Skogsröjning

Kan skattelättnader skapa fler skogsjobb....

50 inlägg 9589 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kan skattelättnader skapa fler skogsjobb....

Avslutat-02  
#577529 Här kan vi diskutera skatteläget och sådana frågor.

Men snälla inga Youtube klipp eller påhopp, håll gärna god ton.

:-bd



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Kan skattelättnader skapa fler skogsjobb....

Avslutat-02  
#577536 Kan verkligen skattelättnader ge de jobben vi behöver?

Jag är inte helt säker på detta, i det stora hela så är det klart att man skapar arbetstillfällen, men kommer det verkligen vara så långvarigt?

Och hur kommer samhället i stort att reagera på detta?
Finns ju redan en halv sanning om svartjobb och skattefusk.

Men hur blir det med skattepengar till välfärden?

Sverige går redan på bottenskrapet vad det gäller skattemedel, och möjligheten till att kunna få/ta emot bidragen som man är beroende av vid t,ex sjukskrivning.

   TS
Avatar Fallback

Re: Kan skattelättnader skapa fler skogsjobb....

Hema  
#577555 Som jag skrev i andra tråden. Om man reformerad skattesystemet, så att mer skatt på ekonomisk spekulation framför skatt på arbe, kan bruttolönerna sänkas (utan att nettolönen påverkas). Detta skulle göra det billigare att anlita/anställa.

Vilket borde betyda att fler jobb och/ellerbbättre löner skulle skapas/erbjudas. :-bd

Avatar Fallback

Re: Kan skattelättnader skapa fler skogsjobb....

Avslutat-02  
#577556 Det skulle det kunna göra, men de långsiktiga effekterna av detta blir nog tyvärr att Sverige har ännu mindre skattemedel att röra sig med.

Vi lägger ut pengar på en massa annat som skulle kunna hjälpa till att sänka skatten....

   TS
Avatar Fallback

Re: Kan skattelättnader skapa fler skogsjobb....

jannee  
#577557 Skattelättnader/subventioner - jävla va bra, snart är vi en riktig kommuniststat.
Är ni goa vänner så blinda och inte märker varit vi är och varit på väg länge :?:
Vänd bara blicken mot era jordbruksvänner, de är idag HELT och hållet beroende av subventioner, är det verkligen så ni vill ha att det ska vara/bli.
SJÄLVKLART BARA ATT RÄTTA IN SIG I LEDET :!: :!: :!: :!: :!: :!: :!:

Avatar Fallback

Re: Kan skattelättnader skapa fler skogsjobb....

Avslutat-02  
#577561 Ingenting blir bättre av att subventionera ett system egentligen, skatten behövs till annat...

Men tydligen så ska man ha allt i plånboken tills den dagen man blir sjuk, för då kan man inte betala.

   TS
Avatar Fallback

Re: Kan skattelättnader skapa fler skogsjobb....

Avslutat-02  
#577566 Man måste kunna se länge i leden än bara till skattesänkningar och subventionera.

Vi kan inte bara sänka skatten, för även detta kostar pengar.
Om inte annat i uteblivna intäkter....

Men det är väl skit samma för många.
Jag tycker då inte att skatten är problemen utan stelheten på arbetsmarknaden möjligtvis.

   TS
Avatar Fallback

Re: Kan skattelättnader skapa fler skogsjobb....

Hema  
#577575 Om väljer att minska skatten på arbete och höja på exempelvis ekonomisk spekulation, Så behöver inte den totala skatteinkomsten att minska.

Avatar Fallback

Re: Kan skattelättnader skapa fler skogsjobb....

jannee  
#577577 Vad menade du med dessa ord ?
stelheten på arbetsmarknaden
Förklara gärna för en som vet att idag gör arbetsgivarna exakt som de vill, framförallt när det gäller anställningar eller avskedanden.
LAS kan väl knappast vara mer urholkat än vad den redan blivit
Du/ni kanske vill att vi ska få det som det framgångsrika USA har det.
Timanställning dag för dag, "fast" anställning endast så länge arbetsgivaren detta föredrar.
Två veckors semester, ibland inte ens betald. Som chaffis måste du jobba ca 80 timmar i veckan för att bara överleva
Är det så vi vill ha det i Sverige - eftersom skatten är något lägre i USA
Du kan bli tvingad att jobba månader utan att få lön (federala jobb), ge du f*n i jobbet är du automatiskt avskedad.
Härdar du ut får du visserligen ut retroaktiv lön, men vilka klarar lång tid utan lön i USA.

Avatar Fallback

Re: Kan skattelättnader skapa fler skogsjobb....

Avslutat-02  
#577579 För det första, lugna ner tonen lite.

För det andra,

Detta är vad jag menade, den erfarenheten jag har är att vid provanställning så kan man bete sig nästan hur man vill.

Men i övrigt så följer man uppgörelse med facken.

Jag tror och tycker att man ska kunna gå som lärling och kunna lära sig ett yrke, men väldigt få arbetsgivare är intresserade av detta tyvärr som jag upplever det iallafall.

Jag har själv haft lärlingar och det har fungerat bra.
Hade inte skogsföreningen försökt sänka ersättningen så hade jag nog haft anställda fortfarande.

Jag upplever arbetsmarknaden som stelbent.
Alla ska ha och kunna allt från början.

   TS
Avatar Fallback

Re: Kan skattelättnader skapa fler skogsjobb....

jannee  
#577600 Vet om många företag i OLIKA branscher som för att just sänka lönekostnaden men även för att kunna utnyttja befintlig personal ÖVER tillåtna regler/lagar avskedat sin personal för att senare "återanställa" dem som F skattare.
Vill du ha jobb - för det finns jobb men endast då som egen företagare. Och ja, just facket har då stillasittande accepterat just den lösningen eftersom de anställda inte haft något annat alternativ.
Då försvinner alla s.k. turordningsregler. :grin:

Avatar Fallback

Re: Kan skattelättnader skapa fler skogsjobb....

Hema  
#577604
jannee skrev:Vet om många företag i OLIKA branscher som för att just sänka lönekostnaden men även för att kunna utnyttja befintlig personal ÖVER tillåtna regler/lagar avskedat sin personal för att senare "återanställa" dem som F skattare.
Vill du ha jobb - för det finns jobb men endast då som egen företagare. Och ja, just facket har då stillasittande accepterat just den lösningen eftersom de anställda inte haft något annat alternativ.
Då försvinner alla s.k. turordningsregler. :grin:

Det där är en tråkig utveckling helt klart. Facket har stagnerat.

Avatar Fallback

Re: Kan skattelättnader skapa fler skogsjobb....

Palakangas  
#577608 Svenskt näringsliv och vissa politiska partier driver sin linje stenhårt och näringsidkare brukar väl gilla det? Säsongsanpassad arbetstid och uppsägning utan anledning ska tydligen rädda Sverige.

Avatar Fallback

Re: Kan skattelättnader skapa fler skogsjobb....

Avslutat-02  
#577638 Många firmor är idag inte helt rumsrena tyvärr och arbetsmarknaden är inte rolig för arbetstagaren.

Facken har inte förlorat mark för att arbetsgivarna gått framåt enbart utanför att facken har valt att lägga resurser och intresse i annat.

Man vill att medlemmar ska betala och stanna, men man kämpar inte för deras rättigheter längre.

Osäkra anställningar har ökat och bemanningsföretag har tagit över många o många verksamheter för att man inte orkar leta personal själv längre.

I min kommun så har ett bemanningsföretag fått i uppdrag att fixa fram ca 25 förskolelärare, sagt och gjort de utbildningar snabbt dessa på provanställning och då behöver inte bemanningsföretaget ha full kompetens utan kan avgöra själva om sin personal klarar kraven eller ej....

Seriös verksamhet?
Nä, men där vi...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kan skattelättnader skapa fler skogsjobb....

svampbob  
#577643 på det hela stora är det arbetstagarens marknad nu i Sverige och har varit i rätt många år. Det räcker med att titta på dagens ungdom. Jag frågade mina barn en gång om dom hade någon kompis som gick arbetslös och fick svaret att dom inte kände till någon.
Det finns bättre och sämre jobb och arbetsgivare med dåliga och lågbetalda jobb har svårt att hitta några att anställa.
En kompis uppe i malmfälten sa "i Kiruna är det t.o.m svårt att hitta en dålig arbetare att anställa"

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).