Socialt (mer om oss)

Fakturering för nedtagna träd

50 inlägg 12586 visningar 114 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Fakturering för nedtagna träd

Sunilorblede  
#579186 Jag är ikväll så förbannad så jag måste få skriva av mig lite bland folk som fattar nåt när det gäller sånt här. Känns som att denna tråd passar bäst då jag till stor del är irriterad på mig själv och det kanske kan beskrivas som en fadäs.

Bakgrund: jag är i dagsläget anställd som tjänsteman hos en skogsägarförening men har bakgrund som entreprenör i skogen och håller kvar vid den biten i liten omfattning genom att ibland ta på mig små huggningsuppdrag hos hus/- stugägare som egentligen bara är bökigt att hantera i jobbet då det kräver mycket tid och egentligen inte ger något då kunderna inte ens är skogsägare eller medlemmar.

Historien:

En kollega blir kontaktad av en stugägare ute vid havet som vill ha bort träd. Kollegan åker ut och tittar, ca 25 träd varav ca 20 hyfsat mastiga tallar (20 m och 35 cm) och vederbörande vill ha gärna ha bort ris och allt. Det är inte möjligt att göra med skogsmaskiner så manuell fällning och skotning med någon mindre maskin är det som gäller, en del träd står lite bökigt till. Kollegan lämnar, enligt honom, stugägaren med budskapet att projektet inte kommer gå plus och att han ska kolla runt lite och förmedla en kontakt då detta inte är sånt vi pysslar med. Jag får frågan att ta detta i min firma och ringer upp den potentiella kunden. Vederbörande säger ungefär "jag vill ha bort träden och riset när kan du komma?". Jag, och detta är jag helt säker på, förklarar läget att jag tar på mig detta i egen regi och bortkopplat från företaget som min kollega jobbar åt. Upplägget är att jag kan ordna det som efterfrågas med förutsättningar att virket säljs som leveransvirke av stugägaren och jag fakturerar för jobbet. Jag upplyser om att rishanteringen är särskilt mödosam och kommer ta tid med rätt mycket manuell handpåläggning. Allt detta är ok.

Jag utför jobbet, hugger ca 8 tim och skotar med en vimek minimaster (som jag tack och lov får låna utan större kostnad) under ca 25 timmar. Krånglig skotning med pekpinnar om vart på tomten det får köras så det blir att använda mycket vinsch osv, och som upplyst tar rishanteringen mycket tid i anspråk.

Nåväl i eftermiddags låg allt virke och ris vid vägkanten och jag ber vederbörande om personuppgifter för att dels ordna med leveransen hos min arbetsgivare samt skicka faktura på arbetet. Kunden ser som knepig ut och säger "Men det där nollas väl hos er?" Jag blir förvånad och säger att "ja du får betalt för virket men arbetet kommer jag fakturera som var sagt" nu hävdar denne att min kollega lovat +-0 resultat och att det jag hänvisar till i vårt telefonsamtal har vederbörande aldrig hört och att jag måste ha drömt. Börjar prata om offerter från trädfällarfirmor så han har koll på priser och detta var hela tiden förutsättningarna, att det skulle gå jämnt upp. Vore kul att se den trädfällarfirma som lämnar en offert på att ta ner 25 tomtträd, varav några problematiska, och forsla bort allt med ris och hela köret och endast få virket som betalning..



Nu till det jag är så förbannad på mig själv för: allt var en muntlig överenskommelse och inga papper skrivna..
Kommunikationen mellan min kollega och vederbörande vet jag inte hur tydlig den var men jag blir tokig av att tänka på att någon säger att jag måste ha drömt något som jag själv VET att jag varit väldigt tydlig med i ett samtal.

Som vi lämnade saken idag så tar jag allt virket, då får jag i alla fall lite extra premier på leveransen i egenskap av skogsägare och medlem. Min uppskattning är att virket ungefär täcker det jag tänkt fakturera för huggningen så jag har som läget är nu dragit ris och skotat gratis i ca 3 arbetsdagar. Som lök på laxen är det semesterdagar....



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

Avslutat-02  
#579189 Tråkigt läge för din del...

Jag hade aldrig godtagit detta, utan skickat en faktura och skulle det bli tjafs helt enkelt driva in skulden.

Man ska inte tåla eller ens fundera på att inte ta saker som vilken hantverkare som helst.

Men gör dig själv en tjänst, sälj dina kommande fakturor vid såna här jobb, mycket skönare att slippa bråka själv.

Jävla idiot, skulle ha en av sina grenar tillbaka någonstans.

Stå på dig, eller så kan du låta föreningen ta det, och låta deras jurister bråka.

Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

Hema  
#579194 Du kommer aldrig göra liknande affär igen och du fick bra träning på köpet. 👍

Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

Avslutat-02  
#579195
Hema skrev:Du kommer aldrig göra liknande affär igen och du fick bra träning på köpet. 👍

En erfarenhet rikare? :lol: :roll:

Vilken tragisk situation.

Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

Skogsjanne  
#579198 Vet inte om det är lagligt, men med smarttelefonerna så finns det väl många appar för att spela in sina samtal, då hade man ju lätt kunnat kolla exakt vad som sagts. Känns som man vid lite olika tillfällen har varit i samma läge som både dig, kunden och även kollegan.

Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

Robertberg  
#579200 Ord står mot ord och du har rätt. Muntliga avtal är också avtal, det svåra är att bevisa vem som har rätt.

Jag skulle säga att skicka en faktura med dina kostnader. Ta skäligt betalt för skotaren, alltså vad marknadspriset är och inte kompispriset som du får hyra den för.

Har du någon jurist i bekantskapskretsen? Eller på jobbet? Be den isf att sätta ihop en skrivelse som stärker att din kostnad är rimlig, och att ingen trädfällare skulle ge ett så lågt pris som att det skulle gå jämnt ut med virkesvärdet.
Hinta även om kostnaden för kunden om den beivrar fakturan och förlorar.
Kunden vet ju att den försöker lura dig och backar flrvoppningsvis när den får mothugg.

Att sälja fakturorna känns omständigt, bättre nästa gång är väl bara att ha papprena i ordning.

Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

halvproffs  
#579208 Som lök på laxen är det väl spik i 1:a stocken så den vrakas. Annars har jag hört att HA är duktiga på att driva in pengar. Skulle vara roligt att se min på gubben.
Tråkigt när det blir sådär.

Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

Avslutat-02  
#579209 Nästan lika otrevliga är Svea inkasso, därför föreslog jag att sälja dina fakturor.

Man bråkar bara en gång med dessa.
Jag har själv sålt fakturor vid lite tillfällen när kunden kännts lite konstig.

Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

Vardon  
#579210
Skogsjanne skrev:Vet inte om det är lagligt, men med smarttelefonerna så finns det väl många appar för att spela in sina samtal, då hade man ju lätt kunnat kolla exakt vad som sagts. Känns som man vid lite olika tillfällen har varit i samma läge som både dig, kunden och även kollegan.

Det är lagligt att spela in samtal man själv deltar i. Man behöver inte ens upplysa om det.

Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#579228 I fiberföreningen använder vi fortnox som bokföringsprogram o dels går de sälja alla fakturor direkt till deras finans bolag eller som jag gör att ALLA som inte betalar sin faktura på 30 dagar får sin påminnelse o indrivning från dom så jag slipper jag jaga folk som inte betalar i tid 😤

Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

Avslutat-02  
#579230 Om man gör det lite enklare:

Vilket hantverkare gör ett jobb och tar med sig skräpet hem som betalning?

Nä knappast, de fakturerar och sedan så skickar de saken vidare om man inte betalar.

Så varför ska man agera annorlunda bara för att det gäller skogen?

Kunden kan sälja sitt virke bäst den vill, men huggningen, ris skotningen mm ska faktureras och betalas, annars bör ju föreningen gå in och köpa virket, sedan fakturera underskottet på kunden.

En ganska enkel och vanlig väg att gå.

En massa dumheter, med andra offerter hit och dit, en godkänd affär är en godkänd affär.

Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#579258 Det är märkligt detta att tomtägare ofta anser sina träd vara värda en massa pengar, inte sällan erbjuds man veden som betalning om man städar rent.

Jag brukar säga att jag enbart jobbar på timme och att vedens värde är så ringa att det för min del kvittar om de vill ha den för eget (-eller någon grannes) behov eller om jag ska ta med stockarna.
Det slutar typ alltid med att de vill få bort stockarna.

Jag erbjöd mig att hugga bort två tallar på en kollegas tomt gratis eftersom jag skulle ha vägarna förbi, samt hade ett mobilt sågverk på ingång.
Då motsatte sig frun det, träden skulle säljas :lol:

Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

Robertberg  
#579259 Men nu finns det två olika uppfattningar om vad den "godkända affären" är, och det är där problemet ligger.

Att jämföra några spillbitar gips och krokiga spikar med timmerstockar tycker jag inte heller är rättvist.

Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

Avslutat-02  
#579285
Robertberg skrev:Men nu finns det två olika uppfattningar om vad den "godkända affären" är, och det är där problemet ligger.

Att jämföra några spillbitar gips och krokiga spikar med timmerstockar tycker jag inte heller är rättvist.


Fakturering är fakturering, hantverkare är företagare och de flesta går ej med på en sådan affär.
Eller går man in till en såg handlare och kastar in en skuren 240 från 70-talet och bara tar en ny så från hyllan utan att betala? Nä för det är stöld.
Men i detta fallet så vägrar ju faktiskt kunden betala för beställt arbete, sedan att han verkar ha fel information eller vägrar inse fakta,(detta kommer att kosta) så är det hans problem. Har man talat om att man jobbar per timme och att det kommer att kosta en bra slant att plocka ris, så har man informerat kunden.

Detta är ingen litet missförstånd, nä det är en idiot som satt detta i system för att gynna sig själv.

Ingen som har anställda tar emot virke som betalning, ingen som jobbar som företagare tar emot virke, endast inom skogsbruket/branschen så gör vissa så.

Nä kläm åt den oförskämda karln rejält, så är dumheterna slut sen.

Användarvisningsbild

Re: Fakturering för nedtagna träd

Göt  
#579287 Fakturerar du det kostar, 400 kr tim. med motorsåg och skotningen bör ju gå 1500 kr tim., Att sälja en faktura kostar pengar, vet inte om det är någon större ide. tre påminnelser sen kronofogden för indrivning.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).