Skogsvagn (Huggarvagnar)

Rotator?

40 inlägg 20556 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Rotator?

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#57784 Vart köper man en runtsvängande rotator till skogsvagnet? Och vilken storlek ska man ha? 3 ton? Har en Ösa 69 kran på vagnet.



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Rotator?

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#57792 Köp i varje fall inte något billigt skit, sattsa på kvalitet.
Själv har jag lätt för att få blod trycks höjning, när man får passa på att öppna gripen när rotatorn passerar rätt vinkel.
De minsta och billigaste brukar fort tappa spänsten att stanna tvärt. Vart fall med last i gripen.

Användarvisningsbild

Re: Rotator?

970D  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#57799 mitt råd är att köpa en indexator :)

Avatar Fallback

Re: Rotator?

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#57859 Nä billigaste tänkte jag hålla mig ifrån. Indexator, ok, vilken storlek då? Andra förslag?

   TS
Avatar Fallback

Re: Rotator?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#57864 Kör själv ned en Baltrotor GR 46 och klassas inte in bland billigt skit heller :wink:

Avatar Fallback

Re: Rotator?

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#57865 Är väl part i målet men köper du en Indexator så får du kvalité. En GV3 är lämplig i storlek.
Dyrare än Finn rotor och Balt rotor men det var kvalité vi pratade om. Kolla om priset är rätt så köp även en svängdämpare.
Jag gillar själv inte att det gungar när man ska lasta.

Avatar Fallback

Re: Rotator?

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#57916 Tar ni inte i nu? Ösa 69 är en gammal kran. Roten: Hur mkt kör du? 8 timmar om dagen eller 8 dagar/år? Välj en modell som passar rent fysiskt och som matchar lyftkraften. Undvik ekomodeller som ex FR 7.4 som har färre lameller och som kan gå hackigt.

MVH
MN
Senast redigerad av Morgan Nordin mån 04 maj 2009, 14:15, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Rotator?

BjornL  
#57922 På min FMV 1500 sitter en indexator GV3 som läcker rätt illa. Satt är väl förresten rätt ord eftersom jag plockade loss den igår och ska in med den till Hydraulservice här i stan. Föredömligt enkelt! Så om inte så lång tid kommer jag dessutom kunna berätta vad en ompackning av sagda pryl kostar!

Användarvisningsbild

Re: Rotator?

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#57948 http://www.jonab.nu/

http://w1.111.telia.com/~u11106800/finnroto.htm

Finn-Rotor FR10 kan jag rekomendera.
Vi har 2st.
En sitter på en Rottne blondin med RG70 kran. Grip Carnab 0,25 (monterad med en fläns)
Den andra sitter på en Cranab 4000 kran. Grip Jönab 0,26/27.

Klarar 4ton.
Sitter den grova tappen på 59mm. (Dom små huggarvagnarna har 49mm)

Sen har dom FR15 oxå som säkert funkar för din del oxå. Bara å göra eller köpa en fläns beroende på vad du har för grip.

Avatar Fallback

Re: Rotator?

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#57960 Henrik K är nog vinnare! Helrätta priser tycker jag, griparna låg rätt åxå. Inte omöjligt jag byter den med framöver. Men jag undrar om inte FR 7 skulle räcka åt mig? 2 ton måste väl räcka till, eller är det dumsnålt att inte köpa den större?

Körningen jag gör rör sig om några dagar/år, blir ju vedkörning mest. Men tänkte börja köra lite mer då jag tänkte satsa lite mer på att sälja ved. Blir då i så fall till nästa år men det är ju inte förtidigt att putsa upp grejerna nu. Rotatorn jag har nu är det inget fel på men den svänger ju inte helt runt. Är spyless på att behöva släppa ner bunten på marken för att ta om när den hamnar fel. Ofta går det bra men inte alltid.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rotator?

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#57965 En FR7 är nog i minsta laget.
59 axel (FR10) är nog å rekomendera i alla fall till din kran. 49mm (FR7) sitter som jag skrev på alla mindre huggarvagnar.

edit:
Man kan få slang annslutningarna som sidomontering eller som front montering.
Kollar du skisserna så ser du hur jag menar. X eller W montering.
Har W montering på våra två.

Avatar Fallback

Re: Rotator?

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#57977 Tappen jag har är 49 mm. Funderar vilka problem det kan bli med en grövre :?: Då måste jag bygga om gripen lite grann om jag inte tänker fel?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rotator?

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#57992
roten skrev:Tappen jag har är 49 mm. Funderar vilka problem det kan bli med en grövre :?: Då måste jag bygga om gripen lite grann om jag inte tänker fel?


Har du redan en rotator med rund tapp ner i gripen på 49mm?

Avatar Fallback

Re: Rotator?

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#57998
Henrik K skrev:
roten skrev:Tappen jag har är 49 mm. Funderar vilka problem det kan bli med en grövre :?: Då måste jag bygga om gripen lite grann om jag inte tänker fel?


Har du redan en rotator med rund tapp ner i gripen på 49mm?


Ja den som sitter nu är 49 mm.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rotator?

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#58002
roten skrev:
Henrik K skrev:
roten skrev:Tappen jag har är 49 mm. Funderar vilka problem det kan bli med en grövre :?: Då måste jag bygga om gripen lite grann om jag inte tänker fel?


Har du redan en rotator med rund tapp ner i gripen på 49mm?


Ja den som sitter nu är 49 mm.

Tror aldrig att jag sett någon 280g rotator som haft rund tapp.
Ja då är det ju anntingen FR7 eller en FR10.7 som gäller i så fall så slipper du extra jobb.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).