Öppna kategorin

Använda sten från åker

80 inlägg 13124 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Använda sten från åker

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#579255
vinterrojarn skrev:Det är bra det, annars tycker jag mig se de flesta åkrar bli runda i hörnen och mindre och mindre varje år...


Det där fenomenet har jag kämpat mot, jag är helt allergisk mot slykanter.
Jag brukar köra ett varv med betesputs och backa ut i hörnen efter vallskörden.

Efter att gården köptes så har jag återtagit upp till åtta meter på ett par platser.
Man ser att yttersta fåran flyttat sig en meter åt gången. :roll:

Elmia
Avatar Fallback

Re: Använda sten från åker

r93  
#579257
vinterrojarn skrev:Det är bra det, annars tycker jag mig se de flesta åkrar bli runda i hörnen och mindre och mindre varje år...


Samma här... men en JD 6215 med butterly är inte direkt smidig, men jäklar vad det går undan!!

Avatar Fallback

Re: Använda sten från åker

torpöbo  
#579344 Ämnet låter som om tråden är skriven av någon med liten anknytning till både jordbruk och landsbyggd, vilket tidigare nämnts i tråden.

Avatar Fallback

Re: Använda sten från åker

Avslutat-02  
#579345
r93 skrev:
vinterrojarn skrev:Det är bra det, annars tycker jag mig se de flesta åkrar bli runda i hörnen och mindre och mindre varje år...


Samma här... men en JD 6215 med butterly är inte direkt smidig, men jäklar vad det går undan!!


Den är rejäl.... Riktigt rejäl....

Användarvisningsbild

Re: Använda sten från åker

Göt  
#579346 Tycker det låter märkligt men vi har säkert olika förutsättningar med hur mycket sten det kommer upp ur backen, Har själv varit bonde och stenrikt är det rejält, prata med bonden om du behöver stenen själv och ta reda på den , för bonden är det mycket arbete med sten. Tror att det är av ringa värde undrar just vad den kostar om du skulle hämta vid grustag, är nog inte många kronor per ton, det är frakten som kostar.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).