Skogsmiljö och Trädlära

Föreslagna Värdetrakter på karta

20 inlägg 5360 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Föreslagna Värdetrakter på karta

Fredrik Reuter  
#579070 Nu var det ett tag sedan det pratades om värdetrakter men för dig som vill läsa in dig kan göra det i trådar som Är 20 procent av skogen klassad som Värdetrakt? och Värdetrakt - nästa slamkrypare i skogsdebatten?.

I samband med att jag utvecklar nya digitala tjänster för oss medlemmar på Skogsforum så dök jag på ett vektorlager för värdetrakter från Naturvårdsverket. De har alltså mappat upp vart de hittat värdetrakter som de tycker kan ligga som förslag och koordinatsatt dessa.

Eftersom detta kan vara svårt att processa själv så lade jag värdetrakterna på en interaktiv Sverigekarta så du själv kan se den och zooma till vart du själv tycker det är intressant.

Nu är kartan i beta-läge och för att inte få för mycket spridning så lägger jag länken dold här nedan så bara inloggade kan se den. Vill man se kartan så får man helt enkelt bli medlem först.

Det är ganska stora områden som är lagda som värdetrakter, hittar du själva några intressanta områden eller är det rent av så att din skog delvis är föreslagen som värdetrakt?

Disclaimer:

Kartmaterialet kommer från Naturvårdsverket och är ganska "tungt", du måste alltså ge det lite tid att ladda. Jag har inte testat i alla webbläsare heller, rapportera gärna fel. Tyvärr finns bara ett grundlager, satellitfoto från ESRI.

Här nedan kan du klicka för att få fram länken:


(Du måste vara inloggad för att se den)



   TS
Användarvisningsbild

Re: Föreslagna Värdetrakter på karta

rokon  
#579072 Märker inte av att det är tungt att ladda ner, men dålig upplösning ingen annan möjlighet att zooma än att expandera bilden en gång webbläsare edge

Avatar Fallback

Re: Föreslagna Värdetrakter på karta

Värmlänning  
#579073
rokon skrev:Märker inte av att det är tungt att ladda ner, men dålig upplösning ingen annan möjlighet att zooma än att expandera bilden en gång webbläsare edge

Funkar fint i Chrome
Oroväckande utveckling detta med Värdetrakter. Hur de kommer fungera osv

Användarvisningsbild

Re: Föreslagna Värdetrakter på karta

rokon  
#579075 hm klickade bara på den lilla bilden , nu ser jag länken och där kan jag zooma in men ser där inget blått lager

Avatar Fallback

Re: Föreslagna Värdetrakter på karta

Värmlänning  
#579077
rokon skrev:hm klickade bara på den lilla bilden , nu ser jag länken och där kan jag zooma in men ser där inget blått lager

Tog en stund innan den laddade det blåa lagret

Användarvisningsbild

Re: Föreslagna Värdetrakter på karta

rokon  
#579081 ser inte minsta tecken av något blått lager, kan mina säkerhetsinställningar hindra denna nedladdning tro? Men på Mina sidor hos SS så funkar det ju med de lager de har där

Användarvisningsbild

Re: Föreslagna Värdetrakter på karta

Fredrik Reuter  
#579102 Ja, som sagt, det är tunga grejer och flera MB att ladda, har man sämre nätverk kan det ta en stund.

Hemma laddar lagret på ca 4 sek men då är det bra anslutning.

Det är inga dåliga arealer de föreslagit!

   TS
Avatar Fallback

Re: Föreslagna Värdetrakter på karta

axwell  
#579105 Fungerar riktigt bra, går att zooma så pass att skogsbilvägar syns.
Väldigt stora blå fält, inget som berör min närmaste omgivning.
Sjöar är svarta men andra saker med samma form som inte är sjöar.

Skrämmande. :???: 🙏

Användarvisningsbild

Re: Föreslagna Värdetrakter på karta

rokon  
#579108
Fredrik Reuter skrev:Ja, som sagt, det är tunga grejer och flera MB att ladda, har man sämre nätverk kan det ta en stund.

Hemma laddar lagret på ca 4 sek men då är det bra anslutning.

Det är inga dåliga arealer de föreslagit!


Bra initiativ att lägga upp kartan med lager här, men tyvärr ser jag ej lagret, har mycket god 4g signal från mast som jag ser och som vi endast är några få hushåll som samsas om den, så det är i klass med optisk kabel

Värdetrakter borde värderas med flera hundra % på M3 priset vid lösen eller restriktioner mot avverkning, som landsbygdsboende skogsägare vill man ha möjlighet att tjäna i nivå med 08-or! För värdetrakterna har inte uppkommit utan idogt arbete i ett par generationer.

Användarvisningsbild

Re: Föreslagna Värdetrakter på karta

svampbob  
#579115 För mig laddade det ner på några sekunder och det går väldigt bra att zooma in och ut. Däremot så låg mer än hälften av vår skog inom en värdetrakts markering.

Användarvisningsbild

Re: Föreslagna Värdetrakter på karta

Fredrik Reuter  
#579116 Rokon: testa gärna med en annan webbläsare. Chrome vet jag fungerar. Detta är som sagt en betavariant som inte är testad fullt ut.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Föreslagna Värdetrakter på karta

rokon  
#579117 Nu har jag hittat något motsvarande under "Grön infrastruktur Norrbotten" Naturvårdsverket, med tre lager de är där Preliminära värdekärnor, preliminära värdetrakter och underlag
Samt under teckenförklaringar "Preliminära värdetrakter Skog, prioriterade för insatser, justeras 2018" med röda raka sträck inramade områden, Tur nog så både bor jag samt har skog utanför dessa. En liten värdekärna men den känner jag till sedan tidigare
Tack Fredrik, sparar med chrome så länge då jag rundat problemet på eget vis, tänker kanske ha chrome på en annan dator men får inte till nätverket för närvarande

Avatar Fallback

Re: Föreslagna Värdetrakter på karta

DanK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#579121 Tack för denna info. Mycket bra att informera och uppmärksamma på detta vis. Blir mycket tydligt på karta.
Jag har läst lite om detta på forumet tidigare men tyvärr inte fördjupat mig och tagit reda på var dessa värdetrakter kom att hamna.
Tyvärr så är man drabbad fullt ut, dvs. all mark ligger inom ett större värdetraktsområde :(( :((
Herregud, man tappar sugen för det är inte roligt längre...

Avatar Fallback

Re: Föreslagna Värdetrakter på karta

Hugin  
#579124 Skogsägaren bör väl tolka detta med "värdetrakter" som risk att de blir värdelösa?

Kombinerat med utredningen om äganderätten, riskerar vi nu, att inom någon tid jämföras med Nordkorea!

Avatar Fallback

Re: Föreslagna Värdetrakter på karta

Amatörhuggare 62  
#579127 Ja fy för den Lede !!!

Vilka påhitt, Drabbad här också. Markerna skall tydligen vara för rekreation.
Man kan även gå in på sin hemkommun, och kolla på deras målbilder.
Då hittar man , också hur dom tänker sig framtiden.
Och rakt igenom markerna, en vandringsled, som skall knyta ihop.
Tre socknar, för naturupplevelser.
Och en ny vägdragning, med vajerräcke.
Och Cykelled till Maxi, med paketcycklen. För fossilfritt handlande.
Finns andra affärer också

SUCK !

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).