Skogsmiljö och Trädlära

Värmebölja och stigande brandrisk

12 inlägg 2861 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Värmebölja och stigande brandrisk

Torbjörn Johnsen  
#577515 Jag tittade på väderprognoserna för de kommande tio dygnen och det ser ut att bli en massiv värmebölja med sol och högsommarvärme i i stort sett hela Svergie. Med dagstemperaturer runt 30 grader och nattemperaturer som på många ställen övrstiger 20 grader vilket då brukar klassas som "tropisk värme". Ingen nederbörd att räkna med överhuvud taget under perioden gör att det nu bör bli en starkt ökande brandrisk. En klen tröst kan ju vara att det inte ser ut att bli speciellt blåsigt men det är nog läge att fylla gödseltunnorna och öka beredskapen.

Så här ser temperaturutvecklingen ut enligt yr.no:
https://www.yr.no/kart/#lat=60.39764&lo ... roj=900913

Bra badväder! Bra hötork! Men inget vidare för brandrisken :cry:



   TS
Avatar Fallback

Re: Värmebölja och stigande brandrisk

Relaskop  
#577538 I vissa områden så har det varit tort sedan länge. Lite regn under sista dögnet kommer inte vara länge i marken innan det är torkat upp igen,så det er definitivt läge för at vara klar med vatten denne veckan.

Användarvisningsbild

Re: Värmebölja och stigande brandrisk

Fredrik Reuter  
#577592 Ja, nu gäller det att ha koll och hjälpas åt.
SVT har nu en nyhet på "ettan" att det är risk för vattenbrist i 15 av Sveriges 21 län. I princip Götaland och Svealand exkl Dalarna.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/varn ... t-i-15-lan

Avatar Fallback

Re: Värmebölja och stigande brandrisk

Hanatorp  
#577679 Det har jag ej märkt här i Mark. Blev en dränkt katt på cyklingen till bussen 2 km i morse.
Alla mina vattentunnor är fyllda till bredden och har så varit nästan hela ”sommaren” 😟

Avatar Fallback

Re: Värmebölja och stigande brandrisk

r93  
#577714 Samma här, denna sommaren måste vara betydligt kallare och blötare än "normalt" men media maler på med diverse undergångsrubriker.......

grundvattnet, visst man måste spara alltid tänka på vattnet sommartid, så har det varit i hela mitt 39 åriga liv, minns när jag var liten då fick vi duscha hos morfar sedan så städade farsan ur utedasset, borde varit sent 80-tal.

Men i år så är det mer vatten i hålorna & vattendragen än en normalsommar, för två veckor sedan fick jag elda för värme, hade 6 grader ett par nätter sedan 15 grader på dagarna och ingen sol, då blev det kallt i kåken.

Nybro/Kalmar

Avatar Fallback

Re: Värmebölja och stigande brandrisk

saekb  
#577721 Lyssnade just på följande youtubeklipp. Intressant
r93 skrev:av r93 » 9 min








Samma här, denna sommaren måste vara betydligt kallare och blötare än "normalt" men media maler på med diverse undergångsrubriker.......grundvattnet, visst man måste spara alltid tänka på vattnet sommartid, så har det varit i hela mitt 39 åriga liv, minns när jag var liten då fick vi duscha hos morfar sedan så städade farsan ur utedasset, borde varit sent 80-tal.Men i år så är det mer vatten i hålorna & vattendragen än en normalsommar, för två veckor sedan fick jag elda för värme, hade 6 grader ett par nätter sedan 15 grader på dagarna och ingen sol, då blev det kallt i kåken.Nybro/Kalmar



Avatar Fallback

Re: Värmebölja och stigande brandrisk

Hema  
#577764
Fredrik Reuter skrev:Ja, nu gäller det att ha koll och hjälpas åt.
SVT har nu en nyhet på "ettan" att det är risk för vattenbrist i 15 av Sveriges 21 län. I princip Götaland och Svealand exkl Dalarna.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/varn ... t-i-15-lan

Hittade inte källan, men många gånger, när myndigheterna går ut och säger vattenbrist. (Borås har en hel sjö). Så är det många gånger inte brist på vatten, utan man slår i kapacitet-taket hos vattenverken. Men självklart så ska man inte slösa med vattnet.

Användarvisningsbild

Re: Värmebölja och stigande brandrisk

Camaro1969  
#577870 kom ihåg att ta allt med en stor jädra skopa salt!

det är msm vi snackar om..
de vill såklart elda på klimatdebatten..

för 20 år sedan var väderkartan grön vid 20 grader.

idag är den röd vid samma temperatur..

det är aktivister bakom!

Avatar Fallback

Re: Värmebölja och stigande brandrisk

Avslutat-02  
#577872 Klar som fan det är aktivister, det är bara att kolla vem som är miljöminister, sedan vet man vad klockan är slagen.

Är det inte smhi så är det naturskyddsföreningen.

Allt hör hemma i samma soppåse.

Avatar Fallback

Re: Värmebölja och stigande brandrisk

r93  
#577885 Nu har SMHI justerat ner, från 37 grader till 19 grader...... källa omni, kunde tyvärr inte länka artikeln, här i kalmarorådet så skulle det bli 24 grader.

Användarvisningsbild

Re: Värmebölja och stigande brandrisk

Camaro1969  
#577886 skulle bli 37 grader här med... 14 säger prognosen nu... på tisdag till veckan alltså=)
Senast redigerad av Camaro1969 ons 24 jul 2019, 14:28, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Värmebölja och stigande brandrisk

Avslutat-02  
#577897 Smhi säger 26 grader och verkligheten säger 25 i skuggan.

Så helt okej skillnad....

Grillar, dricker öl och badar i älven och barn poolen.... :-bd

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).