara ihåg att den ni hotar kanske faktiskt är bättre på att slåss än att du själv är. Nu är det sådant som aldrig inträffar på internet men i verkliga livet händer det. Kanske har bättre kriminella kontakter än vad man har själv med.... Så bjud inte upp till dans om du inte är beredd att dansa.

Däremot ett tips som är bra i all välmening: Förutom att spela in telefonsamtalet som man kan göra så tar man sig några minuter, skriver ihop ett mail om vad man kom överens om. Jag hugger 22 träd, du visar mig vilka och vi markerar dem tillsammans bla bla bla. Är det ett fast pris, löpande etc.

Kan man dessutom begära ett svar tex, jag beställer enligt ovanstående.

Då kan man skicka med det mailet sen till kronofogden och det är svårt för någon annan att de missförstått. Skriv gärna i stolp-form så är det lättare att läsa tex:
Timpris x kr / m + moms
Resa
Maskin
bla bla.

Användarvisningsbild

Re: Fakturering för nedtagna träd

JörgenO  
#579298 Det låter lite väl lätt att ”sälja en faktura”.
Seriösa inkassobolag vill väl inte betala många ören för en faktura som det råder en tvist om?
I ett fall som detta är det inte omöjligt att kunden svarar med att bestrida allt och hävda att hans uppfattning var att detta skulle bli gratis och ord står mot ord. Jag kan inte se att ett inkassobolag har ett uns intresse av att utkämpa den striden.

Avatar Fallback

Re: Fakturering för nedtagna träd

jannee  
#579304 Nedtagning av x antal träd + bortforsling av virket och hyggesavfallet a 2 000 kr/enhet + moms = x antal kronor.
Ovanstående summa borde vara ett skäligt pris och troligtvis inte något sommarstugeägaren kan undslippa.
En faktura på detta belopp borde få sommarstugeägaren till att inse att spelat är förlorat.
Vad han senare gör av virket och riset är upp till honom själv.
För övrigt kan sommarstugeägaren själv sälja allt virke + ris inklusive moms och undslippa skatt.

Användarvisningsbild

Re: Fakturering för nedtagna träd

Arvid0  
#579309 du verkar ju inte bli nöjd med kundens "förslag" så för att du inte ska gå och tänka på det hör i framtiden + att du inte verkar stå eller falla om betalningen dröjer, så föreslår jag att du fakturerar det som du tänkt, fullt pris för vimek mm. Allt enligt telefonsamtalet, skriv gärna ner tid och datum samtalet ägde rum samt ur minnet vad dom sades så det finns nedskrivet. skulle du gå han till mötes får jag en känsla av att det kommer gnaga mer hos dig än det du lär dig av det.

Avatar Fallback

Re: Fakturering för nedtagna träd

skogogräv  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#579312 Jag är lessen å säga att du får ta detta som läropengar.
Du kommer ingen vart vare sig med våld eller rättsligt.
Vad som skrivs här är ovetskap om juredik.
Han har redan bestridit jobbet så då är det en tvist,du har i te rätt att gå vägen om inkasso utan det är stämmni g som jäller hos tingsrätten.om nån ifrågasätter detta ring vilken advokat som helst så får du detta svar.
Ta virket och sätt resten på blåskontot o h gör ej om samma misstag.
Har själv vart där och hadde knäskålar o diverse i tankarna.

Användarvisningsbild

Re: Fakturering för nedtagna träd

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#579313 Tyvärr är det så att man verkligen måste ha allt skriftligt nuförtiden, gör en offertmall för framtiden och ha med dig för påskrift av kund eller skicka mail och be de svara att de godkänner det. Då har du det skriftliga under kontroll.

Ett annat värdefullt tips är att närhelst man gör jobb åt föreningar så skriv för tusan att allt tillkommande arbete måste gå via den kontaktperson som har godkänt offerten. Förr eller senare gör man ett jobb där det kommer fram nån som är verkligen övertygande om att han fått godkänt av styrelsen att några träd till ska tas bort, sen när man fakturerar det så bestrider de fakturan för att det inte stämmer med den tidigare offerten...

Användarvisningsbild

Re: Fakturering för nedtagna träd

Pertan69  
#579315 I rätten är jag helt hundra på att du vinner, din kollega kommer vittna om att han aldrig sagt att det kommer gå plusminus noll, tiden du varit där, kan man hänvisa till den tid som du hyrde maskin och sågade, står han och ljuger dig rakt i ansiktet så ska han fan betala också, lägg på 10% på maskinhyran.

Att han trodde att virket räckte som betalning har han heller inget kontrakt på.

Jag hade inte gett mig, sen så kan man ju ta lärdom till senare, men det är inte ord mot ord, utan du har ju din kollega och du sa att du skulle fakturera.

Användarvisningsbild

Re: Fakturering för nedtagna träd

Sunilorblede  
#579318 Tack för alla svar! Jag är inte den "heta" typen och tycker sällan att våld och hårda nypor funkat bra när jag vid få tillfällen provat (aldrig provat våld utan mer att gå hårt fram). Då det som någon skrev inte är min existens som står på spel utan är mest ett kul extrajobb så har jag kommit fram till följande:

Jag är kvar och jobbat i området åt andra stugägare och har åkt runt på Vimeken och funderat på frågan. Jag har tänkt gå till vederbörande imorgon och ta ett sansat samtal en vända till.
Ska försöka resonera och bland annat be honom återberätta vad han menar sas i vårt telefonsamtal samt från min sida upprepa allt jag, nu efter att verkligen tänkt tillbaka, minns att jag sa. Jag får känslan av att han är en person som lyssnar dåligt och har han på nåt vis förstått kollegan min som att det skulle bli +-0 på det hela så kan han ha snöat in helt och sen inte tagit till sig det jag sa. Jag har också tänkt grotta vidare i "offerterna" han säger sig ha fått och verkligen diskutera vad han tycker är rimlig kostnad för arbetstimmarna som jag lagt ner vilket han mycket väl vet är många då han och frun stått och glott i fönstret eller gått runt och pekat mest hela tiden då jag varit där.

Till sist tittade jag på en fastighetskarta över området för skojs skull och inser att i princip alla träd jag fällt inte ens är på vederbörandes tomt utan tillhör kommunen! Så där finns ju en ytterliga aspekt att diskutera då han ju nu gett träd han inte ens äger som betalning..

   TS
Avatar Fallback

Re: Fakturering för nedtagna träd

Avslutat-02  
#579322 Det är ju för fan brottsligt....
Vore det jag så skulle jag ta med mig polisen och kommunen folk, så hela ärendet blev riktigt utrett.

Ditt ansvar är rent, men inte stug ägarens.... :mrgreen: :d

Ps(hållhake) \:d/

Avatar Fallback

Re: Fakturering för nedtagna träd

Axl  
#579335 Tycker du ska ta en funderare på om ni ska ta emot virket. Kan ju bli väldigt dåligt om det kommer fram att du levererat olagligt avverkat virke.

Avatar Fallback

Re: Fakturering för nedtagna träd

Avslutat-02  
#579337 Virket är stöldgods och att hantera sådant är straffbart.

Rör ej.....

Avatar Fallback

Re: Fakturering för nedtagna träd

torpöbo  
#579342 Finns prejudikat från Saltsjöbaden/Älgö om avverkning på kommunens mark. Tror det var bortåt 200' per träd i böter.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).