Motorsåg och handhållet

Stihl 011 AVT

18 inlägg 3638 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Stihl 011 AVT

morco  
#577729 Jag fick med en 011AVT ”electronic” i ett köp av vedklyv, verkar vara någon form av tophandsåg och den startade efter att ha stått många år.

Jag har sökt info kring denna men verkar inte finnas mycket skrivet, ovanlig eller gammal??

Vad säger de belästa om denna, hur gammal kan den tänkas vara och är den värd att kosta på nytt svärd och kedja?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Stihl 011 AVT

totte  
#577732 Här finns en del om Stihl 011AVEQ som bör vara samma såg som din utom att du har topphandtag, som "T" står för.
http://www.acresinternet.com/cscc.nsf/e ... enDocument

Om sågen går bra så är den förvisso användbar, även om topphandsågar mest är avsedda att användas för arboristarbete. Kanske inte så lämplig för gallringsarbete men för diverse småjobb kan den vara riktigt händig.

Avatar Fallback

Re: Stihl 011 AVT

morco  
#577734 Ja, det är ju inte en såg för gallring men skulle kunna funka som reservsåg då min MS210 sitter fastklämd i någon stock...

Kan man se på maskinskylten när den ör tillverkad, började tillverkad 1981 står det men den kanske är nyare?

   TS
Avatar Fallback

Re: Stihl 011 AVT

morco  
#577735 Fundering, sågen startade relativt lätt men var extremt kinkig och stannade när man gav den gas, fick liksom smyga upp gasen länge innan den svarade.

Är det lågfartskruven som ska öppnas? Ska självklart kolla filtret innan den justeras...

   TS
Avatar Fallback

Re: Stihl 011 AVT

Avslutat-02  
#577743 Prova att öppna ställskruvarna lite grann, gör inget om den har stått att den får lite fetare blandning.

Avatar Fallback

Re: Stihl 011 AVT

morco  
#577756 Var ju fantastiskt att den startade, filtret ser ju inte nytt ut och jag är säker på att den tyske ingenjören menade att slangen skulle ansluta mot förgasaren😁

   TS
Avatar Fallback

Re: Stihl 011 AVT

morco  
#577757 Enligt specen Totte länkade skulle den väga 4,7 kg med 13” svärd, har ingen våg men den känns betydligt lättare....
Är ju ingen arborist men jag börjar nog få lite ❤️ för denna lilla såg!

   TS
Avatar Fallback

Re: Stihl 011 AVT

Blivande snickare  
#577759
morco skrev:Fundering, sågen startade relativt lätt men var extremt kinkig och stannade när man gav den gas, fick liksom smyga upp gasen länge innan den svarade.

Är det lågfartskruven som ska öppnas? Ska självklart kolla filtret innan den justeras...

Förgasarmembranen kan löna sig att byta ifall sågen stått länge. Lika så bränsleslangen.
Kom ihåg filtret i tanken också!

Användarvisningsbild

Re: Stihl 011 AVT

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#577766 020 var proffs sågen för de som ville ha topphandtag.
Dessa var semipro/farmar klass.

Ut med L lite hjälper inte det öppna H med lite hjälper inte det pumoar den inte som den ska och koll på slang och filter nödvändigt före detta...

Avatar Fallback

Re: Stihl 011 AVT

morco  
#577769 Tack för svar, ska försöka fixa igång denna, det blir en bra reservsåg!

Jämfört med andra tophandsågar känns denna lite som ett mellanting med handtaget något bakom tyngdpunkten och därför tror jag den faktiskt går att använda!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stihl 011 AVT

totte  
#577807
morco skrev:Enligt specen Totte länkade skulle den väga 4,7 kg med 13” svärd, har ingen våg men den känns betydligt lättare....
Är ju ingen arborist men jag börjar nog få lite ❤️ för denna lilla såg!


Kan väl sägas att det där med vikter är ofta ganska osäkra siffror, vi vet ju inte om det är fabrikens uppgifter eller om nån har vägt sågen och i så fall hur rätt den vågen visade. Men oftast, om vikten anges med svärd och kedja, så är det också fulltankad som gäller. Det är ju hursomhelst en lätt och smidig såg och en riktigt bra reservsåg att ha.

Skulle nog rekommendera en ordentlig genomgång av hela bränslesystemet fr o m tankfilter t o m förgasaren.

Avatar Fallback

Re: Stihl 011 AVT

morco  
#577814 Ja det kommer nog behövas, tänkte knipsa av en kort stump av slangen och trä på den på stosen den lossnat från, slangen var hur spröd som helst....
Det blir demontering och byte när tid finns! Den andra slangen var i fint skick men den kanske redan är bytt en gång

   TS
Avatar Fallback

Re: Stihl 011 AVT

morco  
#577815 Jag vet ju inte om den gått på Handelsbanken eller Aspen, Är det ok att gå över på Aspen om man bara blåst genom förgasaren eller måste den rengöras med något skarpt??

   TS
Avatar Fallback

Re: Stihl 011 AVT

morco  
#577816 Telefonjävel, jag skrev handelsbensin....

   TS
Avatar Fallback

Re: Stihl 011 AVT

Avslutat-02  
#577817 Det är okej oavsett om den vill gå på handelsbanken =)) eller på aspen alkylat.
Behöver inte göra mer än du gjort..
Tack för skrattet.. :-bd :mrgreen:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).