Avverkning (slutavverkning)

Träd som skulle ha sparats har fällts

25 inlägg 7849 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Träd som skulle ha sparats har fällts

halvproffs  
#577203
Tåndemåla skrev:Skriv kontrakt att när du behöver virke i framtiden ska bolaget utan drökesmål fixa fram motsvarade träd från lämplig trakt. Levereras på önskad plats och appterat i den längd du önskar. Mät alla stubbar och kräv motsvarande träd.


Skulle aldrig lita på ett bolag på det viset. Kanske inte ens kan få fram likvärdiga stockar. Konkurs kan det bli också osv.

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Träd som skulle ha sparats har fällts

Avslutat-02  
#577209 Finns inget bolag som man kan lita så på.

De byter virkesköpare som vissa byter kläder.

När man har med dessa att göra så bör man nästan ha jurist som är med och kollar.

Användarvisningsbild

Re: Träd som skulle ha sparats har fällts

Kaffespill  
#577215 Kanske är så på många ställen. Men det bolag jag kör för så har vi som regel att alltid ringa och medela markägare . Finns inte telefon nr med på traktderektivet med så får vi inte börja arbetet. Ganska enkelt

Användarvisningsbild

Re: Träd som skulle ha sparats har fällts

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#577217
halvproffs skrev:
Tåndemåla skrev:Skriv kontrakt att när du behöver virke i framtiden ska bolaget utan drökesmål fixa fram motsvarade träd från lämplig trakt. Levereras på önskad plats och appterat i den längd du önskar. Mät alla stubbar och kräv motsvarande träd.


Skulle aldrig lita på ett bolag på det viset. Kanske inte ens kan få fram likvärdiga stockar. Konkurs kan det bli också osv.

Äger de skog har de nog på fickan och då funkar detta bättre än att få någon tusenlapp extra nu. Då det ta är Norrland kan du läsa ut av infon han ger är det holmen sca eller sveaskog som har störst risk att vara inblandade. Längre söder ut kan det även vara något av bregviksbolagen Och då skulle jag göra så. Och tro mig de har träd som är 50 cm grova och 200 år gamla om du ställer det på kant.

Avatar Fallback

Re: Träd som skulle ha sparats har fällts

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#577241 Känns ju nästan som polisanmälan vore befogad, plus att de inte borde röra en enda pinne mer i din skog.
Bara försvinna och ersätta.

Det är ju en jäkla tid att såga fin tall, men försök att såga så mycket som möjligt.
Splinten kommer ju bli blå men kärnan borde ju vara grov i dessa stockar.
Hur som helst så känns det psykologiskt bra att såga sina egna stockar.

Användarvisningsbild

Re: Träd som skulle ha sparats har fällts

Konto 2  
#577254
bgl skrev:Egentligen en helt ovidkommande kommentar som inte på något sätt hjälper i trådskaparens elände!
Jag är så gammal och har under så många år sett hur virkesköpare, drivningsplanerare och f.ö. även Skogsstyrelsepersonal tappa skärpan de sista åren innan pensioneringen.
Hur gammal är personen som vållat dessa problem?


Jag nämner ingen exakt ålder men du har helt rätt med ditt antagande. Det är nog dom sista åren innan pensioneringen nu.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Träd som skulle ha sparats har fällts

Konto 2  
#577256 Att behålla tallarna dom redan fällt är inget som är intressant för mig.
Vet ju inte ens vad jag ska ha för dimensioner och längder och att hinna få 45m3 sågat nu direkt i semestertider blir ju svårt också. Tanken med dom där var ju att plocka dom efter behov under kanske 30-40 år framåt.

Fick faktiskt ett erbjudande direkt på telefon av han med skördaren om att dom kunde lägga undan tallarna till mig
om jag nu behövde virke :lol:

Jag antar att jag kommer att bli erbjudande av bolaget att kunna plocka ut en viss mängd virke från deras sågverk.
Troligtvis under en begränsad tid.
Vill ju så klart hellre ha virke än pengar men blir det tidsbegränsat uttag så blir man ju tillslut tvungen att ta ut allt för att det som är innestående inte ska bli kvar.
Då blir det ju lika illa som att börja såga upp dom som ligger nu och man får massa dimensioner som man inte behöver.

Det enda rätta vore ju om jag fick 30 likvärdiga träd öronmärkta till mig att hugga på deras skifte istället. Ett avtal som ska vara skriver på tex 50 år !
Träden ska vara lika lättåtkomliga som dom jag hade och hemkörningen ska vara lika lätt.
Dom jag hade nu syns t.o.m från köksfönstret !
Utöver det så lär det bli extremt bra betalt för dom som jag egentligen ville ha kvar.

Blir nog dock svårt att hitta likvärdiga träd för dom lär nog stå i nåt naturskyddat område isf.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Träd som skulle ha sparats har fällts

halvproffs  
#577257 Att få likvärdiga träd i närheten vore ju perfekr men kanske omöjligt tyvärr.
Dimensioner man inte behöver skriver du.
Håller inte med dig där. "Alla" dimensioner behövs fast ibland får man klyva det till den storlek man behöver. Hoppas det ordnar sig för dig på bästa vis.

Användarvisningsbild

Re: Träd som skulle ha sparats har fällts

Fredrik Perers  
#577350 Du apterar det virke som du villa kvar. Märker stockarna. Bolaget betalar skotning transport till sågverk, sågning och torkning eftersom det är mitt i sommaren. Sedan transport hem till dig. Kan de inte lösa sågning och torkning på samma ställe får de lösa frakten där emellan. Det är bara för att kompensera för ditt eget behov av virke. Att det är mitt i sommaren och du inte kan ta hand om virket är ju inte ditt problem! Det är ju de som har gjort fel. Sen kan du alltid fundera på ev avdrag på averkningskostnader/markberedning......
Jag hade en liknande händelse där det blev lite felhugget pga dåliga kartor/snitsling där all gran skulle avverkas och all tall skulle vara kvar. Det skulle avverkas på flera smala skiften bredvid varandra.
Virkesköparen stod för hela min avverkningskostnad även på den del som skulle föryngringsavverkas och markberedning. (De upptäckte felet när ca 20% var felhugget så det blev ändå INTE en "totalskada").
Jag kände ändå efteråt att all rätt var på min sida MEN DET VAR JAG SOM FICK KRÄVA VILKEN ERSÄTTNING JAG VILLE HA.
Lycka till! Du sitter i en fin förhandlingsposition!

Användarvisningsbild

Re: Träd som skulle ha sparats har fällts

Konto 2  
#577478
halvproffs skrev:Att få likvärdiga träd i närheten vore ju perfekr men kanske omöjligt tyvärr.
Dimensioner man inte behöver skriver du.
Håller inte med dig där. "Alla" dimensioner behövs fast ibland får man klyva det till den storlek man behöver. Hoppas det ordnar sig för dig på bästa vis.


Dimensionsfel går ju att lösa. Det var mer längder jag tänkte på. Blir dåligt utbyte om man ska ta till allt till 5.5 m för att vara säker på att det ska räcka till i framtiden.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).