Motorsåg och handhållet

husqvarna 390 36” svärd

51 inlägg 5855 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

husqvarna 390 36” svärd

Deichenpoff  
#578211 halloj
jag hade i praktiken bestämt mig för en stihl 661 till min kommande timmerjig, den verkar man kunna ha vad som helst på.
men nu hittade jag husqvarna 390 för en rimlig peng men med något mindre effekt, längsta rekommenderade svärd 28”(varför)?

just nu är det inte timmer som är aktuellt utan slöjdvirke som jag klyver med ämnet liggande och gör nudlar som det tydligen kallas.

min svarv tar 40 cm ,jag behöver ca 10 cm extra för sprickor på varje sida (ändförseglar)
då har vi 60 cm sen behöver jag nya 10cm för att inte nudlarna ska fastna i sågen och kanske 5 cm vid spetsen, så det borde räcka med 32” men hittar inga sådana svärd utan bara 36”.

kommer sågen storkna av detta eller kommer det att funka, det blir väl värre sen med men då behöver jag inte så långt svärd.

hoppas någon har input!
mvh Mattias



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: husqvarna 390 36” svärd

anersimyra  
#578214 28” är max rekommenderad svärdslängd i fullt ingrepp i virke, men 390 klarar galant ett 36” i fullt ingrepp.. :-bd

Avatar Fallback

Re: husqvarna 390 36” svärd

Avslutat-02  
#578216 Samma sak som vanligt, det går att köra en hva 390 med 36" svärd, men det måste vara vasst, och sågen kan behöva vila lite mera, eftersom den inte kyler på samma sätt som i skogen.
Ta det bara lugnt och använd huvudet så går det bra.

Avatar Fallback

Re: husqvarna 390 36” svärd

Palakangas  
#578228
vinterrojarn skrev:Samma sak som vanligt, det går att köra en hva 390 med 36" svärd, men det måste vara vasst, och sågen kan behöva vila lite mera, eftersom den inte kyler på samma sätt som i skogen.
Ta det bara lugnt och använd huvudet så går det bra.

Ge järnet en timme i dag så vet du,

Användarvisningsbild

Re: husqvarna 390 36” svärd

Deichenpoff  
#578241 Kanske blir järn ikväll när solen gått ned men nu blir det inte ens knop 🤒
Är det mildare för sågen att nudla eller kapa?
Jag nudlar med min 550 med 18” nu och visst blir den varm men jag låter den vila eftersom jag passar på att ändförsluta och dyl under tiden.

Har försökt att såga från 2 håll men det är precis omöjligt att hamna i rätt spår så att säga.
Hade gärna sluppit lägga ut pengarna på ny såg men nya verktyg räknas ju inte som en kostnad eller 😁

   TS
Användarvisningsbild

Re: husqvarna 390 36” svärd

totte  
#578244 Det tenderar att gå lite tyngre när man klyver längs med, eftersom de långa spånen, "nudlarna" blir trögare för kedjan att dra ut ur spåret.

36" svärd finns hos Skogsverktyg: https://www.skogsverktyg.se/S-gkedjor-s ... x-1-5mm/2/

Avatar Fallback

Re: husqvarna 390 36” svärd

Avslutat-02  
#578250
Deichenpoff skrev:Kanske blir järn ikväll när solen gått ned men nu blir det inte ens knop 🤒
Är det mildare för sågen att nudla eller kapa?
Jag nudlar med min 550 med 18” nu och visst blir den varm men jag låter den vila eftersom jag passar på att ändförsluta och dyl under tiden.

Har försökt att såga från 2 håll men det är precis omöjligt att hamna i rätt spår så att säga.
Hade gärna sluppit lägga ut pengarna på ny såg men nya verktyg räknas ju inte som en kostnad eller 😁



Jag brukar också "nudla" men då använder jag ägg,mjöl,vatten och salt..... Eller vad menar ni med nudla? :lol:

Användarvisningsbild

Re: husqvarna 390 36” svärd

Deichenpoff  
#578272 När man sågar längs med fibrerna kalla på engelska noodling, om det har med pungmassage att göra vet jag inte men bildgoogla så får du säkert veta🤣

   TS
Användarvisningsbild

Re: husqvarna 390 36” svärd

Deichenpoff  
#578274 36 hittade jag som jag skrev men 32 var det lite tomt på

   TS
Användarvisningsbild

Re: husqvarna 390 36” svärd

totte  
#578290 Jag städade lite i tråden, försök att begränsa lustigheterna i de här sakliga avdelningarna.

Användarvisningsbild

Re: husqvarna 390 36” svärd

totte  
#578291
Deichenpoff skrev:36 hittade jag som jag skrev men 32 var det lite tomt på


Jaha, jag gick på rubriken där det står 36". Men om du nu inte hittar nåt 32 så får du väl köra 36, det avgörande för vad sågen orkar är inte hur långt svärdet är utan hur mycket trä den skall skära.

Användarvisningsbild

Re: husqvarna 390 36” svärd

Deichenpoff  
#578315 Har lite dålig koll på vilka parametrar som tröttar ut sågen men anläggningsytan borde ju vara viktigast, men nånstans så borde svärdlängden spela in eller?

Viktigast för mig är att inte sabba något med överlast.

   TS
Användarvisningsbild

Re: husqvarna 390 36” svärd

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#578322 Det går varmt o skära långspån med.
Det kräver mer kunskap i filning och körning om man kapar på tvörs.

Användarvisningsbild

Re: husqvarna 390 36” svärd

Deichenpoff  
#578323 Heter det långspån på svenska, nu vet jag det!

   TS
Användarvisningsbild

Re: husqvarna 390 36” svärd

anersimyra  
#578324 Det som sliter mest på svärdet vid klyvsågning är när man sågar riktigt klent och vid kantning av virke då anliggningsytan blir liten.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).