Skördare

Prestation, 24h racet [delad från sågmotortråd]

44 inlägg 23402 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Prestation, 24h racet [delad från sågmotortråd]

masterchief  
#57193 Han menade nog att han körde sådant som redan var fraktionerat, dvs förberett :roll:

Användarvisningsbild

Re: Prestation, 24h racet [delad från sågmotortråd]

Fredrik Reuter  
#57194 Ah, ok, då förstår jag.

Tackar!

Avatar Fallback

Re: Prestation, 24h racet [delad från sågmotortråd]

per-erik  
#57261
Admin@skogsforum skrev:Hej,
Ja, detta är jag med på, tack Masterchief.
Men ursäkta ev blåögdhet, men när han sa att han började köra fraktionerat för att få upp medelstammen så borde menas att han själv började med det klenare i beståndet för att sedan gå över till till grövre och jämnade medelstam.
Men hur kan det höja produktionen för "racet"...? x_x


Hej Fredrik
När det gäller fraktionering var detta vanligare förr, framförallt när tvågrepparna var de dominerande slutavverkarna. Jag har inte kört ngn tvågreppare, men har blivit lärd att det med en sådan maskin tar ungefär lika lång tid att upparbeta ett enbitsträd som ett rejält timmerträd. Detta var en av orsakerna till att man bl.a. i slutet på 80-talet ibland ”fraktionerade”: Man gick först in i beståndet med en ”medelstor” eller ”liten” engreppare och ”gallrade”, d.v.s. högg bort de små träden. Engrepparen, som ”kostade mindre per timme” var lämplig för detta arbete. Kapaciteten höjdes dessutom betydligt på den ”dyrare” tvågrepparen. Idag finns det sällan ngn ekonomisk grund för att fraktionera eftersom maskinerna har blivit mer ”allround”: De stora engrepparna klarar grov skog och avverkar de små träden snabbt.

Precis som Masterchief hävdar säger medelstammen relativt lite om hur väl beståndet passar mot en specifik maskintyp eller till vilken den faktiska prestationen/kostnaden kommer att landa. Man skulle säga att varje maskin har en optimal prestation när trädet har den viss diameter och längd. Hos vissa maskiner är kapaciteten optimal när varje träd har en medelstam om 0,7 m3. Hos en annan maskin är kapaciteten kanske optimal när varje träd har en medelstam om 0,5 m3. På en liten engreppare är kapaciteten kanske optimal när varenda träd har en medelstam om 0,3m3fub. Trädet ska alltså vara LAGOMT grovt (och långt) för att maskinen ska prestera optimalt.

Ska man fraktionera för att nå maximal produktion ska man alltså hugga bort de klenaste träden men även de allra grövsta, som är bängliga att hantera och kanske mycket kvistiga, o.s.v. Träd med klykor och andra fel ska också bort.

Den enda ekonomiska orsaken, mig veterligen, för att fraktionera i dagsläget, är för att styra virkesflöden: På våren kan man ”fraktionera” ett bestånd och med denna metod ta ut betydande volymer massaved eller virke till värmevärken. Och kanske all björk. Samtidigt håller man kanske ned produktionen på maskinerna, vilket kan tänkas vara ett önskemål när inte sågverken vill ha några stora volymer virke. På hösten slutavverkar man beståndet och erhåller då timmervolymerna, samtidigt som man vinner en hög kapacitet på slutavverkningsmaskinerna, de resurser man har, vilket kanske önskas när sågverken har stort behov av timmer.

Hävdar
/Per-Erik

Avatar Fallback

Re: Prestation, 24h racet [delad från sågmotortråd]

skogare  
#57473 han sågade bort det klena innan han började själva tävlingen . jag har skotat efter nord o det är inget större fel på hur virket är tillrätt

Användarvisningsbild

Re: Prestation, 24h racet [delad från sågmotortråd]

rocky  
#57507 Hörde att det även var förkapat rotben.

Avatar Fallback

Re: Prestation, 24h racet [delad från sågmotortråd]

zeaflower  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#57715 Man måste göra sklnad på jippo och normal körning. Nord ville visa vad som är möjligt att prestera under i det närmaste perfekta förutsättningar. Allt var förberett för att kunna prestera maximalt på en utsatt tid. De är ju precis som att när någon vill slå världsrekord på 100 meter sprint så springer han inte i vandrarkängor, har springer inte i uppförslut, han ser inte till att ha 10 m/s i motvind och han är inte skitnödig :grin: Alltså detta var ju en uppvisning, ett jippo, för att visa vad som är möjligt när allt är perfekt. Kul grej som drar publik, så jag förstår inte varförfolk verkar tycka att han "fuskat" genom att förbereda sig själv, maskinen och skogen på bästa sätt...

Avatar Fallback

Re: Prestation, 24h racet [delad från sågmotortråd]

eliasson  
#57716 Skulle varit roligt att göra en kapsprickskontroll på det där virket. Redan första trädet hör man ju kapsprickan genom filmen, samma efter ca 4 min. Filmen är ca 5 min, det blir en sprucken stock på 2,5 min, 24 st i timmen.... Skulle tro att det även finns några på filmen som inte hörs!!

Som ni tidigare sagt, enorm prestation, men till vilket pris och till vilken nytta mer än bra reklem för JD

Avatar Fallback

Re: Prestation, 24h racet [delad från sågmotortråd]

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#57720 Nu är jag inte sådär superinsatt i detta, men handlar det om någon kvalité på virket vid en sådan här prestation?

Som jag tolkar det så handlar det ju bara genom att mata igenom så mycket som möjligt på då just 24 timmar.

Om jag ska slå hastighetsrekord med en gammal Volvo som jag säger ska göra 400 blås, inte fanken kommenteras det om utsläpp från den då till exempel, eller om där är rost hit och dit?

Rätt mig om jag har fel.

// Johan

Avatar Fallback

Re: Prestation, 24h racet [delad från sågmotortråd]

tredor  
#57867 Undrar hur dom andra stora hade producerat med samma förutsättningar Bear,590,941,H20?

Avatar Fallback

Re: Prestation, 24h racet [delad från sågmotortråd]

Skogsmange  
#58129 Tror inte det hade varit så stor skillnad vad det än hade varit för maskin. Samma förutsättningar så spelar det nog inte så stor roll omden är grön,gul,röd eller blå. Det viktiga är nog att optimera insällningarna!

Avatar Fallback

Re: Prestation, 24h racet [delad från sågmotortråd]

ÖSA4ever  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#58323 skillnaden ligger väl i att om man haft en annan maskin än en "grön" så har man måsta göra uppehåll på grund av diverse skruvning :lol: Det har man inte tid med om man ska slå världsrekord :!: :grin: :grin:

Avatar Fallback

Re: Prestation, 24h racet [delad från sågmotortråd]

Skogsmange  
#58485 :mrgreen: Jo det är nog så! Men har man tur kanske det funkar ett dygn!! :lol:

Avatar Fallback

Re: Prestation, 24h racet [delad från sågmotortråd]

erik1234  
#59425 Av det man kan se av filmerna på youtube så kör han ungefär 2-3 träd i minuten fast filmerna är ju lite ihop klippta så man för ju aldrig se när han flyttar maskinen, så sanningen är nog så att han kör ungefär 90 max 100 stamm/timmen och vad jag har hört så vart den totala medel stammen 0.76 och det blir ju ca 70 -76 fub i timmen. Så det stämmer ju inte riktigt som JD skriver i sina tidningar att han skulle ligga på en 100 fub i timmen ,men det är ju absolut en bra prestation av Nordh ,men John Deere har nog hjälp upp siffrorna lite för mycket för att jag ska tro på det till 100%

Avatar Fallback

Re: Prestation, 24h racet [delad från sågmotortråd]

erik1234  
#59426 Säker lite mindre!! fast dom hade nog kört resten av veckan också utan att skruva


MVH En som kör Ljusgrönt
:mrgreen:
tredor skrev:Undrar hur dom andra stora hade producerat med samma förutsättningar Bear,590,941,H20?

Avatar Fallback

Re: Prestation, 24h racet [delad från sågmotortråd]

novis??  
#59511 nu har ni snart gjort allt för att göra ner nords prestation själv tvivlar jag inte en sekund på den men det känns nog lite svårt att för oss medelmottor se någon köra med en sån smidighet o använda kran på ett så ekonomiskt vis ^:)^ ^:)^ kolla hanns timberlink filer å må dåligt

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).