ATV och UTV i skogen

Köpråd atv

42 inlägg 23771 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Köpråd atv

sunkann  
#578709 Far min blir 60 och har pratat länge om fyrhjuling för att slippa gå och bära, så vad skall man ha efter dom här specen?


Persontransport ut till skogen för huggning.
Lunna ved/timmer ut till basväg för att hämta med traktorn.
Jag antar det blir vedkörning till gårn också.
Låg Låg växel önskas.
Servo.
Låsbar mittdiff,
Gärna låsbar framdiff med, är det behövligt/finns det?
Antar bakdiffen ständigt är låst?

Skall man ha stel eller delad bakaxel?
Han pratar om 800cc för att ha något rejält att dra med. Jag är mer inne på 500cc för en smidigare maskin och antar den duger gott att dra det som skall dras. Åsikter på det?
Vilken reggning är det man skall sträva efter? Fördelar nackdelar på dom som finns?

Andra ställningstaganden som jag missat?



   TS
ATV från Bengtssons
Användarvisningsbild

Re: Köpråd atv

Huggar Herman  
#578714 Själv kör jag Polaris 570 och den funkar utmärkt för det du beskriver.
Det här med låsbara diffar (Rent mekaniskt antar jag att du menar. ) tror jag att du kan glömma på en standardmaskin och jag ser heller inte riktigt behovet för det om du inte ska ägna dig åt extremkörning.

Avatar Fallback

Re: Köpråd atv

sunkann  
#578737 Diffarna spelar ingen roll hur man lägger i men väl ilagda skall dom låsa 100%.
Håller med att framdiffen är överkurs och kanske svårt att hitta på en standardmaskin, men bak och mitten vill jag och far kunna låsa.

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpråd atv

Robertberg  
#578745 Jag tror att man ska inrikta sig mer på att få en riktig lågväxel och bra däck än en maskin med mycket effekt.

Vi har en Honda 420. Effekten på 29 hk är svår att få ner i backen innan det börjar slira.
Skulle hellre sett den varit lägre utväxlad, än att den som nu har en toppfart på 80-90. 60 km/h hade räckt gott och väl.

Avatar Fallback

Re: Köpråd atv

Hema  
#578751 På min Yamaha Grizzly 550 kan jag låsa framdiffen (då blir det tungstyrt) och det har hjälp mig flera gånger då jag kört med odriven vagn i skogen. Så avsaknad av låsning fram hade jag inte köpt. Senaste versionen av Yamaha Kodiak har det på samtliga åter igen. Men vid köp av begagnad, kolla upp detta!

Jag har även fått ett variatorkit från lejab installerat, för att få en starkare, framför en snabb maskin. Har inte upplevt att jag saknat toppfarten ännu.

Såsom jag har förstått det så är de ovanligt med 100%låsning bak, såvida man inte kör med stel bakaxel. Utan det sitter någon diffbroms, som gör att det upplevs som om att det är typ låst.

Vid nästa maskinbyte ska jag kolla in Suzuki, den har bla handbroms, vilket Yamahan saknar (man får sätta växelväljaren i P-läge, ist).

Avatar Fallback

Re: Köpråd atv

källefall8  
#578782
Hema skrev:På min Yamaha Grizzly 550 kan jag låsa framdiffen (då blir det tungstyrt) och det har hjälp mig flera gånger då jag kört med odriven vagn i skogen. Så avsaknad av låsning fram hade jag inte köpt. Senaste versionen av Yamaha Kodiak har det på samtliga åter igen. Men vid köp av begagnad, kolla upp detta!

Jag har även fått ett variatorkit från lejab installerat, för att få en starkare, framför en snabb maskin. Har inte upplevt att jag saknat toppfarten ännu.

Såsom jag har förstått det så är de ovanligt med 100%låsning bak, såvida man inte kör med stel bakaxel. Utan det sitter någon diffbroms, som gör att det upplevs som om att det är typ låst.

Vid nästa maskinbyte ska jag kolla in Suzuki, den har bla handbroms, vilket Yamahan saknar (man får sätta växelväljaren i P-läge, ist).

Avatar Fallback

Re: Köpråd atv

skogsbonne  
#578809 Det är inte många modeller som har diff bak utan nästan alla har en slutväxel så det driver lika mycket på båda bakhjulen hela tiden.

Polaris har automatiskt låsning på diffen
Can-am har visco som funkar kanon

Japan maskinerna har manuell låsning av diffen vilket är mindre bra, man lägger i 4hjulsdriften men då driver det ju på 3x4 och skulle man köra fast/stopp så är det oftast för sent för att låsa diffen och köra med låst diff hela tiden är tungstyrt.

Vad du menar med mellandiff vet jag inte.

Kört med yamaha grizzly i skogen i många år, både med driven avestavagn och vanlig enkel odriven.
Yamaha går ju nästan aldrig sönder och skulle det så är det 5 års garanti :-bd

Bytt till en can-am outlander 650 pro nu och är mer nöjd med den i skogen än grizzly.
5 års garanti på dom också om man köper till 3 år så bara tuta och köra :-bd

Avatar Fallback

Re: Köpråd atv

Ent  
#578969 Om man ska ha hjulingen för arbete är det bäst med en mindre motor. Storkubikarna är bara hetsiga och svåra att krypköra med. Med en hjuling är det fästet och inte motorstyrkan som avgör dragförmågan.

Yamaha har återinfört elektrisk diffspärr from de nyaste 450. Can-am har Visco-lock, en automagisk anordning som gör att det börjar driva på bägge framhjulen om det slirar. I teorin är ju diffspärr bättre, men å andra sidan är Visco-lock alltid aktiv när fyrhjulsdrift är på. Skonsammare för axlar och kardan vid snäva svängar också.

Yamaha har centrifugalkopplingen som gör den smidigare vid krypkörning och mjukstart än tex Can-am. Dock har Can-am from 2019 elektronisk gas som enligt vad som sägs förbättrar dessa egenskaper.

Om man köper Can-am så ska det vara en Pro-modell. De har lägre utväxling än övriga.

Traktor B registrering kostar inte så mycket extra på Can-am och det är väl använda pengar. Tror det är väsentligt dyrare på Yamaha. Oavsett traktor a eller b får man köra överallt utom på motorväg förstås. Billig försäkring via Folksam. Blinkers och backspeglar gör körningen på väg mycket säkrare. Släpvagnskontakt, min 450 får dra ett 750 kg personbilssläp, helt lagligt på vägen! Den körs på vilket körkort som helst utan någon särskild behörighet. Det är endast toppfarten som är elektroniskt begränsad, man har ingen begränsning av vrid eller effekt.

Åkkomforten är enligt min uppfattning bättre på Can-am, men Yamaha har mer kvalitetskänsla.

Can-am Promodeller har parkeringsbroms vilket både är säkert och praktiskt. Vet inte hur det är på nyaste Yamaha?

Can-am sägs ha den mest effektiva styrservon, men Yamaha har undan för undan förbättrat sin så idag är nog skillnaden mindre.

Can-am 5 års garanti är bra, men häromkring vill de ha från 2400 kr och uppåt för årlig service vilket de säger är ett krav för att garantin ska gälla. Det blir totalt en bra slant även om den bara används några timmar årligen. Vet inte vilka servicekrav Yamaha ställer, kanske är samma där.

Mintkola eller lakritskola, bara välja \:d/

Avatar Fallback

Re: Köpråd atv

skogsbonne  
#579003
Ent skrev:Om man ska ha hjulingen för arbete är det bäst med en mindre motor. Storkubikarna är bara hetsiga och svåra att krypköra med. Med en hjuling är det fästet och inte motorstyrkan som avgör dragförmågan.


Yamaha har centrifugalkopplingen som gör den smidigare vid krypkörning och mjukstart än tex Can-am. Dock har Can-am from 2019 elektronisk gas som enligt vad som sägs förbättrar dessa egenskaper.


Can-am 5 års garanti är bra, men häromkring vill de ha från 2400 kr och uppåt för årlig service vilket de säger är ett krav för att garantin ska gälla. Det blir totalt en bra slant även om den bara används några timmar årligen. Vet inte vilka servicekrav Yamaha ställer, kanske är samma där. /


Inga problem med stor motor och arbete, allt hänger på hur man styr tummen, jag har inga problem att köra mjukt med en can-am 1000 men det krävs ju lite mer övning än med en liten motor.

Den elektroniska gasen på 2019 är helt underbar med 3 olika lägen, går otroligt mjukt på arbetsläget.

Samma avtal på yamaha, man måste serva minst 1 gång per år så kör man lite blir garantin väldigt dyr

Användarvisningsbild

Re: Köpråd atv

halvproffs  
#579059 Kan det vara så att det är kraftigare variator på motorstarkare modeller? Och därmed lämpligare för arbete.?

Avatar Fallback

Re: Köpråd atv

Ent  
#579118
skogsbonne skrev:
Ent skrev:Om man ska ha hjulingen för arbete är det bäst med en mindre motor. Storkubikarna är bara hetsiga och svåra att krypköra med. Med en hjuling är det fästet och inte motorstyrkan som avgör dragförmågan.


Yamaha har centrifugalkopplingen som gör den smidigare vid krypkörning och mjukstart än tex Can-am. Dock har Can-am from 2019 elektronisk gas som enligt vad som sägs förbättrar dessa egenskaper.


Can-am 5 års garanti är bra, men häromkring vill de ha från 2400 kr och uppåt för årlig service vilket de säger är ett krav för att garantin ska gälla. Det blir totalt en bra slant även om den bara används några timmar årligen. Vet inte vilka servicekrav Yamaha ställer, kanske är samma där. /


Inga problem med stor motor och arbete, allt hänger på hur man styr tummen, jag har inga problem att köra mjukt med en can-am 1000 men det krävs ju lite mer övning än med en liten motor.

Den elektroniska gasen på 2019 är helt underbar med 3 olika lägen, går otroligt mjukt på arbetsläget.

Samma avtal på yamaha, man måste serva minst 1 gång per år så kör man lite blir garantin väldigt dyr


OK, det kanske är susen med el-gasen! Har tyvärr inte haft tillfälle att pröva.

Avatar Fallback

Re: Köpråd atv

Ent  
#579120
halvproffs skrev:Kan det vara så att det är kraftigare variator på motorstarkare modeller? Och därmed lämpligare för arbete.?


Förmodligen är väl storkubikarna mer påkostade i kraftöverföringen, men vridmoment och effekt belastar desto hårdare. Det kanske också inbjuder till lite mera bus om man har mycket motor mellan knäna, och då brukar det ju kunna gå sönder... Har jag hört alltså :((

Avatar Fallback

Re: Köpråd atv

Sigge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#579366 Har aldrig hört att någon ATV har låsbar mellandiff, däremot låsbar framdiff finns ju. Jag antar att ni har en skogs- och jordbruksfastighet (=företag) och att maskinen skall skrivas på "skogen" = dra av momsen, avskrivningar etc. Då gäller ju att välja en registrering av maskinen som skatteverket tillåter att du har på företaget och får köras i skogen = och det är väl terrängregat eller traktor. Utifrån det är det också intressant att se vilka märken som verkligen har 5 års garanti mot företag. Tidigare var det bara Honda och Yamaha som hade det, men jag vet inte hur det är nu. Vad gäller storlek på maskin, så drar min 500:a Honda en mkt tung hydraulvagn och det hänger då inte på motorns storlek, utan det är fästet som avgör. De maskiner som har bäst kvalitetsrykte är väl i regel de stora märkena. Det finns dock vissa märken som har mer uttalad arbetsinriktning. Det bästa är att läsa på och åka o klämma och känna. Det som avgör brukar väl vara närheten till en bra säljare och service!
Lycka till!

Avatar Fallback

Re: Köpråd atv

skogsmatte  
#580580 Farsgubben hade precis samma önskan och det blev en förlängd Cfmoto 520 som han är väldigt nöjd med, nästan halva priset också jämfört med min polaris 570 jag köpte halvår senare. När jag jämför ser jag att polaris är klenare i många konstruktioner, inga a-armar fram och mer kalle-anka infästningar och glappande elektronik och kass originalbatteri. Helt tvärtemot vad alla menar kan jag se massa fördelar med hans mot min. Polaris glänser med tippbart flak (obs x2 modellen), oslagbar komfort och grym 4 hjulsdrift samt turf mode som lämnar gräsmattor helt oberörda när man brummar över. Polaris är öven tystare. Dessa fördelar är nog ändå skäl nog att välja den för en äldre som kanske inte skall lasta tungt och köra hårt.

Avatar Fallback

Re: Köpråd atv

Hema  
#580670 Sedan finns det precis hur mycket tillbehör som helst till Polaris.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).