Motorsåg och handhållet

Jonsered RS 51 manual?

21 inlägg 7704 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Jonsered RS 51 manual?

Pertan69  
#577490 Ska försöka få fart på maskinen, den startar men orkar inte varva upp, blåryker en hel del!

Vad är grundinställningen på H och L? tror det har skruvats en hel del där.

Jag har tömt tanken och bytt till Aspen, då går den sämre.

Jag har ingen instruktionsbok, någon som har en länk eller sprängskiss?

Ska plocka isär förgasaren och se om det inte är något skit där eller om membran packningar är trasiga.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Jonsered RS 51 manual?

Avslutat-02  
#577493 Visste inte vilken du hade så jag tog båda,

H= 1 varv.
L=1 varv
Sedan fin justering.

Om det är den äldre versionen så kolla vridvajern.... Så den räcker till på gasen.
Annars låter bränsleslang troligt, eller filter....

Avatar Fallback

Re: Jonsered RS 51 manual?

Avslutat-02  
#577495 Kolla packboxarna, spraya lite wd40 eller 5-56 runt om den ändrar ljud så vet du att den tjyvluftar....

Användarvisningsbild

Re: Jonsered RS 51 manual?

Pertan69  
#577503 Tack vinterrojarn nu går den som den ska :-bd

Klart bättre på grundinställningen och sen var det bara justera så den gick rent.

Plockade isär den och kollade soppaslang och membran, rengjorde tändstiftet som var väldigt surt.

Underbart forum det här och massor av kunskap för en glad amatör.

TACK!!!

   TS
Avatar Fallback

Re: Jonsered RS 51 manual?

Avslutat-02  
#577505 Kul att den fungerar.
:ymparty: :ymparty:

Användarvisningsbild

Re: Jonsered RS 51 manual?

Camaro1969  
#577534 har en RS 44 som jag kört med på vanlig bensin..

bytte till aspen å då gick den skit...

bytte tillbaka till vanlig då gick den bra igen..

förstår ju att den kan gå på aspen... men då behöver den troligen en justering, hur ska den utföras?

Avatar Fallback

Re: Jonsered RS 51 manual?

Avslutat-02  
#577539 1 varv på båda skruvarna.

Sedan skruvar man in L skruven lite i taget, så man hör när den går snålt, och börjar rotera på klingan, när man nått att den nästan vill lägga av, så skruvar man ut ca 1/4 varv.

Håll sedan fullgas och vrid ut högvarvet tills den blöddrar, vrid då in tills den går rent och svarar bra.

Ta sedan och kontrollera Tomgången.
Skruva in tills klingan roterar, skruva sedan in tills den stannar och sågen går lite högt.
Senast redigerad av Avslutat-02 mån 22 jul 2019, 21:45, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered RS 51 manual?

Pertan69  
#577610 Upptäckte att vinkelhuset har saknat flitig service, lätt misshandlat och löst det med en slangklämma.

Reservdelar till den här växer inte på ICA, skickade en förfrågan till någon nätfirma, önskade jag hade sett det där när jag ändå var på Såma o köpte fett till den misshandlade vinkelväxeln.

Då kunskapen är större här, tips på vart man kan hitta en vinkelväxel serienummer 8450197

   TS
Avatar Fallback

Re: Jonsered RS 51 manual?

Avslutat-02  
#577627 Kolla sprängskissen och sök på nätet efter artikel numret, så får du fram växeln, som är samma till hva 250-252.

:-bd

Annars har jag hus....

Användarvisningsbild

Re: Jonsered RS 51 manual?

Pertan69  
#577631
vinterrojarn skrev:Kolla sprängskissen och sök på nätet efter artikel numret, så får du fram växeln, som är samma till hva 250-252.

:-bd

Annars har jag hus....

Om jag har serienummer 8450197 då har jag en äldre än 93-98 stämmer det?

Vad tar du för ett hus 🤗

   TS
Avatar Fallback

Re: Jonsered RS 51 manual?

Avslutat-02  
#577633 Vi tar det på ett pm....

Du får ett strax. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Jonsered RS 51 manual?

Pertan69  
#579092 Nytt problem :((

Körde med trimmerhuvudet och hade kört en stund så dog den tvärt, kollade tanken och den såg tom ut, aldrig kört den tom förut, men allt annat brukar ju hosta och harkla sig, här var det som nödstoppen slog till. Tankar och kräket vill inte gå igång går alltid på första annars.

Plockar isär och kollar stiftet, ingen gnista, byter till ett nytt stift, ingen gnista, skruvade ihop den och hoppas den självläker under natten 🙏

Total roockie på det här så innan jag styckar upp den i delar, vad kan ha gått sönder, kondensatorn? någon elpryl som brukar haverera?

   TS
Avatar Fallback

Re: Jonsered RS 51 manual?

Palakangas  
#579093 Kolla stoppknappen.

Avatar Fallback

Re: Jonsered RS 51 manual?

Avslutat-02  
#579098 Stopp knappen som skrivet...
Annars så kolla så att du inte råkat fått den att värme nypa, om man kör på full gas hela vägen så kan den nypa.

Plocka av ljuddämparen och kolla efter repor på kolven, det är bara att lysa in i cylindern.

Gnistan kan vara svår att se i dagsljus.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered RS 51 manual?

Pertan69  
#579104 Ska kolla stoppknappen, men det är ju samma som gasen fast man vrider den uppåt

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).