Öppna kategorin

En granne har byggt bastu och brygga på min mark.

43 inlägg 13885 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: En granne har byggt bastu och brygga på min mark.

Avslutat-02  
#578465
Brozzlaren skrev:Grannfejden?

Vem?
Jag?

Nä, men det var ett mått som blev mer än rågat....
Hade haft en bråkig historia med denna idiot länge, hans fru och barn tyckte han var dum som bråkade, för de förlorade så mycket som de hade fått använt tidigare.

Gratis ved, bilväg över åkern fram till stugan mm.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: En granne har byggt bastu och brygga på min mark.

Brozzlaren  
#578467 Ja, ibland så blir måttet rågat.

Avatar Fallback

Re: En granne har byggt bastu och brygga på min mark.

Avslutat-02  
#578472 Varför är det så svårt för en del att fatta?

Om man inte äger den marken så kan man inte bara ta den ändå.

Vill man ha mark ner till vattnet, utan att äga den, ja men hur den eller köp den då men stjäl den inte.

Har två sommar grannar som hyr väg och marken nere vid älven där stugorna ligger.
Jag är snäll på priset för de bråkar inte och vill de ha plogat om vintern så ringer de i förväg och betalar direkt.

Jag tar 1500 kr per år för marken och vägen av varje stuga.
I år hade de röjt vägen själva och hela stranden på sly, då bjöd jag på avgiften.

Varför bråka när man inte behöver?

Användarvisningsbild

Re: En granne har byggt bastu och brygga på min mark.

Japan  
#578585 För det första är väl detta ett fel som säljaren gjort, som inte informerat dig som köpare att detta är byggnader på ofri grund. Du får helt enkelt gå på säljaren. Men är endera byggnad eller brygga uppfört inom 10 år från idag så är det ju möjligt att gå till kommunen. Inget bygglov och säkert inom strandskydd.

Användarvisningsbild

Re: En granne har byggt bastu och brygga på min mark.

svampbob  
#578600
Japan skrev:För det första är väl detta ett fel som säljaren gjort, som inte informerat dig som köpare att detta är byggnader på ofri grund. Du får helt enkelt gå på säljaren. Men är endera byggnad eller brygga uppfört inom 10 år från idag så är det ju möjligt att gå till kommunen. Inget bygglov och säkert inom strandskydd.


Visst är det så att myndigheterna brukar använda satellitbilder för att kontrollera bryggor och byggnader som dyker upp inom strandskyddet. Är bryggan och bastun i detta fallet relativt nybyggda så borde myndigheterna redan ha bråkat om saken.

TS kan ju själv kolla på Google Earth. Jag kommer tillbaka till 2002 där men högupplöst först 2008.

Avatar Fallback

Re: En granne har byggt bastu och brygga på min mark.

bgl  
#578601 Det verkar inte handla om ofri grund enligt trådskaparens beskrivning. Ofri grund är ett begrepp i fastighetsrätt som gäller byggnad som uppförts på arrenderad mark. Än så länge finns ingen uppgift om arrendeavtal för bastun eller bryggan.

Avatar Fallback

Re: En granne har byggt bastu och brygga på min mark.

surjämten  
#578631 Rätta mig om jag har fel.
Någon gång har jag hört att byggnader, bryggor o annat som inte bortforslas inom tre år tillfaller den nya ägaren???

Avatar Fallback

Re: En granne har byggt bastu och brygga på min mark.

Avslutat-02  
#578633 Detta kanske kan hjälpa till i frågan...
https://lawline.se/answers/brygga-pa-annans-mark

Avatar Fallback

Re: En granne har byggt bastu och brygga på min mark.

Umea  
#578683 För ett tag sedan var det någon här på forumet som skrev att det är två olika saker att ha rätt och att få rätt.

Jag förstår att situationen inte känns bra.

Försök få till en vänskaplig lösning som du kan acceptera.

Livet handlar mycket om att ge och ta och man vet aldrig när man på något sätt kan behöva hjälp från grannarna

( om man råkar ut för en olycka, hjärtinfarkt eller något annat akut ) och därför kan det vara bra

att så långt det är möjligt försöka att inte vara ovänner.

Att försöka vara sams med grannarna är viktigt även om dom har gjort fel.

Lycka Till !

Hoppas Ni alla Skogsforum läsare får en fortsatt skön sommar.

Hälsningar från Umeå.

Användarvisningsbild

Re: En granne har byggt bastu och brygga på min mark.

totte  
#578696 Ni har kanske noterat att han som frågade sen har skrivit att han lägger ner tråden och redigerat bort alla sina inlägg.

Avatar Fallback

Re: En granne har byggt bastu och brygga på min mark.

Palakangas  
#578697
totte skrev:Ni har kanske noterat att han som frågade sen har skrivit att han lägger ner tråden och redigerat bort alla sina inlägg.

Ha ha 😁😁😁😁ja efter alla dessa svar.....så.

Avatar Fallback

Re: En granne har byggt bastu och brygga på min mark.

Avslutat-02  
#578700 Det hade jag totalt missat.... =)) =))

Användarvisningsbild

Re: En granne har byggt bastu och brygga på min mark.

totte  
#578719 Man må tycka vad man vill om den omtalade Ulf, men sluta att tramsa runt om honom i en massa trådar som inte har något som helst med honom att göra. Fortsättningsvis tas alla såna inlägg bort, liksom det föregående i denna tråd.

Låser nu tråden eftersom trådskaparen gav upp.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).