Skogsmiljö och Trädlära

Föreslagna Värdetrakter på karta

20 inlägg 5399 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Föreslagna Värdetrakter på karta

rokon  
#579150 Inte schyst att planera detaljerat , utan samverkan med markägare som berörs!

I övrigt så behöver inte allt betyda domedagen för skogsbruket, det kan säkert tillåtas en hel del inom dessa trakter.

Jag tänker som ett exempel Junkön i Luleå skärgård där min far för måånga år sedan planerade så att F21 fick sitt skjutfält för flyget till sjöss mot mål på en bred sandrevel som är som en öken den ligger även inom preliminär värdetrakt, men den har ju sedan länge varit fågelskyddsområde, bomber och raketer skadar inte naturen, tvärtom så skräms det levande mer av luppförsedda kryp.

Så nog tror jag F21 får ha kvar sina skjutmål för flyget på Junkön även vid beslut om värdetrakt så gör ni ert och planera era förehavande som vanligt och ta bra betalt för intrång! https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=6447820

Användarvisningsbild

Re: Föreslagna Värdetrakter på karta

Fredrik Reuter  
#579152 Nej, det är helt klart kontroversiellt, det värsta är att jag har mer kartor på G, återkommer om dessa i egna trådar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Föreslagna Värdetrakter på karta

Amatörhuggare 62  
#579157 Bra Fredrik, att ni på skogsforum.
Letar reda på både det ena och andra.

Mvh Amatörhuggare 62

Användarvisningsbild

Re: Föreslagna Värdetrakter på karta

DagL  
#579283 En viktig men felaktig orsak till kraven på ökade avsättningar och hänsyn ("värdetrakter") är övertron att många arter kommer att utrotas enligt rödlistans skattningar. Eftersom riskskattningarna är för höga kan ambitionsnivån sänkas och behovet av ytterligare restriktioner förefaller måttligt. Se https://www.folkbladet.nu/2019-07-28/inget-massutdoende-i-sverige

Användarvisningsbild

Re: Föreslagna Värdetrakter på karta

T Landström  
#582364 Hela våran mark hade hamnat inom ett av de områden som va markerade 😱

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).