Motorsåg och handhållet

Oförlorbara svärdsmuttrar ihop med Timberjig

8 inlägg 2507 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Oförlorbara svärdsmuttrar ihop med Timberjig

HenkeHenke  
#578309 Jag har under några år använt min Husqvarna 353 ihop med Timmerjig från Logosol
Jag sågar upp vindfällen ute på plats i skogen till Staketstolp och dylikt
Jag ska erkänna att sågen varit lite i klenaste laget men det har ändå fungerat rätt ok.

Nu har jag kört sönder min 353:a när jag barkade borre granar. Under tiden som jag lagar den så ska jag köpa mej en ny såg. Den ska mest användas som en allround såg främst till grövre granskog, jag har varit rätt nöjd med 353:an men nu vill jag ha lite mer styrka för körandet med Timberjigen

Instinktivt så faller valet på en Husqvarna 560 men jag är osäker på hur det funkar med de oförlorbara svärdsmuttrarna när man ska montera Timberjigen, går det att ta bort muttrarna med våld?

Ett annat alternativ är Stihl 391 den verkar lite mer lämplig ihop med Timberjigen med mer cylinder volym och 3/8 delning som klyvkedjor finns i.

Jag känner att 15” svärd räcker och jag lägger helst inte mer än 8000 någon som har några synpunkter/idéer?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Oförlorbara svärdsmuttrar ihop med Timberjig

576xp  
#578336 Du kan enkelt och utan våld ta bort muttrarna och sätta tillbaka dom igen om du vill.

Avatar Fallback

Re: Oförlorbara svärdsmuttrar ihop med Timberjig

HenkeHenke  
#578354 Så bra [emoji846]
Då lutar det nog åt att de blir en 560 känns som en bra såg till ett vettigt pris

   TS
Avatar Fallback

Re: Oförlorbara svärdsmuttrar ihop med Timberjig

Tralsmo  
#578356 Blev av med min stihl 660 för ett tag sen , som ja använde på mitt logosol m8.

Har köpt en stihl 462 för å kunna ha allround istället för min gammla 357 å 660 (357 sheppshultstrimmad som ja ochså blev av me) å 462 ä ja väldigt nöjd me som ersättare.
Funkar bra på logosolen. Kör ju inte så mycket på logosolen men verkar funka bra å ä synnerligen bra till grövre fällning.
Har 20tums svärd på den i i huggning å det räcker mer än väl te de ja håller på me.
Hadde tänkt å skaffa 24tums te 462 men där ja handlar hadde dom bara 20 å 28 tum, å ja tyckte att 28 va lite möcke så de feck blev så

Avatar Fallback

Re: Oförlorbara svärdsmuttrar ihop med Timberjig

Tralsmo  
#578358 Glömde ju å säga att muttrarna till svärdshållarn knackar ja dit å den utan problem på 462an.
Ä ju andra muttrar när man använder ningen till logosol.

Avatar Fallback

Re: Oförlorbara svärdsmuttrar ihop med Timberjig

Tralsmo  
#578359 Jävla stavprogram, jiggen ska de ju va.

Avatar Fallback

Re: Oförlorbara svärdsmuttrar ihop med Timberjig

HenkeHenke  
#578403 Trevligt att höra att du är nöjd med 462:an Tralsmo jag vill köpa en jag oxå. Men tyvärr känns nästan 13tusen som för mycket att lägga på en såg just nu
Kör du alltid med klyvkedja när du använder Timberjigen? Själv har jag bara kört med vanlig eftersom jag inte kunnat köpa någon klyvkedja med 0,325 delning...

   TS
Avatar Fallback

Re: Oförlorbara svärdsmuttrar ihop med Timberjig

Tralsmo  
#578435 Ja har alltid kört med klyvkedja.
Har köpt kedja å svärd av logosol till min 660. Passar 462 ochså.

Beroende på hur mycket man sågar , men man ska nog ha så stor såg som möjligt.
När jag sågar i logosolen så går ju sågen på maxbelastning nästan hela tiden.
Att manuellhugga i skogen belastar ju inte sågen alls på samma vis.

Kan ju bara hålla med att 462 ä dyr men för mig va det ett alternativ därför att ja ersatte 2 sågar med en.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).