Skogshistoria

Oppgangssaga i Aursfjord

8 inlägg 7712 visningar 35 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Oppgangssaga i Aursfjord

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#578436


Fantastiskt helt enkelt.
Delar smidda i Tornedalen, kanske med stål från vår gruva i Masugnsbyn?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Dagens Video

JensSkoog  
#578448 Tänk att jag måtte på ett Svenskt forum för att få lära om sågning i Norge :grin:

Fantastiskt intressant och lärorikt. Jag tar av mig hatten för dom kluriga
konsturktörarna som gjorde det sågverket. Det är ju högteknologi och
djup förståels för mekanik bak den konstruktionen. :-bd

Senn är det ju härligt när han berättar att transporten av timmer och färdiga
materialer fick vänta på att vinden skulle komma från rätt håll - den tiden
fick man bara ta:wink:

Användarvisningsbild

Re: Oppgangssaga i Aursfjord

Torbjörn Johnsen  
#578550 Mycket intressant att se! Enkel men funktionell mekanik och stor materialkunskap om träd hos de som byggde den här typen av anläggningar.

Användarvisningsbild

Re: Oppgangssaga i Aursfjord

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#578716 Ordet oppgangssag betyder alltså att det är en vattendriven såg som drivs uppåt och neråt som i filmen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Oppgangssaga i Aursfjord

Skogsjanne  
#578730 Mycket finurligt, det finns även klipp på liknande vinddrivna varianter i Holland att beskåda. Även imponerande att det var samma sågblad sen 1880, om jag fattade rätt så var sågen i dagligdrift långt in på 1900-talet, till och med dygnet runt periodvis.

Användarvisningsbild

Re: Oppgangssaga i Aursfjord

JensSkoog  
#578736
Slurfi skrev:Ordet oppgangssag betyder alltså att det är en vattendriven såg som drivs uppåt och neråt som i filmen.

"Oppgangssag" är motsatsen till en såg med roterande blad. Den kunde drivas med vatten, vind eller med hästkraft.

Man kan ju tänka att den var föregångaren till bandsågen, och i riktigt gamla tider var den
handdriven. En mann stod på toppen över stocken på ett högt stockbord, och en stod
under och tillsamman sågade de. Måste ha varit ett tungt jobb.
"Oppgangssagen" blev ochså utvecklat till en flerbladat såg, där man skivade hela stocken i
ett antal brädor. Enligt vad jag lärde i skolan, blev dom sågarna kallad "silkesager" ("sidensågar),
eftersom dom skar så bra, snyggt och effektivt :wink:

Avatar Fallback

Re: Oppgangssaga i Aursfjord

Hema  
#578750 Med en ramsåg kunde man väl sätta bladen olika brett beroende på vad man ville få ut.

Samt original land från 1880 är det ens möjligt att använda samma blad så länge? Kanske reservblad eller blad från den tiden?

Användarvisningsbild

Re: Oppgangssaga i Aursfjord

stegmaster  
#578757
Hema skrev:Samt original land från 1880 är det ens möjligt att använda samma blad så länge? Kanske reservblad eller blad från den tiden?

Ja det låter troligt, för han berättade ju at skärpan håll en dag, så om dom filar en gång varje dag, kan det vel knappas hållå så lenge.
Men det kan ju varit att dom haft flera blad att byta på, sen blev det sågat mindre och mindre mot sluten av denna tiden, och att et blad har klarart sig på grunn av detta, eller som du sägar att det vore et reservblad.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).