Skogsekonomi

Preliminärskatt vid aktivt skogsbruk

25 inlägg 6285 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Preliminärskatt vid aktivt skogsbruk

Avslutat-02  
#577567
Sörlänningen skrev:
vinterrojarn skrev:Min revisor gav mig det tipset att betala in ca 1000 kr i månaden.
Då har skatteverket något att relatera emot och då är de tysta, annars ska man nollställa preliminär skatten varje år, men att komma ihåg detta tillsammans med allt annat.

Du får ju tillbaka eller behöver betala in mindre om dessa pengar finns på skattekontot.

Skulle man få en rejäl vinst som ska skattas, så nollställ eller skriv ner preliminär skatten i januari året efter, men det ska väl göras redan i december.


Jag betalar redan in betydligt mer än 1000 kr i månaden, men de vill ha runt 20 000 i månaden. Jag kommer ju kunna ordna detta med dem, men det är irriterande att om man skall följa till punkt och pricka vad de säger måste man ta alla beslut man brukar göra vid deklarationen redan innan nyår. Jag är en enkel, fyrkantig ingenjör och tycker om att följa regler till punkt och pricka och blir lite sur när det är helt omöjligt.



Jag har betalat nå liknande då jag hade anställda och mer än fullsnurr på firman, men behöver inte betala mer än så nu för att slippa skatteverket i nacken....

Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Preliminärskatt vid aktivt skogsbruk

Sörlänningen  
#579295
vinterrojarn skrev:
Sörlänningen skrev:
vinterrojarn skrev:Min revisor gav mig det tipset att betala in ca 1000 kr i månaden.
Då har skatteverket något att relatera emot och då är de tysta, annars ska man nollställa preliminär skatten varje år, men att komma ihåg detta tillsammans med allt annat.

Du får ju tillbaka eller behöver betala in mindre om dessa pengar finns på skattekontot.

Skulle man få en rejäl vinst som ska skattas, så nollställ eller skriv ner preliminär skatten i januari året efter, men det ska väl göras redan i december.


Jag betalar redan in betydligt mer än 1000 kr i månaden, men de vill ha runt 20 000 i månaden. Jag kommer ju kunna ordna detta med dem, men det är irriterande att om man skall följa till punkt och pricka vad de säger måste man ta alla beslut man brukar göra vid deklarationen redan innan nyår. Jag är en enkel, fyrkantig ingenjör och tycker om att följa regler till punkt och pricka och blir lite sur när det är helt omöjligt.



Jag har betalat nå liknande då jag hade anställda och mer än fullsnurr på firman, men behöver inte betala mer än så nu för att slippa skatteverket i nacken....



Det här håller Skatteverket inte med om. När jag nu har frågat dem är de tvärtom väldigt tydliga med att man måste skicka in en ny preliminär inkomsdeklaration vid varje inkomst (såvida man inte vet i förväg exakt vilka inkomster man skall ha, vilket man ju kan göra i vissa fall). Och sedan får man tydligen inte ändra någonting från nyår till deklarationen i maj/juni heller.

Jag är medveten om att ingen företagare gör så här, men det här är åtminstone vad de hävdar till mig att de kräver.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Preliminärskatt vid aktivt skogsbruk

rokon  
#579299 Jag har kört med 2 separata bokföringar en för enskild firma och en för skogen som redovisas som passiv verksamhet, aldrig haft det strul du räknar upp.

Användarvisningsbild

Re: Preliminärskatt vid aktivt skogsbruk

rokon  
#579302 Dessutom lägger jag ej ner tid på sånt där, utan anlitar samma lilla billiga landsbygdsstationerade bokföringsfirma ett litet familjeföretag där han är civilekonom och hon också med mångårig yrkesvana från redovisningsbyråer.
De tycker tydligen att de kan köra med dig, jag matar myndigheter med papper, det är billigare än med pengar, och det jobbet gör jag inte själv!

Avatar Fallback

Re: Preliminärskatt vid aktivt skogsbruk

Avslutat-02  
#579303 Finns väl ingen anledning till att lyssna på folk som sitter och ska håva in pengar åt sossarna.

Är väl samma skrot och korn som sitter på försäkringskassan, sitter där och får högre lön om man ställer till det för andra och avslår deras ansökan fast personen har rätt till ersättning.

I övrigt håller jag med föregående inlägg, låt en firma ta hand om dessa problem, skulle aldrig ta i dessa papper.....

Avatar Fallback

Re: Preliminärskatt vid aktivt skogsbruk

Sörlänningen  
#579305 Tack för svar! Jag skall försöka fokusera på skogen och verksamheten igen...

Jag har ju en revisor, men honom har bara använt till deklaration. Vore kanske bra att få hjälp också med boköring så att jag slutar grubbla.

   TS
Avatar Fallback

Re: Preliminärskatt vid aktivt skogsbruk

Avslutat-02  
#579306
Sörlänningen skrev:Tack för svar! Jag skall försöka fokusera på skogen och verksamheten igen...

Jag har ju en revisor, men honom har bara använt till deklaration. Vore kanske bra att få hjälp också med boköring så att jag slutar grubbla.



Jag låter min göra allt, sedan går hon igenom allt med mig så jag fattat innan påskrift....phhhu va skönt att slippa dryga myndigheter...

Avatar Fallback

Re: Preliminärskatt vid aktivt skogsbruk

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#579334 Har haft min fastighet sen -91 och har inte fått några sånna påhopp av skatteverket....ännu iaf.
Däremot har F skatten hoppat upp rejält året efter man deklarerat o de blitt en större restskatt.
Sen får man skicka in nya preliminärdeklarationen när f skatten som dom tycker man ska betala skenar iväg...
Jag gör bokföringen själv men använder redovisningsfirma för deklaration mm och de känns som de hjälper 😉

Avatar Fallback

Re: Preliminärskatt vid aktivt skogsbruk

Avslutat-02  
#579336 Jag fick en timme gratis rådgivning från början, sedan så kom jag med min bokföring och på den vägen är det, jag är väldigt rädd om min revisor, en riktigt duktig kvinna som verkligen kan sin sak.

Aldrig haft sån flyt i firmans papper och deklaration.

Användarvisningsbild

Re: Preliminärskatt vid aktivt skogsbruk

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#579516
Sörlänningen skrev:Tack för svar! Jag skall försöka fokusera på skogen och verksamheten igen...

Jag har ju en revisor, men honom har bara använt till deklaration. Vore kanske bra att få hjälp också med boköring så att jag slutar grubbla.


Du har tyvärr fått fel information från Skatteverket, vilket är minst sagt anmärkningsvärt då de brukar ha bra koll på dessa saker. Du kan absolut ändra din preliminära inkomstdeklaration när du vill och hur ofta du vill, det är ju bara en preliminär deklaration.
Gör du det via skatteverkets e-blanketter så ser det ut som att man måste fylla i en jäkla massa men det räcker med att ändra din omsättning, resultat eller inkomst av tjänst osv utan att fylla i resten. Det finns en kalkylator där som räknar ut den nya skatten innan du bekräftar och sen är det klart.
Beslutet kommer sen via post.

Jag ändrade i princip varje år när jag bara hade röjning och inte fick in pengar förrän sent på våren i bästa fall, så då ändrade jag till typ 0kr och skrev i meddelanderutan att jag har säsongsbetonat uppdrag och ändrar deklarationen sen när jag vet hur mycket jag beräknas kunna omsätta nuvarande år.
Har aldrig varit några bekymmer.

https://www.skatteverket.se/foretagocho ... 19057.html

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).