Traktorer och processorer

Varnar för lågt tryck transmission?

23 inlägg 10545 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Varnar för lågt tryck transmission?

339  
#578710 NH TL70A som helt plötsligt larmar för lågt tryck transmission? Jag har samtidigt hållit på med den elektroniska huvudströmbrytaren men efter jag rengjort jordanslutningen så verkar den funka.

Men nu går traktorn någon minut på tomgång så börjar varnlingslampsn blinka och följande bild visas. Vad tusan kan det vara? Jag bytte all olja och filter i transmissionen förra året och nivån är ok.



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Varnar för lågt tryck transmission?

hemhuggare  
#578724 Givarfel förhoppningsvis Larmar det hela tiden eller kommer och går larmet kolla om det går att plocka bort givaren och rengöra och kolla funktionen med multimeter och summer

Avatar Fallback

Re: Varnar för lågt tryck transmission?

339  
#578744
hemhuggare skrev:Givarfel förhoppningsvis Larmar det hela tiden eller kommer och går larmet kolla om det går att plocka bort givaren och rengöra och kolla funktionen med multimeter och summer


Tog loss tryckgivaren ikväll och rengjorde, men inget bättre. Men lastare, styrning och trepunktlyft går som vanligt. Även kranen till huggarvagnen funkar normalt.

Ska testa byta givaren.

   TS
Avatar Fallback

Re: Varnar för lågt tryck transmission?

bgl  
#578758 Vet inget om denna traktor men speciellt med varmt väder och mycket fukt i luften bör möjligt jordfel undersökas. Kolla jorden hela vägen tillbaka, ända till batteriet. Typexemplet är på Rottne F9 där flera jordledningar samlas i en krona som bara är skruvad mot hyttväggen med en plåtskruv! När jag väl hittade felet efter begköpet blev flera saker bättre, t.o.m. visade IQANpanelen lite högre motoroljetryck.

Användarvisningsbild

Re: Varnar för lågt tryck transmission?

Andreas_b  
#578796 På TS serien så gäller detta:

1564389408_skärmavbild_2019-07-29_kl._10.35.04.png


Kanske även stämmer på din TL?

Mvh
Andreas

Avatar Fallback

Re: Varnar för lågt tryck transmission?

339  
#578896 Kan man på något enkelt sätt kolla om tryckgivaren är paj? Varningslampan slutar blinka då jag rycker bort kablarna till tryckgivaren så det är denna i bilden som larmar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Varnar för lågt tryck transmission?

Avslutat-02  
#578898 Låter som om den jordar sig själv...
Den skapar kontakt när den inte ska....

Står det något på den?

Avatar Fallback

Re: Varnar för lågt tryck transmission?

339  
#578901 Hittar ingen märkning på den.

Men om nu oljetrycket i transmissionen skulle vara för lågt så borde man väl märka det på redskapen? Typ kranen eller lastaren borde väl kännas seg?

   TS
Avatar Fallback

Re: Varnar för lågt tryck transmission?

Avslutat-02  
#578903 Ja om inte annat så brukar det väl höras....

Avatar Fallback

Re: Varnar för lågt tryck transmission?

Avslutat-02  
Avatar Fallback

Re: Varnar för lågt tryck transmission?

339  
#578908

Ser snarlik ut? Det står "power shift" i länken men jag har inte det på min traktor. Men den kanske funkar?

   TS
Avatar Fallback

Re: Varnar för lågt tryck transmission?

Avslutat-02  
#578910 Det skulle jag tro, den var till en väldig massa Case och till många nh. Bland annat tl 70 och tl 70 A.

Användarvisningsbild

Re: Varnar för lågt tryck transmission?

Fredi  
#578917
339 skrev:Hittar ingen märkning på den.

Men om nu oljetrycket i transmissionen skulle vara för lågt så borde man väl märka det på redskapen? Typ kranen eller lastaren borde väl kännas seg?


Denna givare varnar väl endast för transmissionens styr/smörjoljetryck inte om arbetshydraulikens tryck är lågt? Vet ej hur New Holland är byggd men Valtran har skild pump till styr/smörjtryck och arbetshydraulik. Så växellådan kan vara utan tryck fast t.ex kranen lyfter med full kraft :sad:

Avatar Fallback

Re: Varnar för lågt tryck transmission?

339  
#578920
Fredi skrev:
339 skrev:Hittar ingen märkning på den.

Men om nu oljetrycket i transmissionen skulle vara för lågt så borde man väl märka det på redskapen? Typ kranen eller lastaren borde väl kännas seg?


Denna givare varnar väl endast för transmissionens styr/smörjoljetryck inte om arbetshydraulikens tryck är lågt? Vet ej hur New Holland är byggd men Valtran har skild pump till styr/smörjtryck och arbetshydraulik. Så växellådan kan vara utan tryck fast t.ex kranen lyfter med full kraft :sad:


Ok 👍 Vet faktiskt inte hur det är på min NH. Det kanske är så på min också? Men som jag fattar är det samma (gemensam) olja i växellåda och hydraulik? Men är det en egen pump till transmissionen kanske?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Varnar för lågt tryck transmission?

Fredi  
#578924 Även äldre Valtran har gemensam olja fast de har två skilda pumpar. Eller mera korrekt en dubbelpump :smile:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).