Avverkning (slutavverkning)

Träd som skulle ha sparats har fällts

25 inlägg 7819 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Träd som skulle ha sparats har fällts

Konto 2  
#577101 Hej !

Har ett skifte på ca 5 ha med frötallar som jag skrev ett avverkningskontrakt på vid årsskiftet.
Totalt står det ca 500 m3 där. Jag och virkesuppköparen hade kommit överens om att jag ville spara ett 30 tal stora tallar i ena hörnet på skiftet och att vi skulle gå igenom det tillsammans när avverkningen närmade sig för att banda på dessa träd.
Såg för nån vecka sen att han varit där och börjat banda och märka utan att jag blivit kontaktad så jag ringde han då. Fick då veta att avverkningen skulle ske runt v31 och att han var på semester men skulle åter vara på jobbet v29 så vi hade god tid på oss att gå igenom detta.

I torsdags ( Vecka 28 ! ) blev jag uppringd av han som skulle köra skördaren som undrade om jag hade tid att komma upp dit på fredagen och gå igenom lite med han. Fick även veta att en manuelhuggare redan var där på plats för att fälla dom största träden.
Skyndade mig då hem från jobbet direkt och sprang upp i skogen men kom för sent.
Han hade precis fällt den sista av mina 30 tallar som jag villa ha kvar ! 😡

Dessa 30 tallar var dom enda av denna klass som fanns på hela min fastighet. Tanken med att spara dom var att jag skulle ha virke till bl.a finsninckeri och byggnationer på fastigheten under resten av min livstid.
Har under flera år köpt på mig lite större snickerimaskiner och först nu börjar man få ihop till ett komplett snickeri.
Hade planer på att nu den närmaste tiden ta några av dessa tallar till att såga breda tjocka furuplank till ett kilsågat golv (400 mm breda och 45 mm tjocka plank) till bostadshuset.
Ska även längre fram bygga verkstad, maskinhall, bygga ut huset mm.
Att kunna bygga med eget virke från egna skogen är ju vad man helst vill hålla på med och det är ju nu den sista tiden som man hunnit både få tid och rätt utrustning för at göra detta.

Just dessa tallar stod bra till för att kunna huggas enkelt själv och oavsett om dom stått 30 år till så var det enkelt att plocka dom utan att förstöra det yngre beståndet. Traktorvägen går precis bredvid.
Var ut nyss och mätte dom och medeldiametern på dom är nog runt 46-47 cm i brösthöjd under bark. dom 4 största runt 60 cm Längden är mellan 22-26 meter. Räknar man årsringarna så är det mellan 150 - 190 st.
Medelstam bör vara runt 1,5 m3.

Virkesuppköparen ber om ursäkt och säger att jag ska bli ersatt eller kompenserad för detta på något sätt så vi får väl se vad det blir ? Han visste iaf om redan innan det här vad jag hade för planer med dessa tallar.
Hur kan man lösa detta på för sätt och vad kan man begära ?
Tallarna hade ju ett annat värde för mig än pengar men jag vet ju också vad jag får betala när jag ska köpa hem virke för finsnickeri av klass 1 :cry:


Senast redigerad av Konto 2 lör 20 jul 2019, 14:57, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Träd som skulle ha sparats har fällts

Chainsaw Charlie  
#577108 Inköparen ersätter dig för virkesvärdet och du behåller virket kan väl vara en lämplig lösning?
Såga upp de finaste stockarna i lämpliga dimensioner som du tror att du kan ha nytta av i framtiden och förvara de torkade planken under tak så har du snickerivirke att jobba med under många år framöver.

Användarvisningsbild

Re: Träd som skulle ha sparats har fällts

halvproffs  
#577111 Fy f.n vad tråkigt sånt där är. Känns som man måste vara med själv hela tiden annars går det på tok. Förstår inte hur det kan bli så här. Nonchalans? Här för Mellanskogs inspektorer känns det mest som hur dom ligger till i kontrakteringslistan. Tydligen tävling mellan dem och inte hur bra avverkningen blir.

Avatar Fallback

Re: Träd som skulle ha sparats har fällts

Avslutat-02  
#577114 Jag känner igen detta...

För flera år sedan så skulle jag spara ca 40 träd i en avverkning, skördarföraren körde alltihopa igenom aggregatet.

Jag påtalade detta för virkesköparen, och fick då avgöra vad jag ville ha som kompensation.

Jag valde 25 stora björkar som de fick gräva ner....

Varken skogs entreprenören eller virkesköparen brydde sig något och tyckte nästan att jag fick skylla mig själv för att inte varit med,,, men jag hade detta på papper och virkesköparen hade själv skrivit under, åkte direkt till hans chef, men då blev det andra bullar.

Chefen ringde sin virkesköpare och gjorde klart att det var bara att gräva, och jag fick välja trädslag och entreprenör.

Sätt hårt emot dessa tomtar som inte kan föra sig...

De ska följa kontrakten annars blir det inge roligt.

Avatar Fallback

Re: Träd som skulle ha sparats har fällts

Palakangas  
#577116 Gräva ner 25 stora björkar😁ja dig har de nog inte glömt, fränt🤣🤣

Avatar Fallback

Re: Träd som skulle ha sparats har fällts

Avslutat-02  
#577120 Nä då,,, det kan jag lova, det blev 25 St 10 meters björkar...

:-bd :-bd :-bd

Plus lagningar av körskador jag annars hade accepterat, men inte nu.....

Användarvisningsbild

Re: Träd som skulle ha sparats har fällts

SkogsBasse  
#577122 Usch, blev arg av vad jag läste. Hoppas du får den kompensation du förtjänar Konto 2.

Användarvisningsbild

Re: Träd som skulle ha sparats har fällts

Konto 2  
#577135 Inte nog med detta.
Vi hade kommit överens om var virket skulle köras ut nånstans. Detta hade vi pratat om i flera gånger genom åren då dom varit på mig om mina frötallar tidigare.

Skogsbolaget äger en hel del skog som angränsar till mitt skifte och för att komma till närmaste grusväg med avlägg så lär virket passera detta bolags mark.
Skulle inte behöva betala nån ersättning för att passera dennes mark då det ändå var dom som var köpare av virket.
Skotningen är då ca 600m men det är fin traktorväg att åka som går på torr och mager mark. Sträckan som går på bolagets mark blir då 400m och det är över ett 2 år gamalt hygge som inte ens är markberett än.
Risken för körskador på denna mark nu är i princip noll och för 2 år sedan körde dom ut ca 4000m3 där och det syns det knappt ett spår av idag.

Nu har dom plötsligt utan att fråga mig före röjt upp en annan väg 😡
Denna väg är exakt lika lång men går bara 280 meter på samma bolags mark.
Den här nya vägen har man röjt upp 80m lång och 6-7m bred i mitt 15 åriga tallbestånd.
Brukar man inte höra och komma överens om sånt här innan ?
Påtalade detta men fick till svar att det skulle bli lite billigare skotning för mig på detta vis och att han tyckte sig se en gamal körväg där nånstans i tallungskogen.
Hur jag än tittar så ser då jag inget som tyder på att detta är en gamal körväg.
Han sa att dom försökt röja där det mest var björk men uppskattar ändå att 50-60 tallar rykt varav kanske hälften lite grövre med skorpbark.

Den här nya vägen är även mycket sämre och inget jag kommer att kunna utnytja med traktor i framtiden.
Är ganska säker på att denna väg gör att skotningen blir dyrare för mig också.

En bild på nya "genvägen" :lol:
1563625368_20190719_210318.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Träd som skulle ha sparats har fällts

isteskog  
#577138 Verkar vara dags att byta köpare av ditt virke i framtiden ...... 😱

Användarvisningsbild

Re: Träd som skulle ha sparats har fällts

halvproffs  
#577142 Vad ska man säga. Så jä..la korkat så man tror inte att det är sant. Dags att det blir ett tv-program typ fuskbyggarna men om skogen. Kanske det blir en tankeställare?

Avatar Fallback

Re: Träd som skulle ha sparats har fällts

isteskog  
#577143 Blir nog en långkörare över flera säsonger i så fall ...... Verkar finnas många övertramp från föreningar och skogsbolag när man talar med folk ..... 😱

Användarvisningsbild

Re: Träd som skulle ha sparats har fällts

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#577174 Skriv kontrakt att när du behöver virke i framtiden ska bolaget utan drökesmål fixa fram motsvarade träd från lämplig trakt. Levereras på önskad plats och appterat i den längd du önskar. Mät alla stubbar och kräv motsvarande träd.

Avatar Fallback

Re: Träd som skulle ha sparats har fällts

Avslutat-02  
#577184
halvproffs skrev:Vad ska man säga. Så jä..la korkat så man tror inte att det är sant. Dags att det blir ett tv-program typ fuskbyggarna men om skogen. Kanske det blir en tankeställare?


Fuskhuggarna eller?
:mrgreen: :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Träd som skulle ha sparats har fällts

Kaffespill  
#577186 Har jobbat 25 år med maskinel avverkning blir chockad av det jag läser. Vi ringer alltid till markägaren innan vi sätter aggregatet i averkningen för å kolla alla önske mål. Fattar inte hur avverknings ledaren tänker . Hur ska detta leda till gott förtroende och framtida affärer i lokal området. ( för fanns något som kallades yrkesstolthet !!!

Avatar Fallback

Re: Träd som skulle ha sparats har fällts

bgl  
#577187 Egentligen en helt ovidkommande kommentar som inte på något sätt hjälper i trådskaparens elände!
Jag är så gammal och har under så många år sett hur virkesköpare, drivningsplanerare och f.ö. även Skogsstyrelsepersonal tappa skärpan de sista åren innan pensioneringen.
Hur gammal är personen som vållat dessa problem?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).