Öppna kategorin

Använda sten från åker

80 inlägg 12939 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Använda sten från åker

Lars Lundqvist SLU  
#579122
Ldsaren skrev:Grannen arrenderar mina åkrar och plocka klattersten efter plöjning som blir och använder dessa till sin egen skogsväg utan att säga något , får han göra så ? Vad tycks ?
Vi har inget pratat om detta innan här, jag kanske själv villa ha sten till mina vägar!
Västra Sverige.

Jag måste bara få fråga...

Kom det som en överraskning för dig att det kontinuerligt fryser upp sten ur åkrar?

Elmia
Avatar Fallback

Re: Använda sten från åker

jannee  
#579130 Sedan finns det inga klatterstenar - heter nämligen klappersten - om rätt ska vara rätt. :grin:
Totte brukar vara kvick på att rätta till saker och ting :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Använda sten från åker

Ldsaren  
#579132 Sten kommer upp när det plöjs om , finns ju stengrep , om det är så besvärligt så kan väl markägare både plöja harva o så då .
Och sen som jag skrivit flera gånger förut ,Dialog imellan så löser sig allt .
Jo han är nog beroende av åkrarna här , djuren behöver ju mat .och bra jordmån .
Och jag tänker som sagt inte bråka ..

   TS
Användarvisningsbild

Re: Använda sten från åker

Lars Lundqvist SLU  
#579136
Ldsaren skrev:Sten kommer upp när det plöjs om ,

Jo men det fylls på underifrån. Det tar inte slut.

Avatar Fallback

Re: Använda sten från åker

Ldsaren  
#579139
Lars Lundqvist SLU skrev:
Ldsaren skrev:Sten kommer upp när det plöjs om ,

Jo men det fylls på underifrån. Det tar inte slut.
Så är det ..lika dant varje gång ,ingår väl i eländet

   TS
Avatar Fallback

Re: Använda sten från åker

Ldsaren  
#579142 Stenhanteringen ingår väl i hela kedjan av produktionen som kostnad , vilket hamnar på köttpriset i sista ände .

   TS
Användarvisningsbild

Re: Använda sten från åker

Arvid0  
#579145
Ldsaren skrev:Sten kommer upp när det plöjs om , finns ju stengrep , om det är så besvärligt så kan väl markägare både plöja harva o så då .
Och sen som jag skrivit flera gånger förut ,Dialog imellan så löser sig allt .
Jo han är nog beroende av åkrarna här , djuren behöver ju mat .och bra jordmån .
Och jag tänker som sagt inte bråka ..
du säger själv hela tiden att dialog löser det hela, så när ska du prata med grannen?

Avatar Fallback

Re: Använda sten från åker

Ldsaren  
#579147
Arvid0 skrev:
Ldsaren skrev:Sten kommer upp när det plöjs om , finns ju stengrep , om det är så besvärligt så kan väl markägare både plöja harva o så då .
Och sen som jag skrivit flera gånger förut ,Dialog imellan så löser sig allt .
Jo han är nog beroende av åkrarna här , djuren behöver ju mat .och bra jordmån .
Och jag tänker som sagt inte bråka ..
du säger själv hela tiden att dialog löser det hela, så när ska du prata med grannen?
Får inte veta något vad som händer alls ,men visst , jag får väl ta tag i det också.

   TS
Avatar Fallback

Re: Använda sten från åker

Ldsaren  
#579151 Bra med dessa diskussioner, vet mera nu efter denna tråd , ge o ta

   TS
Avatar Fallback

Re: Använda sten från åker

jannee  
#579154 Här i skogsbygderna får man allt vara tacksam om någon över huvud taget vill eller ids bruka de små tegar man har.
"Min" arrendator tackade nej, trots stödpengarna krävde han BETALT för att bruka jorden.

Avatar Fallback

Re: Använda sten från åker

Ldsaren  
#579159
jannee skrev:Här i skogsbygderna får man allt vara tacksam om någon över huvud taget vill eller ids bruka de små tegar man har.
"Min" arrendator tackade nej, trots stödpengarna krävde han BETALT för att bruka jorden.
O tusan , plantera igen det med tex något rart trädslag , om man nu får det .

   TS
Användarvisningsbild

Re: Använda sten från åker

halvproffs  
#579161
jannee skrev:Här i skogsbygderna får man allt vara tacksam om någon över huvud taget vill eller ids bruka de små tegar man har.
"Min" arrendator tackade nej, trots stödpengarna krävde han BETALT för att bruka jorden.


En hel del åker här också som ligger för fäfot tyvärr..

Avatar Fallback

Re: Använda sten från åker

Avslutat-02  
#579163 Häromkring så tror vissa bönder också att de ska få betalt för att bruka jorden, jag har fått många förfrågningar i år om att arrendera.....men jag har redan tagit åt mig 20 ha.

Men att få betalt,,, för att bruka...annans mark mer än eu bidrag, aldrig.

Avatar Fallback

Re: Använda sten från åker

Ldsaren  
#579169 Om man planterar igen allt detta då som ingen vill ha?
Här får jag betalt men det är mycket bra jordmån också.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Använda sten från åker

Erre  
#579173 Ställ ner en tippvagn i åkerskanten nästa gång det plöjs.
Kolla med han om han kan tänka sig att tippa stenen han plockar upp där i för du behöver lite till dina vägar.
Man kan alltid fråga.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).