Skogsmiljö och Trädlära

5 milj m3 skadas av barkborrar 2019 men ingen 2:a svärmning

11 inlägg 3690 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

5 milj m3 skadas av barkborrar 2019 men ingen 2:a svärmning

Torbjörn Johnsen  
#578262 Skogsstyrelsens bedömning för 2019 är att ca 5 miljoner m3sk kommer att angripas av barkborrar i sommar. Dubbelt så mycket skog som i fjol. Allt enligt artikel i Land Skogsbruk där de refererar till Johan Harrysson som är distriktschef på Skogsstyrelsen i Blekinge och ordförande i styrgruppen med ansvar för barkborrebekämpningen i Götaland.

Trots att angreppen blir större än i fjol tror inte Skogsstyrelsen att barkborrarna hinner med en andra svärmning i år:

Till skillnad från i fjol blir det dock ingen andra svärmning, vilket var fallet under fjolårets extremvarma sommar. Därtill har vädret varit för svalt och nu är tiden ute för barkborrarna att svärma en andra gång.


Skogsstyrelsen tror att svenska skogsägare kommer att få brottas med stora barkborreskador många år framöver även om utfallet i år ligger långt från Skogsstyrelsens värstascenarier om 12 miljoner m3sk angripen skog.

Läs hela artikeln i Land skogsbruk här.

#barkborreangrepp2019



   TS
Användarvisningsbild

Re: 5 milj m3 skadas av barkborrar 2019 men ingen 2:a svärmn

Brozzlaren  
#578303 Är dom inte lite väl tidigt ute med att blåsa faran över?

Användarvisningsbild

Re: 5 milj m3 skadas av barkborrar 2019 men ingen 2:a svärmn

Anton Holmström  
#578348 Lite kanske.. Men hur sannolikt är det att vi får en väldigt varm, torr och lång höst?

Användarvisningsbild

Re: 5 milj m3 skadas av barkborrar 2019 men ingen 2:a svärmn

Torbjörn Johnsen  
#578350 Jag tror inte att de blåser faran över egentligen. Dubbelt så mycket som i fjol är ju ganska illa men ”det kunde ha varit ännu värre”. Skogsstyrelsen säger att vi får räkna med barkborreproblem många år framöver. Men du menar kanske att de redan nu avfärdar en andra svärmning?

   TS
Avatar Fallback

Re: 5 milj m3 skadas av barkborrar 2019 men ingen 2:a svärmn

r93  
#578366 När man åkt igenom södra Sverige under semestern så ser man vilka mängder det är och kommer att bli, det är väldigt många skogsägare som inte bryr sig/har kunskapen om detta, alla hänger tydligen inte på Skogsforum konstigt nog :shock:

Användarvisningsbild

Re: 5 milj m3 skadas av barkborrar 2019 men ingen 2:a svärmn

Brozzlaren  
#578387 Ja, det känns inte bra. Har ägnat hela sommaren åt borrar och vad jag kan förstå så är inte faran över i dom här trakterna.

Användarvisningsbild

Re: 5 milj m3 skadas av barkborrar 2019 men ingen 2:a svärmn

anersimyra  
#578439 Den här sommaren har hittills varit extremt gynnsam för insekter som lever av nektar, anledningen är årets rika blomning som i sin tur beror på förra sommarens torka, individantalet är på vissa håll helt extremt stor. Vissa insektsarter som invandrat från södra Europa och Afrika klarar tvärtemot vad man tidigare trott av att övervintra i Sverige, dessutom misstänker man att inhemska arter numera kläcks i ytterligare generationer senare på året.

Användarvisningsbild

Re: 5 milj m3 skadas av barkborrar 2019 men ingen 2:a svärmn

Svenf  
#578539 När man åker genom landskapet i södra Sverige ser man mycket angripen skog men väldigt liten avverkningsaktivitet, både maskinell och manuell/självverksammt, vad beror det på, alla skogsaktörer är ju överens om att det är viktigt att få ut skadad skog i tid. Det har varit mycket prat om "sök och plock", vi har sökt och avverkat ca 70 fub som självverksamma och haft entreprenör till ungefär det dubbla. Vi tyckte att vi var ute i tid men vad hjälper det när virket blir kvar vid bilväg?

Användarvisningsbild

Re: 5 milj m3 skadas av barkborrar 2019 men ingen 2:a svärmn

hemhuggare  
#578718 Det är nog mer aktivitet än det som syns från vägen Kan bara svara för mig själv och några nära kompisar men vi har hållit på i omgångar hela sommaren och om du anmäler till virkesköpare så är svaret att alla jobbar så mycket det går och ändå är det väntetid på att få skördarhjälp på ca 3-4 veckor. Ska själv ut och leta igen i morron efter några dagars ledighet. Det känns inget vidare man lär väl hitta ytterligare angrepp och arbete efter de senaste dagarnas värme 😢

Användarvisningsbild

Re: 5 milj m3 skadas av barkborrar 2019 men ingen 2:a svärmn

loppan  
#579301 Jag har just nu barkborreinvation i pannrummet efter att ha kört in årsveden från gårdsplan för någon vecka sedan.
Det brukar kläcka lite inomhus men i år är det extremt.
Har även huggit ungefär det dubbla i volym denna sommar som vart angripet(50 fub mot 25).
Men det är ändå små volymer.

Är även jag förvånad över hur många som inte verkar bry sig om sina skador då man ofta ser angripen skog
som fått borren i sig efter midsommar.

Användarvisningsbild

Re: 5 milj m3 skadas av barkborrar 2019 men ingen 2:a svärmn

Brozzlaren  
#579327 Åkte från Herrljunga till Nossebro marken idag, såg inte en opåverkad granskog nånstans. Läget är definitivt allvarligt.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).