Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Nytt projekt ska flytta skogsmaskinförare till kontoret

68 inlägg 21412 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Nytt projekt ska flytta skogsmaskinförare till kontoret

Brozzlaren  
#534437 Ja där har du lösningen på alla problem i skogen: Drönare. Plocka dom träden du vill ha, flyg dom till gemensamma upparbetningsplatser förslagsvis ett i varje landskap i anslutning till större träindustri. Satsa alla resurser på denna omställning omedelbart. 😉

Olofsfors skogsmaskinsband
Avatar Fallback

Re: Nytt projekt ska flytta skogsmaskinförare till kontoret

r93  
#534442 Tror det ligger lång långt fram i tiden, framföra ett fordon i skogen med stubbar sten träd och surhål kräver enorm datorkraft, eller ska dom köras via länk?
Som en simulator?

På en slät ändlös åker så är det ju helt annat.

Såg på vetenskapens värld angående AI och autonoma drönare, och enligt många där så ligger sådant långt långt fram, dock går utveckligen snabbt.

Bara en sådan sak att se och känna igen en katt i olika vinklar tog flera år att utveckla av flera universitet som samarbetade, dock var detta runt 2011 tror jag, men alla har väl kommit till någon sida där man ska ”kryssa i alla rutor med bilar” för att visa att man är människa.

En autonom skotare kommer först efter självkörande lastbilar, då det är galet mycket mer ekonomi i det, vilket innebär att dom skarpaste hjärnorna troligtvis sitter och knackar på det.

Men det är spännande med utveckling!!
Jag påstår att just momentet såga ner och aptera ett träd har nått peak utveckling, visst det går säkert att skruva upp hastigheten på såg och matarhjul något men sedan??

Användarvisningsbild

Re: Nytt projekt ska flytta skogsmaskinförare till kontoret

Seb macahan  
#534445 Kan det inte vara andra faktorer än just vad vi tror som driver forskningen framåt, tex brist på att få tag i duktiga förare, arbetsmiljö eller att man ser en stor variation mellan förare. Med ett autonomt system blir kanske maskiner nyttjade till max gällande produktion kontra livslängd. Det är ju trots allt ganska stora investeringar som inte producerar bättre än "gubben" i dom. När vi bytte bil i fjol så provade jag den modellen vi köpte fast som autonom, det enda som krävdes var o lägga ett finger på ratten på en liten platta. De val och sätter den körde på övertygade mig ganska snabbt att vi har redan tekniken, vi måste lära oss att handskas med tanken att vi är sämre än robotar "datorer". Pristillägg för o få bilen helt auto var inte mer än 35k men jag valde ändå en där jag kör själv. Men grymt imponerad, behövde varken parkera eller tänka på stopplysen hastigheter etc etc.
Med den processorkraft och känslighet vi har i opto-teknik och sensorer tror jag faktiskt att det är förhållandevis enkelt o bygga en skördare autonom. Där jag arbetade med utveckling innan hade vi en produktionslinje varav en avsyningsutrustning detekterade minsta avvikelser på ett kretskort, maskinen matade fram ca 200kretskort i minuten. Minsta lilla fel så sorterade de genast ut det kortet, oftast gällde fel motstånd tex och dessa var 1x2mm i storlek och med text som man endast såg med lupp eller förstoringsglas.

Avatar Fallback

Re: Nytt projekt ska flytta skogsmaskinförare till kontoret

r93  
#534450 Dock är det ganska simpla grejer, läsa av hastighet alla skyltar är likadana med olika siffror, lära sig rött gult och grönt ljus, ganska simpelt, parkera bilen är imponerande men det är ju ”bara” att placera sig inom luckan, i skogen så måste den hålla koll på omgivningen hela tiden, ris och skit som stör optiken, om det ligger lite toppar och ris över virkeshögen, förstår den det?

Ser den skillnad på en rishög täckt med snö kontra en sten?

Ser den skillnad på en vattenpöl eller en grävd håla?

Ser den skillnad på sylvass stenskärva eller en halvt förmultnad stubbe som har samma form?


Samt kretskort, alla ska se exakt likadana ut, är det något som avviker så bort, ganska simpelt.

Användarvisningsbild

Re: Nytt projekt ska flytta skogsmaskinförare till kontoret

Fredrik Reuter  
#534502 Deepmind är ett AI projekt där en virtuell kropp får virtuella sensorer på givna ställen och sedan en hinderbana framför sig. Datorn får sedan en uppgift: klara banan, kommer du inte fram, lär av misstaget och jobba vidare.

Skapligt imponerande men samtidigt är det en lååång resa...


   TS
Avatar Fallback

Re: Nytt projekt ska flytta skogsmaskinförare till kontoret

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#534538 Tror på drönare som tar ut helstam.
Ska vi köra omkring i skogen med skotare som väger 30-40ton?
En maskin som enbart fäller kan göras tämligen lätt.
Groten som återförs till skogen kan malas och spridas på hygget med samma drönare.

Användarvisningsbild

Re: Nytt projekt ska flytta skogsmaskinförare till kontoret

Fredrik Reuter  
#534546 I 15 år har det forskats och satsats pengar på automation och självkörande skogsmaskiner. IFOR är ett bland de första projekten där VINNOVA finansierade ett ganska gediget projekt där Umeå Universitet var projektägare. Du kan läsa mer om IFOR i länkarna nedan.

Att det forskats i 15 år vittnar om att det troligtvis är ganska svårt att få fram system som fungerar. Men ändå visar slutrapporten från IFOR att tekniken finns och det är möjligt att bygga dessa skogsmaskiner. Det är nästan som att problemet sitter någon annanstans. Kanske så enkelt att det är svårt att motarbeta människans vilja. Kombinationen av komplex teknik för att köra något autonomt i skogen tillsammans med att det fortfarande finns en vilja hos människan att köra skogsmaskiner kan vara akilleshälen för tekniken.

https://www.umu.se/nyheter/37-miljoner- ... n_5841904/
http://www8.cs.umu.se/research/ifor/en/ ... -10-12.pdf

En nyhet som kan stärka denna tes är att Volvo idag meddelar att de levererar totalt 6st autonoma Volvo FH16 lastbilar som helt själva ska köra en fem kilometer lång sträcka mellan ett kalkbrott och krossanläggningen. De styrs sedan av hjullastare på siten.

Här levereras alltså färdiga produkter, idag.

Anledningen tror jag är att det är extremt monotont arbete där tekniken kan ersätta människa (som ändå inte vill).
Frågan är om vi är där i skogen? Dessutom lite synd att Volvo inte är med i projektet, det kanske skulle underlätta...?

http://news.cision.com/se/ab-volvo/r/vo ... s,c2677473

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nytt projekt ska flytta skogsmaskinförare till kontoret

Temlav  
#534573 Mina tankar kring detta:
Den här typen av "stora" forskningsprojekt, är ju egentligen bara en "brainstorming" i lite större format, där man skickar upp allsköns galna idéer och förslag på bordet.
Inget förslag är dåligt, utan alla idéer är bra idéer.
Min gissning är att det egentliga målet inte är att utveckla en eller flera självkörande skogsmaskiner, utan "bara" utveckla lite ny teknik.

Även om det bara är en litenliten del av alla idéer och förslag som kan användas till nånting vettigt i slutändan, kan man ändå räkna med att det kommer ut nåt bra/nytt ifrån dessa, i form av ett nytt tillval som på något sätt förbättrar situationen.

Att delvis automatisera processer under delar av dagen, kanske kan ge stor avkastning i slutändan?!?

Gula Komatsu har haft ett autonomt system till försäljning i många år. (gissningsvis i ca 10 år)
Från deras hemsida:

AUTONOMOUS HAUL SYSTEM (AHS)

Komatsu Autonomous Haulage System
Komatsu is the first manufacturer in the world to commercialise Autonomous Haulage Systems in the mining industry. Each autonomous dump truck is equipped with vehicle controllers, a high precision GPS system, an obstacle detection system and a wireless network system. These features allow the dump truck to safely operate though a complex load, haul and dump cycle and to integrate with the dozers, loaders and shovels that are also part of the autonomous system.

The Autonomous Haulage System (AHS) allows unmanned operation of ultra-class mining trucks.


Komatsu developed AHS to deliver these key benefits for our customers:
Reduced number of drivers working in hostile and remote condition
Increased safety on mine sites
Reduced operating costs – extended tyre life
Increased productivity and efficiency
The environmental benefits of the AHS system are reduced fuel consumption and emissions.

Så nog tror jag att det finns tillräcklig kompetens i den gruppen för att kunna komma fram med nåt skoj!

Avatar Fallback

Re: Nytt projekt ska flytta skogsmaskinförare till kontoret

r93  
#534605 Jag låter verkligen som en tjurskallig motsträvare...... :wink:

Men, lastbilarna ska ju bara åka från a till b, på väg, utan att krocka med någon.

Det är ju precis som vilken lagerrobot som helst, bara att det är utomhus och större.

Skota virke är bra mycket besvärligare!

Prövade inte någon detta för ett gäng år sedan att det skulle gå en drönarskotare efter skördaren?

Vad hände med det?

Avatar Fallback

Re: Nytt projekt ska flytta skogsmaskinförare till kontoret

r93  
#534633
Röjkvist skrev:Tror på drönare som tar ut helstam.
Ska vi köra omkring i skogen med skotare som väger 30-40ton?
En maskin som enbart fäller kan göras tämligen lätt.
Groten som återförs till skogen kan malas och spridas på hygget med samma drönare.


Nja, det måste ju vara kilo bakom så inte trädet går åt fel håll?

Går trädet åt fel håll så är drönarstackaren mos.

Visst i gallring så behöver den ju inte vara tung, men då ska den ju räkna ut själv åt vilket håll trädet ska gå, så den inte förstör träden som ska vara kvar.

Dessutom ska den ju lista ut vilka träd som ska bort med, ska man ha en gubbe som går och ”märker” träden innan så är det ju ingen vinst med det, bättre att han sitter i en hytt som idag.

Tydligen så håller Luleås universitet på med att bygga en drönarmarkberedare, det kanske är en lämplig början då det inte är så många moment att hålla reda på, dock så måste den lära sig att se skillnad på en rutten stubbe med mossa på eller en sten med mossa på annars blir det svårt.

Användarvisningsbild

Re: Nytt projekt ska flytta skogsmaskinförare till kontoret

Davvi  
#534638 Inom gruvindustrin förekommer ju fjärrstyrda maskiner, några fungerar bra andra mindre bra. En fjärrstyrd har än så länge inte samma känsla för ojämnheter och variationer men användbara i riskområden.
Tror det ligger långt borta med helt självkörande, men under bra förutsättningar bör fjärrstyrt fungera redan idag.

Avatar Fallback

Re: Nytt projekt ska flytta skogsmaskinförare till kontoret

Hema  
#534660 Utvecklingen är inte linjär, utan exponentiell. All utveckling går bara snabbare och snabbare och med maskininlärning (mer eller mindre på samma sätt vi lär oss), så kommer en maskin lära sig se skillnad på olika saker i skogen och varje ny erfarenhet kommer den dela med sig till övriga maskiner i realtid.

Skillnaden mellan maskin och människa är att vi är bra på lite om mycket, medans maskinerna kommer vara bra på mycket om lite (iaf specialmaskiner).

Det där om autonoma lastbilar, styrda av hjullastare vid påfyllning, låter som Beasten borde funkat och inte tvärtom, där skotrarna styrde skördare. Men det nämnde en kvinnlig utvärderare redan då. 👍

Hur maskinerna blir, beror nog på vilket skifte det är och om det blir trakthyggesbruk eller kontinuitetsbruk.

Fredriks farhåg angående datainsamling är nog befogad, kan man lösa det på sätt att markägaren får äganderätt över dessa på något sätt?

Seb, har också jobbat inom sådan elektroniktillverkning och kan bara instämma i din beskrivning till fullo.

Användarvisningsbild

Re: Nytt projekt ska flytta skogsmaskinförare till kontoret

N Greger  
#534728
Röjkvist skrev:Tror på drönare som tar ut helstam.
Ska vi köra omkring i skogen med skotare som väger 30-40ton?
En maskin som enbart fäller kan göras tämligen lätt.
Groten som återförs till skogen kan malas och spridas på hygget med samma drönare.
Tror inte att transport av hel stam med drönare är lämpligt för lufttransport är extremt energikrävande = oekonomiskt och miljömässigt förkastligt.

Användarvisningsbild

Re: Nytt projekt ska flytta skogsmaskinförare till kontoret

Fredrik Reuter  
#578202 I det senaste numret av Skogforsks tidning Vision så skriver nu Skogforsk att världens första fjärrstyrda skotare ska rulla i skogarna utanför Uppsala under hösten 2019. Det är på en testbana som skotaren ska testas och även genom AI läras upp att se hinder på vägen.

Tanken är alltså att projektet ska göras i steg och slutmålet är en helt självkörande skotare, inte ens fjärrstyrd.

Anledningen till projektet är enligt Skogforsk problematiken med att det inte går att få tillräckligt många unga människor att välja skogsmaskinsyrket.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nytt projekt ska flytta skogsmaskinförare till kontoret

Anton Holmström  
#578353 Att ta fram ett autonomt skogsfordon är ju till många delar så mycket enklare än en självkörande bil.

* Betydligt lägre risk för människoskada
* Betydligt lägre hastighet
* Obetydligt med rörliga objekt i arbetsområdet

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).